Nuffnang Ads

Monday, 5 August 2013




47- Camera Setting (Part-I)                                   ဓါတ္ပံုပညာရပ္ဆိုင္ရာ မွတ္စု (၄၇)


 

ကင္မရာ တစ္လံုး၏ Setting မ်ား အေၾကာင္း တစ္ေစ့ တစ္ေစာင္း

(A Brief note on Camera Settings)

 

Part (I) -Focusing

 

စကားဦး

ဓါတ္ပံု တစ္ပံု ရိုက္ ရာတြင္ လက္ေတြ႕ အသံုးခ်ရ မည့္ အျခခံ Camera Setting မ်ား ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ Focusing, Aperture, Depth of Field, Metering စသည့္  အေၾကာင္းအရာ မ်ားကို ဓါတ္ပံုဆိုင္ရာ ဘာသာ ရပ္အလိုက္ ေခါင္းစဥ္ မ်ားေအာက္ တြင္ သီး ျခားစီ ေရး ခဲ့ျပီး ျဖစ္ပါသည္။

 
သို႕ရာတြင္ ဓါတ္ပံု တစ္ပံု ရိုက္ ရာတြင္ လက္ေတြ႕ သံုး ရမည့္ Function ဆိုင္ရာ အေၾကာင္း အခ်က္မ်ား တစ္စု တစ္စည္း ထဲ မဟုတ္ဘဲ မွာ အကဲြကဲြ အျပားျပား ျဖစ္ေနပါသည္။
 
ဤကဲ့ သို႕ ကင္မရာ Setting ဆိုင္ရာ အေၾကာင္းအရာ မ်ားကို စုစည္း လိုက္ပါက ဓါတ္ပံုပညာ စတင္ေလ့လာ လွ်က္ရွိေသာ ၀ါသနာရွင္မ်ား  အေနႏွင့္ ပို၍ အဆင္ေျပ မည္ဟု ယူဆ သည့္ အတြက္လည္းေကာင္း မိတ္ေဆြတစ္ဦး ကလည္း ဤ ေခါင္းစဥ္ ေရးသားသင့္သည့္ဟု အၾကံ ျပဳ သျဖင့္ လည္းေကာင္း ယခင္ ေရးသား ျပီးခဲ့ေသာ မွတ္စု မ်ားကို ျပန္လည္ စုစည္း ကာ ေခါင္း စဥ္ ႏွင့္ ေလွ်ာ္ညီေအာင္  ျပန္လည္ ျပင္ဆင္ ျဖည္စြက္၍  ဤ “ A Brief note on Camera Settings “  ကို ထပ္မံ ေရးသား ရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
 

ေရးသားရ မည့္အေၾကာင္းအရာ ႏွင့္ နမူနာ ပံု မ်ား မွာ မ်ားျပားလွ သည့္ အတြက္ Focusing, Metering, ISO, Depth of Field  အပါ အ၀င္ အျခားေသာ အေၾကာင္း အရာ မ်ားကို ကို အပိုင္း အလိုက္ ခဲြ ကာ ေရးသား တင္ျပ သြားပါမည္။

 

 

Basic Setting

ဓါတ္ပံု တစ္ပံု ရိုက္ ေတာ့ မည္ ဆိုလွ်င္ Aperture တို႕ ၏သေဘာ ႏွင့္ Focusing ၏သေဘာ မ်ားကို ကနဦး သေဘာေပါက္ ရန္ လိုမည္ ျဖစ္ပါသည္။ Aperture က်ဥ္းသြားျခင္း က်ယ္လာျခင္း တို႕၏ ပံုတစ္ပံု အေပၚ အက်ိဳး သက္ေရာက္မွဳ ႏွင့္ Fousing အပိုင္း၏ အဓိက Mode ႏွစ္ခု ျဖစ္သည့္ မည္သို႕ Focus လုပ္လိုသည္ ဆိုသည့္ Autofocus Mode အပိုင္းႏွင့္ မည္သည္ ေနရာကို Focus လုပ္လို သည္ဆို သည့္ AF-Area Mode တို႕ ၏ အေၾကာင္း ကို ပထမ ဦးစြာ  သိရွိထားရန္ လိုမည္ ဟု ယူဆပါသည္။

 

Focusing

DSLR ကင္မရာတစ္လံုး၏ Auto Focus စနစ္တြင္ Active Auto Focus ႏွင့္ Passive Auto Focus ဟူ ၍ စနစ္ ႏွစ္မ်ိဳး ရွိပါသည္။

 

Active Auto Focus.

Active Focus စနစ္ သည္ ကင္မရာက Infrared ကို Subject ထံသို႕ ထုတ္လႊတ္ လိုက္ပါသည္။  Subject မွ Bounce ျဖစ္ လာသည့္ Signal ျဖင့္ ကင္မရာ ႏွင့္ Subject တို႕ ၏ အကြာ အေ၀းကို  တြက္ခ်က္ကာ  Lens အား  မည္သို႕ Focus လုပ္ ရန္ ေစခိုင္း သည့္ Focusing စနစ္သည္ Active AF  ျဖစ္ပါသည္။  ည အခ်ိန္ Flash ႏွင့္ ရိုက္ လွ်င္ Flash မွ အနီေရာင္ Infrared ထုတ္လႊတ္ကာ Focus လုပ္ျခင္းသည္ Active Auto Focus ျဖစ္ပါသည္။

 

Active Auto Focus ၏ အားသာ ခ်က္မွာ ပံုမွန္ Passive AF လုပ္ေဆာင္၍မရသည့္ အလင္းေရာင္ မ်ားစြာ နည္း သည့္ ေနရာ မ်ားတြင္ Focusing လုပ္ နိုင္ျခင္း ျဖစ္ ပါသည္။ အားနည္း ခ်က္မွာ Active Auto Focus သည္ ျငိမ္ေနသည္ Subject မ်ားကို Focus လုပ္ နိုင္ပါသည္။ အလြန္ ဆံုး ၁၅ ေပ ႏွင့္ ေပ ၂၀ ခန္႕ အကြာ ရွိ Subject မ်ားကို သာ Focus လုပ္နိုင္ပါသည္။

 

 

Passive Auto Focus.

 

Passive Auto Focus စနစ္ သည္  Active AF ႏွင့္ မ်ားစြာ ကြာပါသည္။ Passive Auto Focus စနစ္ သည္ Infrared ကို အားကိုး ကာ ကင္မရာ ႏွင့္ Subject တို႕ ၏ အကြာ အေ၀းကို တိုင္း ထြာ ျပီး Focus လုပ္ ျခင္း မဟုတ္ဘဲ Light Contrast ေပၚ မူတည္ကာ Focus လုပ္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဤ စ နစ္ တြင္ လည္း နည္း ႏွစ္ မ်ိဳး ရွိပါသည္-

-      ပထမ နည္းမွာ Lens ကို ျဖတ္ကာ ၀င္လာသည့္ အလင္း ( Light ) အား  ကင္မရာ Sensor က ဖမ္းယူ ( Detect )လုပ္ကာ Light မွ ထြက္ ရွိသည့္ Contrast မ်ား အလိုက္ တြက္အခ်က္၍ Focus လုပ္ သည့္ နည္း ျဖစ္ပါ သည္။ ယင္းကို “ Phase Detection “ နည္းဟု ေခၚ ပါသည္။

 

-      အျခား နည္း မွာ ကင္မရာ Sensor က Lens မွ ၀င္လာသည့္ Image ေပၚရွိ အျပတ္သားဆံုး  အလင္းေရာင္ ၏ Contrast ကို မွတ္ကာ Focus လုပ္ သည့္ နည္း ျဖစ္ပါသည္။ ဤ နည္းကို “ Contrast Detection “ နည္းဟု ေခၚပါသည္။

 

အကယ္၍ Image သည္မွဳန္ ၀ါးေနပါ ကင္မရာ၏ Auto Focus System က Lnes အား ပံု ရိပ္ ျပတ္သား ေစလာသည္အထိ Focus လုပ္ရန္ ေစခိုင္း သည့္ နည္း ျဖစ္ပါသည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ Passive AF စနစ္ တြင္ ကင္မရာ က Focusing ေကာင္းစြာ လုပ္ နိုင္ေစရန္ လိုအပ္သည့္ အလင္း Contrast ပမာဏ ေကာင္း မြန္စြာ ရ ရွိ ရန္ လိုပါ သည္။

ေနာက္ ပိုင္းေပၚသည့္ Mirrorless Camera ႏွင့္ Compact ကင္မရာ မ်ားသည္ Passive AF  စနစ္ မ်ား ျဖစ္ၾက ပါသည္။

 

ေခတ္မွီ DSLR ကင္မရာ မ်ားသည္ Active AF ေရာ Passive AF ပါ စနစ္ ႏွစ္မ်ိဳး စလံုး ႏွင့္ Focus လုပ္ပါသည္။ DSLR မ်ားတြင္ မူ Mirror ကို မ တင္ ထားသည္ အခ်ိန္တြင္သာ Contrast Detection နည္း ျဖင့္ Focus လုပ္ ပါသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ Live View Mode တြင္သာ Contrast Detection Focus လုပ္ပါသည္။ Contrast Detection Focus သည္ ျငိမ္ေနသည့္ Subject မ်ားကို ရိုက္ရာ တြင္ မ်ားစြာ အသံုး ၀င္ပါသည္။  Focus လုပ္ရာ တြင္ ေႏွး ပါသည္။ သို႕ရာတြင္  Phase Detection စနစ္ ထက္ ပို၍ တိက် မွဳ ရွိပါသည္။  ဤ Focusing စနစ္မ်ားသည္ ကင္မရာ Sensor က ၄င္းေပၚ က်ေရာက္ လာသည့္ Light  Signal ကို မွတ္ သားျပီး Lens ကုိိုအပ္သလို Focus လုပ္ ခိုင္း ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

 

လွဳပ္ရွားေနသည့္ ပ်ံ ေနသည့္  ငွက္ ကဲ့ သို႕ Moving Subject မ်ား ကို ရိုက္ရာ တြင္ မူ Phase Detection Focusing စနစ္ ျဖင့္သာ လွ်င္ Focus လုပ္ နိုင္ပါသည္။ ကင္မရာ ရွိ အဆိုပါ Mode  ႏွင့္ပတ္သက္ သည့္ Setting လုပ္ လို္က္လွ်င္ ကင္မရာ Firmware  က လိုအပ္သည္မ်ားကို အလိုအေလွ်ာက္ လုပ္ေဆာင္ သြားပါ လိမ့္ မည္။

 

 

 Autofocus Mode and AF-Area Mode

 

အထက္တြင္ ေဖၚ ျပ ထားသကဲ့ သို႕ ကင္ မရာ မ်ား တြင္ ေယဘူယ် အားျဖင့္ ဓါတ္ပံု ရိုက္သူက မည္သို႕  ေသာ ပံုစံမ်ိဳး ႏွင့္ Focus လုပ္ လိုသည္ကို ေရြး ခ်ယ္ နိုင္သည့္ Autofocus Mode  ႏွင့္ မည္သည္ ေနရာ မ်ား အား Focus လုပ္ လိုသည္ကို ေရြးခ်ယ္ နိုင္သည့္ အတိုေကာက္ အားျဖင့္ ( AF-Area Mode ) ဟု ေခၚသည့္ Auto Focus Area Mode ဟူ ၍ ႏွစ္ပိုင္း  ရွိပါသည္။

 

Autofocus Mode တြင္-

 

အမွတ္စဥ္
အတုိေကာက္
ေဆာင္ရြက္ မွဳ
ကင္မရာ Control Panel တြင္ ျမင္ရမည့္ ျမင္ကြင္း
 
1.
 
AF-A
Auto –servo AF
 
Subject ျငိမ္ေနစဥ္ ကင္မရာက အလို အေလွ်ာက္ Single-Servo ျဖင့္ Focus လုပ္မည္ ျဖစ္ျပီး 
သာမန္ ေရႊ႕ လွ်ားသည့္ အခ်ိန္ တြင္ Continuous-servo သို႕ အလိုအ ေလွ်ာက္ ေျပာင္း ကာ Focus  လုပ္ ေပး သည့္ Mode ျဖစ္ပါသည္။ ကင္မရာ Firmware က သူ႕ ဟာ သူ ဆံုး ျဖတ္ကာ Focus လုပ္ ပါ လိမ့္ မည္။
Focus Points မ်ားသည္  တစ္ ဘက္ ဇယား ရွိ ပံုပါ Points  မ်ား အတြင္း ၌  ကင္မရာ Firmware ကဆံုးျဖတ္ေပးသကဲ့ သို႕ ေျပာင္းလဲ ေနပါ လိမ့္မည္။
 

 
 
2.
AF-S
Single –servo AF
လွဳပ္ရွား မွဳ မရွိဘဲ ျငိမ္ေနသည့္ Subject ကို Single Point ျဖင့္ Focus လုပ္ကာ  ရိုက္သည့္ Mode ျဖစ္ပါသည္။ လို သည့္ေနရာ သို႕ တစ္ဘက္ ဇယား ကြက္ ပါ အလယ္ ရွိ Focus Point ေလးကို ေရြ႕ ယူ နိုင္ပါသည္။
Shutter-Release Button ကို တစ္၀က္ ႏွိပ္ထားပါက Focus Lock ျဖစ္သြားပါ လိမ့္မည္။ In-Focus Indictor ျပ ၍ Focus မိမွသာ Shutter-Release Button ကို အဆံုး ႏွိပ္ နိုင္ ပါလိမ့္ မည္။
 
 
3.
AF-C
Continuous-servo AF
ေရႊ႕လွ်ားေနသည့္ Subject ကို ယင္း ေရႊ႕ လွ်ား ေနသည္ ေနာက္ လိုက္ ကာ Focus လုပ္ ေပးသည့္ Continuous Focusing Mode ျဖစ္ပါသည္။ Shutter-Release Button  ကို တစ္၀က္ ႏွိပ္ ထားပါက ကင္မရာ သည္ Predictive focus tracking စနစ္ ျဖင့္ ေရႊ႕ လွ်ားေန သည့္ Subject ၏ ေနာက္ သို႕ လိုက္ကာ ေတာက္ေလွ်ာက္ Focus လုပ္ေနပါ လိမ့္ မည္။ Focus မိသည္ ျဖစ္ေစ၊ မမိ သည္ျဖစ္ေစ Shutter-Release Button ကို ႏွိပ္ ကာ ရိုက္ နိုင္ပါသည္။
 

 

 

AF-Area Mode

 

AF-Area Mode တြင္မူ  Niko D-7000 ၏ View Finder ၌ ေတြ႕ ရမည့္ ျမင္ကြင္း  ကို ေအာက္ ပံု တြင္ ျပထားပါသည္။ D-7000 Manual တြက္ ပါရွိသည့္ ပံု ကို ျပန္ ရိုက္ကူး ေဖၚျပ ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

 






အထက္ပံု တြင္ ေဖၚျပထာသည့္-
 
-              Single Point AF သည္ မိမိ ေရြးခ်ယ္ သတ္မွတ္ ေပးသည့္ ေနရာ တစ္ခု ထည္း ကိုသာ Focus လုပ္ပါလိမ့္ မည္။
 
-      9-Point dynamic –Area AF, သည္ ( အေျပး ျပိဳင္ ပဲြ တြင္ မ်ားစြာ မျမန္ လွဘဲ ဦးတည္ရာ တစ္ဘက္ထည္း သို႕ ေျပးေနသည့္ သီးျခား Subject  မ်ား အားရိုက္ ရန္ သင့္ ေလွ်ာ္သည့္ Mode ျဖစ္ပါသည္။)
 
-      21-Point dynamic –area AF, သည္( ေဘာလံုးပဲြ ကဲ့ သို႕ ဦးတည္ရာ အမ်ိဳးမ်ိဳး သို႕ ျမန္ ဆန္ စြာ ေျပးေနသည့္ Subject  မ်ား အားရိုက္ ရန္ သင့္ ေလွ်ာ္သည့္ Mode ျဖစ္ပါသည္။)
 
 -     39-Point dynamic –area AF, သည္ (အလြန္လွ်င္ ျမန္စြာ စြာေရႊ႕လွ်ားေနေသာ ေၾကာင့္ Frame လုပ္ရန္ ခက္ေသာ အရွိန္ ႏွင့္ ပ်ံသန္း ေနသည့္ ငွက္ မ်ားကိုရိုက္ရန္  သင့္ ေလွ်ာ္သည့္ Mode ျဖစ္ပါသည္။)
 
-      3D Tracking သည္ Shutter Release Button ကို တစ္၀က္ ႏွိပ္ထားပါ ပတ္၀န္း က်င္ ရွိ အေရာင္ ( Colour ) ကို ကင္မရာ ကမွတ္ထားလိုက္ျပီး မိမိ မွတ္သား ေပးလိုက္ေသာ အေရာင္ရွိသည့္ Subject ကို လိုက္ ကာ Focus လုပ္ပါသည္။ ေနာက္ခံ အေရာင္ ႏွင့္ Subject တို႕ ၏ အရာင္ မ်ား နီးစပ္ေနလွ်င္ ကင္မရာက Fous ယူ ရာ တြင္ အခက္အခဲ ရွိျပီး မွားတတ္ ပါသည္။ AF-A, AF-C တို႕ ႏွင့္ Tracking တြင္ တဲြ သံုး နိုင္ပါသည္။
 
-      Auto-Area AF  တြင္ ကပင္မရာသည္ အလိုအေလွ်ာက္ Subject ကို Detect လုပ္ပါသည္။ Focus Point ကို ကင္မရာက ေရြးခ်ယ္ ေပးသည့္ နည္း ျဖစ္ပါသည္။ ေနာက္ခံ ရွဳခင္း နွင့္ လူ တုိ႕  တဲြ ရိုက္ရာ တြင္ Aperture က်ယ္က်ယ္  ရိုက္ ပါ မူ ေရွ႕ ရွိ လူ ပံု ေသးေသး ထက္ ေနာက္က ထင္ရွားေန သည့္ ေနာက္ခံ ကို Focus ယူ တတ္ ပါသည္။ Shallow Depth of Field ပါး သြား သျဖင့္ လူ ပံု သည္ ျပတ္သား သင့္ သေလာက္ ျပန္ သား ျခင္း မရွိ တတ္ သည္ ကို သတိထားရ မည့္ Mode ျဖစ္ပါသည္။
 



 
 Autofocus Mode ႏွင့္ AF-Area Mode တို႕ တဲြ ကာ အသံုး ျပဳျခင္း။

 

No.
 
Autofocus Mode
Autofocus Mode မ်ား နွင့္ တဲြ ဘက္ သံုး နိုင္သည့္ AF-Area Mode
 
1
AF-A
AF-Area Mode အားလံုး ႏွင့္ တဲြ သံုးနိုင္ပါသည္။
 
2
AF-S
Auto- Area AF Mode ႏွင့္ Single Point AF Mode မ်ား ႏွင့္သာ တဲြ သံုး နုိင္ပါသည္။
 
3
AF-C
AF-Area Mode အားလံုး ႏွင့္ တဲြ သံုးနိုင္ပါသည္။ သို႕ရာတြင္ Subject ၏ လွ်င္ျမန္စြာ လွဳပ္ ရွားေန သည့္ အရွိန္ေပၚ မူတည္ကာ Subject 9-Poins, 21-Points, 39-Points Area Mode တို႕ နွင့္ တဲြ ဘက္ သံုး ပါက ပို၍ တိက် မွဳ ရရွိနိုင္ပါသည္။

 

 

အထက္ပါ Dynamic Mode မ်ား တြင္ အထက္ပံု တြင္သာ 9-Poins, 21-Points, 39-Points တို႕ ကို အစက္ ကေလးမ်ားစြာ ျဖင့္ Point မ်ား၏ဧရိယာ ကို ျမင္သာေစရန္ ျပထားေစကာမူ အမွန္ တကယ္ View Finder တြင္ ၾကည့္ လွ်င္ Active ျဖစ္ေနေသာ Point လွဳပ္ ရွားေနသည္ ကိုပင္ ျမင္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

 

အၾကမ္း အားျဖင့္ ဆိုရပါ မူ အရွိန္ ျမန္ ျမန္ ႏွင့္ ပ်ံသန္းေနသည့္ အေကာင္ ေသးေသး ငွက္ မ်ားကို  Auto Focus Mode ၏ AF-C ႏွင့္ AF Area Mode တြင္ ပါ၀င္သည့္  39-Point တို႕ တဲြ သံုး သင့္ပါသည္။

 

အေကာင္ၾကီးၾကီး ႏွင့္ ခတ္ ေလးေလး ပ်ံေနသည့္ လင္းဒ ကဲ့သို႕ ငွက္မ်ား အတြက္ မူ မ်ား AF-Area Mode Point နည္းသည့္  9-Poins, 21-Points, တို႕ႏွင့္ လည္း တဲြကာ သံုးနုိင္ပါသည္။

 

 

 Single Point Focus.

AF-Area Mode ရွိ Single Point AF  သည္ မိမိ လိုသည့္ ေနရာကို ကြက္ တိ Focus လုပ္ သည္ နည္း ျဖစ္ ေသာေၾကာင့္ Serious Photographer မ်ား အမ်ားဆံုး သံုးသည္ နည္း ျဖစ္ပါသည္။ မည္ သို႕ေသာ  တိတိက်က်  Subject မွ မ ပါသည့္ ရွုခင္း ကဲ့ သို႕ ပံု မ်ား ရိုက္သည့္ အခ်ိန္တြင္သာ  ကင္မရာ က Focusing ကိုေရြး ခ်ယ္သည့္ Auto-Area AF  ကိုသံုးၾကသည္ဟု သိရွိရပါသည္။ မိမိ လိုသည့္ ေနရာ (Area) အား Focus လုပ္ ျခင္း ကို မိမိ လိုသလို ထိန္းခ်ဳပ္ လို၍ ျဖစ္ပါသည္။

 

Single Point Focus ကို စတင္ သံုးစဥ္က Single Point Focus က်ေရာက္သည့္ ေနရာ မဟုတ္သည့္ အျခားေသာ ေနရာ မ်ား ၏ ျပတ္သား မွဳ အတြက္ စိတ္ ပူ မိခဲ့ ပါသည္။ Single Point Focus ေနရာ သာလွ်င္ ျပတ္သားေနျပီး က်န္ေသာအရာ မ်ား ၏ ျပတ္သား မွဳ က် သြားးေလ မလား ဆိုသည့္ စိုးရိမ္ မွဳ ျဖစ္ပါသည္။

 

ဓါတ္ပံုသမား  တစ္ဦးက “ သူသည္ လူ သံုး ဦး ရင္ေဘာင္ တန္း ကာ ယွဥ္ ၍ ရပ္ ေနရာတြင္ အလယ္ က လူ ကို Single Point Focusing လုပ္မည္ ျဖစ္ ေၾကာင္း၊ ဤ ကဲ့ သို႕ လုပ္ရာ တြင္ အဆိုပါ လူ ၏ ေဘး ဘယ္-ညာ ရွိ လူ နွစ္ဦး Focus မွ လြတ္ကာ မျပတ္မသား ျဖစ္ေလ မည္ လား” ဟူ ေသာ ေမးခြန္းကို Forum တစ္ခုတြင္ ေမး ခဲ့သည္ကို ေတြ႕ ခဲ့ ရပါသည္။

 

အဆိုပါ ေမးခြန္းကို ၀ါရင့္ ဓါတ္ပံု ဆရာ တစ္ဦးက “ Focus doesn't fall off side to side. It only falls off front to back.”  Focus ၏ သက္ေရာက္ မွဳသည္ ေဘး တိုက္ သက္ေရာက္ျခင္း မရွိဘဲ ေရွ႕ ႏွင့္ ေနာက္ တို႕ တြင္သာ သက္ေရာက္မွဳ ရွိသည္ဟူ၍ ျပန္လည္ေျဖၾကားသည့္ စာပိုဒ္ေလး တစ္ခု ကို ေတြ႕ လိုက္မိပါသည္။

 

Focus Pointသည္ Focal Plain ေပၚ သို႕ က်ရာက္ ရာတြင္ ျပင္လိုက္ တန္ဘိုးညီ က်ေရာက္ျပီး ၊ Focusထိေရာက္မွဳ အနည္း အမ်ားသည္ ေရွ႕ ေရာက္ျခင္း ေနာက္ ေရာက္ ျခင္း တို႕ ၏ အေပၚ တြင္သာ တည္ ေနသည္ ဆိုသည့္ အခ်က္ ကိုေျပာ လုိက္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

 

Single Point Focus သည္ Focal Plain ေပၚ ရွိ မိမိ အေလး အနက္ ျပလိုသည့္ ေနရာ ကို အတိအက် Focus ျဖတ္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ေအာက္္ပါ ပံု မ်ား မွာ Single Point Focusing ေပးထားသည့္ ေနရာ မ်ားကို နမူနာ ျပထားသည့္ ပံု မ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။ ေလးေထာင့္ ကြက္ ငယ္ေလးသည္ Single Point Focus ေနရာ ျဖစ္ပါသည္။

 
 
  
 
 
ေအာက္ပါပံု မွာ မူ ေျပးေနသည့္ ေခြးကို Auto-Area AF   ယူ ထားသည့္ ပံု ျဖစ္ပါသည္။ ပံုတြင္ ျမင္ရေသာ ေလးေထာင့္ ကြက္မ်ားသည္ Auto-Area AF    ယူထား သည့္ ေနရ မ်ားျဖစ္ပါသည္။ ကင္မရာက Single Point  Focusing ႏွင့္ Auto-Area AF   တို႕ တြင္ Focus Point မ်ား ယူ ပံု ကို ထင္ရွားစြာ ျမင္နိုင္ပါသည္။
 
 
Focus ၏ အက်ိဳး သက္ေရာက္ မွဳ သည္ အတာ္ က်ဥ္းသည့္ Aperture ႏွင့္ ရိုက္သည့္ပံုမ်ား မွ အပ ေဘး တိုက္ ျပင္ညီ တြင္ အက်ိဳးသက္ ေရာက္မွဳ မရွိဘဲ ေရွ႕ ေရာက္ ျခင္း ေနာက္ ေရာက္ ျခင္း တို႕ အေပၚ တြင္ သာ အက်ိဳး သက္ေရာက္ မွဳ ရွိပါသည္။
 
 
 


အနီး ၊ အေ၀း မတူ သည့္ Subject မ်ား အေပၚ က်ေရာက္ေသာ Focus.
 
ေအာက္ပါ ပံု မွာ Single Focus Point သည္ နွဳတ္ ခမ္း ေပၚတြင္ က် ေနသည့္ ပံု ျဖစ္ပါသည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ Focus Point ၏ ေနာက္ သို႕ ေရာက္ေနသည့္ မ်က္ လံုး မွာ ၀ါး ေနသည္ကို ေတြ႕ နိုင္ပါသည္။ နွဳတ္ခမ္းကို အထူးျပဳ ရိုက္ ကူးလိုလွ်င္ ဤ ပံု သည္ ေကာင္းမြန္ မွန္ကန္ သည္ ဟု ဆိုနုိင္ပါသည္။ သို႕ ေသာ္ မ်က္လံုးကို အထူးျပဳ ျပသ လိုသျဖင့္ ရိုက္ကူး သည့္ ပံု ျဖစ္ပါမူ Focus လဲြ ေနသည္ဟု ဆိုရပါမည္။

 

 

 


ေအာက္ပါ ပံု မွာ Focus Point သည္ မ်က္လံုး ေပၚတြင္ က် ရမည့္ အစား မ်က္မွန္ေပၚ တြင္ က် ေနသည့္ ပံု ျဖစ္ပါသည္။ Focus သည္ အထူးျပဳ ျပသ ရမည့္ မ်က္လံုး အစား ယင္း၏ ေနာက္တြင္ရွိ မ်က္မွန္ေပၚသို႕ ေက်ာ္ကာ က်ေရာက္ေန သျဖင့္ မ်က္လံုး၏ျပတ္ သား မွဳ သည္ ေလွ်ာ့ သြားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ISO 200, f2.0, Shutter Speed 1/1000.



ေအာက္ ပါပံု တြင္ မူ Focus သည္ Subject ၏ ပုခံုး တြင္ က်ေနသျဖင့္ ပုခံုး ႏွင့္ ပုခံုး ထက္ရွိ အက်ၤီ ျပတ္သားေနျပီး ပုခံုး၏ ေရွ႕ တြင္ ရွိ မ်က္ နွာ အနည္းငယ္ ၀ါး ေနသည္ကို ေတြ႕ နိုင္ပါသည္။



ISO 100, f2.8, Shutter Speed 1/200.




အထက္ပါ ပံု မွာ Apertureအက်ယ္ ျဖစ္သည့္ f-2.8 ႏွင့္ ရိုက္သည့္ အတြက္ Subject ပု ခံုး ၏ ေရွ႕ ႏွင့္ ေနာက္ ေနရာ မ်ား ျပတ္သား မွဳ ေလွ်ာ့ ေနေသာ္လည္း Aperture f-16ေလာက္ ႏွင့္ သာ ရိုက္မည္ ဆိုပါ က ယခု ပံု တြင္ ၀ါး ေနသည့္ ေနရာ မ်ား သည္ ျပတ္သား သင့္ သေလာက္ ျပတ္ သား လာ မည္ ျဖစ္ပါသည္။


 
အထက္ ပါ နမူနာ ပံု မ်ား အားလံုးသည္ Aperture က်ယ္က်ယ္ ႏွင့္ ရိုက္ထားသည့္ ပံု မ်ား ျဖစ္ပါသည္။ Apertureက်ဥ္းက်ဥ္း ႏွင့္ ရိုက္ မည္ ဆုိုပါက Single Focus Point ၏ အျပင္ဘက္ အနီးပတ္၀န္းက်င္ ေနရာ မ်ားရွိ ျပတ္သား မွဳ ေလွ်ာ့နည္း ေနသည္ကို ဤ ကဲ့ သို႕ သိသာ နိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။

 

လူ တစ္ဦး ထည္း မဟုတ္ဘဲ တစ္ဦး ထက္ ပိုသည့္ လူ မ်ားကို ရိုက္ရာ တြင္ လူ တစ္ဦး ၏ မ်က္လံုး ကို Focus ဖမ္း ရပါမည္ျဖစ္ျပီး အျခားသူမ်ား လည္း ျပတ္သား မွဳ ရွိလာေစရန္ Aperture ကို လည္း လို အပ္ သည္ အထိ က်ဥ္း ေပးရန္ လိုပါသည္။

ေအာက္ပါ ပံု တြင္ လူ (၃) ဦး အနက္ အလယ္ရွိ ခေလး ၏ မ်က္ လံုးကို Focus ဖမ္းထားပါသည္။




ေအာက္ပါ ပံု မွာ ခေလး အၾကီး မေလး၏ မ်က္ လံုးကို Focus ဖမ္း ထားကာ ISO 100, f- 1.8, Shutter Speed 1/320 ျဖင့္ ရိုက္ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ Aperture က်ယ္ က်ယ္ ႏွင့္ ရိုက္ထားသည့္ ပံု ျဖစ္ပါသည္။





အဆိုပါ ပံု ကို ပံုၾကီး ခ်ဲ႕ ၾကည့္ရာ တြင္ Main Subject ျဖစ္သူ အၾကီးမေလး၏ ဘယ္ဘက္ ရွိ ခေလး ငယ္၏ မ်က္လံု းမွာ Main Subject ၏ မ်က္ လံုး ေလာက္ ျပတ္သား မွဳ မရွိ သည္ကို ေတြ႕ နိုင္ပါသည္။ Aperture က်ယ္ သည့္ ရိုက္ခ်က္ ျဖစ္သျဖင့္ Single Point Focusing သည္ Focus ေထာက္သည့္ ေနရာ ကိုသာ အတိအက် ယူ လိုက္သည္ ကို ေတြ႕ နိုင္ပါသည္။ အေလး ငယ္ ေလးမွာ Main Subject ခေလးမေလး ၏ အေရွ႕ သို႕ အနည္း ငယ္ ေရာက္ေရာက္ေနသည့္ အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။

 
 
သို႕ ရာတြင္ ေအာက္ပါ ပံု မွာ မူ Focus Point ကို အလယ္ ရွိ ခေလး ကိုသာ ယူ ထားေသာ္လည္း f-4, Shutter speed 1/ 320 ျဖင့္ Aperture ကို က်ဥ္း ကာ ရိုက္သည့္ အတြက္ ေဘး ႏွစ္ဘက္ရွိ ခေလး ပါ ျပတ္ သား ေနသည္ ကို ေတြ႕ နိုင္ပါသည္။

 
ေအာက္ပါ ပံု တြင္ Single Focus Point ကို ကစားစရာ အရုပ္ ေပၚ တြင္ ယူ ထားသည္။ Aperture f-1.8 ျဖင့္ ရိုက္ထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ ယင္းေနာက္ ရွိ လူ သည္ ၀ါးေနပါသည္။
ISO 100, f1.8, Shutter Speed1/100
အနီး ၊ အေ၀း တူညီမွဳ မရွိ သည့္ Subject မ်ား အေပၚ က်ေရာက္ေသာ Focus
ႏွင့္ Aperture အက်ဥ္း အက်ယ္ ကို လိုက္၍ ေျပာင္းလဲ လာသည့္ ျပတ္သားမွဳ။
 
ေအာက္ပါ နမူ နာ ပံု မ်ား မွာ မသိမသာ ေစာင္း ေနသည့္ ၊ တစ္နည္း အား ျဖင့္ ကင္မရာ ႏွင့္Subject အနီး အေ၀း မသိမသာေလးမွ်သာ ကြာေန သည့္ Subject နွစ္ခု ကို Single Point Focus ျဖင့္Aperture အမ်ိဳး မ်ိဳး ေျပာင္းကာ ရိုက္ ထားသည့္ ပံု မ်ား ျဖစ္ ပါသည္။ အဆိုပါ ပံု မ်ားကို ISO-200, Nikon 50mm, f-1.4 Lens, Aperture Priority ျဖင့္ ရိုက္ကူးထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ Single Point Focus လုပ္ထားသည့္္ ေနရာ ကို အနီေရာင္ျဖင့္ Single Point Focus ဟုေရး ထားပါသည္။

 

 



အထက္ပါ ပံု မွာ ခပ္ေစာင္းေစာင္း ျဖစ္ေနသည့္ ေသာ့ ( Lock) ႏွစ္လံုး အနက္ ေနာက္ မွ ေသာ့ ကိုSingle Point Focus ျဖတ္ထားကာ Aperture f-1.4 ျဖင့္ ရိုက္ထားသည့္ ပံု ျဖစ္ပါသည္။ ၾကည့္သူ၏ ဘယ္ဘက္ရွိေသာ့သည္ Focus ဖမ္းထားသည့္ ညာဘက္ရွိ ေသာ့ထက္ ကင္မရာ ႏွင့္ မသိမသာ ေလး မွ်သာ ပိုနီးပါ သည္။ ပံု တြင္မူ အဆိုပါ မသိမသာ ကြာ ေနသည့္ ေရွ႕ပိုင္းသို႕ ေရာက္ေနေသာ ( Lock) သည္ အနည္း ငယ္ ၀ါးေနသည္ ကို ျမင္နိုင္ပါသည္။ ဤ အေနအထား မွာ “ Focus only falls off front to back.” ဆို သည္ ျပသ ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။




အထက္ပါ ပံု မွာ ယင္း ပံု ကို ပင္ Aperture f-8 ရိုက္ ကူး ရာ ၌ ေရွ႕ တြင္ ရွိေသာ့ အနည္းငယ္ မွ် ပို၍ ျပတ္သား လာသည့္ ကို ေတြ႕ ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
 

 

အဆိုပါ ပံုကိုပင္လွ်င္  Aperture f-16 ျဖင့္ ရိုက္သည့္ အခ်ိန္တြင္ ေသာ့ ႏွစ္လံုး စလံုး ျပတ္ သား လာသည့္ ကိုေတြ႕ နိုင္ပါသည္။


 


ထို႕ ေၾကာင့္ Aperture က်ယ္က်ယ္ ႏွင့္ လိုသည့္ ေနရာ ကို အတိအက် Focus ျဖတ္ မည္ ဆုိပါက Single Point Focus သံုး ရန္ လိုပါသည္။ အထူး သျဖင့္ Portrait ရိုက္ ရာတြင္ အသံုးမ်ားသည့္ နည္း ဟု ဆိုရပါမည္။

 

၄င္းအျပင္ လိုသည့္ ေနရာ ကို ေရြးကာ အတိအက် Focus ယူ လိုလွ်င္ Single Point Focusing နည္းကို သံုးရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာ အား ျဖင့္ မိမိ ရိုက္ လိုသည့္ Subject သည္ မ်က္ ပင္ ရွည္ မ်ား ၏ေနာက္တြင္ ရွိေနသည္ ဆိုပါစို႕။ ဤ ကဲ့ သို႕ အေျခ အေန မ်ိဳး တြင္ Auto-Area Auto Focus ( Auto-Area AF ) ျဖင့္ ရိုက္ မည္ ဆိုပါက ကင္မရာ သည္ ၄င္း ႏွင့္ အနီးဆံုး ျဖစ္သည့္ Subject ေရွ႕ ရွိ မ်က္ ပင္ မ်ားကိုသာFocus ျဖတ္ မည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေရွ႕ ရွိ မ်က္ပင္ ရွည္ မ်ား ျပတ္သားကာ ေနာက္ ရွိSubject သည္ လိုအပ္ သည့္ အတိုင္း အတာ အထိ ျပတ္သား ေတာ့ မည္ မဟုတ္ပါ။

 

အဆိုပါအေျခ အေနမ်ိဳး တြင္ မ်က္ပင္ မ်ား အၾကား မွ ေန၍ ျဖတ္ကာ မိမိ ရိုက္ လိုသည့္ Subject ကိုSingle Point Focusing ျဖင့္ ေထာက္ ကာ ရိုက္ပါက ေရွ႕ တြင္ ရွိ မ်က္ ပင္ မ်ား ၀ါးသြားျပီး ယင္းေနာက္ရွိ Subject ျပတ္သား ေနပါလိမ့္ မည္။




 

အထက္ပါ ပံု တြင္ Main Subject ျဖစ္သည့္ ငွက္သည္ မ်က္ ကဲ့ သို႕ အရြက္ မ်ားေနာက္တြက္ ေရာက္ေနပါသည္။ သာမန္ Auto-Area AF ျဖင့္ သာ ရိုက္ မည္ ဆိုပါက ေရွ႕ ရွိသစ္ရြက္ မ်ားသာ ျပတ္သားေနမည္ျဖစ္ျပီး ငွက္ ကေလး ၀ါးေနမည္ သာ ျဖစ္ပါသည္။ ယခု ပံု တြင္ မူ ငွက္ ကေလး ကို Single Point Focus ယူ ကာ ရိုက္ ထားျဖင့္ ငွက္ ျပတ္သားေနျပီး ေရွ႕ ရွိ သစ္ရြက္ မ်ား ၀ါး ေနျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
 
Portraitရိုက္ ရာတြင္ လည္း Auto-Area AF ျဖင့္ ကင္မရာ အလိုက် Focusing ျဖင့္ သာ ရိုက္ မည္ ဆိုပါက အသားေပး ရိုက္ကူး ရမည့္ Subject ၏ မ်က္လံုး ေနရာ မွာ ျပတ္သား သင့္ သေလာက္ ျပတ္သား လိမ့္ မည္ မဟုတ္ပါ။
 
 
အနီး ၊ အေ၀း တူညီသည့္ Subject မ်ား အေပၚ က်ေရာက္ေသာ Focus.
 
 ေအာက္ပါ ပံု မူ Subject (၃) ခု ကို တစ္ေျပး ညီ ထည္း ထားကာ ေအာက္ပါ ပထမ ပံုကို Aperture f-1.4 ျဖင့္ Single point Focus ကို Main Subject အျဖစ္ထားသည့္ အလယ္ ရွိ စကၠဴ ဘူးေပၚ သို႕ ေထာက္ကာ ရိုက္ ထားသည့္ ပံု ျဖစ္ပါသည္။ Main Subject ၏ ေဘး ဘယ္ ၊ ညာ ရွိ ပံု မ်ား ၏ ျပတ္သား မွဳ မွာ ထူးျခားစြာ စြာ ကြာ ျခား မွဳ မရွိ သည္ကို ေတြ႕ နိုင္ပါသည္။
ေအာက္ပါ ပံုကို ISO-200, Nikon 50mm, f-1.4Lens, Aperture Priority ျဖင့္ ရိုက္ကူးထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
 
 
 

ေအာက္ပါပံု မွာ အဆိုပါ တစ္ညီထည္း စီ ထားသည့္ Subject (၃) ခု ကိုပင္ Apertutre f-8 နွင့္ ေျပာင္းကာ ရိုက္ ထားသည့္ ပံု ျဖစ္ပါသည္။ ေသခ်ာစြာ ၾကည့္လွ်င္ Subject (၃) ခု စလံုး သည္ မွ် တ စြာ ပို၍ ျပတ္သားလာသည့္ကို ေတြ႕ ရပါသည္။


ေအာက္ပါ ပံု မွာ အဆိုပါ တစ္ညီထည္း စီ ထားသည့္ Subject (၃) ခု ကိုပင္ ထပ္မံ ၍Apertutre f-16 နွင့္ ရိုက္ ထားသည့္ ပံု ျဖစ္ပါသည္။ Subject (၃) ခု စလံုး ပို၍ မွ် တစြာ ျပတ္သားလာသည္ကို ေတြ႕ ရပါသည္။ အခ်ဳပ္ အားျဖင့္ ဆိုရပါလွ်င္ Focus ၏ ေဘး တိုက္ အက်ိဳး သက္ ေရာက္ မွဳ သည္ ထူးျခား စြာ မရွိ ျခင္း ကို ျပ ျခင္း ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
 




အထက္ပါ ပံု မ်ားသည္ “ Focus doesn't fall off side to side. It only falls off front to back.” ဆိုသည့္ အခ်က္ ကို ျပ သ ျခင္း ပင္ ျဖစ္ပါသည္။  ၄င္းအျပင္  အထက္ပါ ပံု မ်ား ကို ၾကည့္ ျခင္း ျဖင့္ Aperture က်ဥ္းလာသည္ႏွင့္အမွ် ေနာက္ခံ Background သည္ တစ္စ တစ္စ  ပို၍ ပို၍ ျပတ္သား လာသည့္ကို သိသာ စြာ ျမင္နိုင္ပါသည္။


 

 

Lens မ်ား၏ Sweet Spot ။

အျခား သတိျပဳ ရမည့္ အခ်က္ မွာ Lens တိုင္းတြင္ “ Sweet Spot “ ဆိုသည့္ အေကာင္း ဆံုး အေနအထားတစ္ရပ္ ရွိ ေလ့ ရွိပါသည္။ မည့္ သည့္ Aperture တြင္ ပံု ၾကည့္ လင္ ျပတ္သား မွဳ အရွိဆံုး ဆိုသည္ ကို သိရန္ လိုပါသည္။ စိတ္တိုင္းက် စမ္း သပ္ ရိုက္ ကူး ၾကည့္ ျခင္း ျဖင့္ သိနိုင္ပါသည္။

 
ေအာက္ ပါ ပံု မ်ားကို Nikon 50mm, f-1.8 ၏ Sweet Spot ကိုသိ နိုင္ရန္အတြက္ ကင္မရာ အားTripod ေပၚ တင္၍ Aperture အမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္းကာ စမ္းသပ္ ရိုက္ကူး ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။


 

ပံုမ်ားကို စစ္ေဆးၾကည့္ရာတြင္ အလယ္ အလတ္ ( Mid-Range ) Aperture မ်ားတြင္ ပံု မ်ားသည္ မတိမ္း မယိမ္း ျဖစ္ေနၾကေသာ္လည္း f-2.5 ႏွင့္ f-7.1 ျဖင့္ ရိုက္ ထားသည့္ ပံု မ်ားမ်ာ အျပတ္ သား ဆံုး ျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႕ ရပါသည္။ အဆိုပါ Aperture မ်ားသည္ အဆိုပါ Lens ၏ Sweet Spot မ်ား ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ယခု ဥပမာ သည္ Nikon 50mm, f-1.8 ၏ နမူ နာသာ ျဖစ္ပါသည္။ Lens တစ္ခု ႏွင့္ တစ္ခု Sweet Spot မ်ား ျခားနား နိုင္ပါသည္။ စမ္းသပ္ ရိုက္ ကူးမွ သာလွ်င္ အတိအက်သိနိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။


 


ကင္မရာ ပစၥည္း မ်ားသည္ အခ်ိန္ ႏွင့္ တစ္ေျပးညီ တိုး တက္ လွ်က္ရွိပါသည္။ မည္ သို႕ပင္ ပစၥည္းကိရိယာ မ်ား တိုးတက္ ထြန္းကား လာေသာ္ လည္း လူ ၏ ကၽြမ္းက်င္မွဳ ၊ စမ္းသပ္ ေလ့က်င့္မွဳ၊ ပညာ ဗဟုသုတ တို႕ သည္လည္း ယင္းတို႕ ႏွင့္အတူ ျမင့္ မားရန္ လိုလာျပီ ဟု ဆိုရပါမည္။ တိုး တက္လာ ေသာ ပစၥည္း ကိရိယာမ်ား ကို ျမင္းေကာင္းတစ္စီး ဟု တင္စား ဆိုရပါလွ်င္၊ အဆိုပါ ျမင္း ကို အျမင့္ဆံုး စြမ္းအင္ ျဖင့္ ေျပး ရန္ မွာ ျမင္းစီးသူ က ဇက္ၾကိဳး ကို နိုင္ရန္ လိုအပ္ မည္ ျဖစ္ပါသည္။
 
 

 





8 comments:

  1. ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ အန္ကယ္ ခင္ဗ်ာ..ျပီးဆုံးေအာင္ေလ႕လာခ်င္ပါတယ္..

    ReplyDelete
  2. I've posted Part(II) and Part(III) as Note No. 48 and 49 Ko Aung Aung.

    ReplyDelete
  3. ေသခ်ာဖတ္ေနပါတယ္ အန္ကယ္..။ အားလံုးကုန္ေအာင္ဖတ္မွာ.. TQ

    ReplyDelete
  4. ကြ်န္ေတာ္တုိ ့အတြက္ အရမ္းကုိ အေထာက္ကူၿပဳပါတယ္ဗ်... ေက်းဇူးတင္ပါတယ္

    ReplyDelete
  5. အရမ္​းတန္​ဘိုး႐ွိပါတယ္​ ကင္​မ၇ာနဲ႔အသက္​​ေမြးမွာပါ အခုမွကင္​မရာစဝယ္​မွာပါ ၅သ္​န္​းဝန္​းက်င္​တန္​ ဘယ္​လိုအမ်ိဳးအစားဝယ္​ရမယ္​ဆိုတာလမ္​းၫြန္​ျပပါဦးဆ၇ာ​ေက်းဇဴးတင္ပါတယ္​ခင္​ဗ်

    ReplyDelete
  6. အရမ္​း​ေကာင္​းတဲ့ စာ။

    ReplyDelete
  7. ေလးစားပါတယ္ဆရာ...ေက်းဇူးလည္းတင္ပါတယ္...က်ြန္ေတာ္လည္းbeginer ပါပဲ...ဆက္ၿပီးေလ့လာသြားပါ့မယ္ဆရာ

    ReplyDelete