Nuffnang Ads

Thursday, 16 March 2017




91 – Common mistake in Metering                             ၉၁ - Metering တြင္ မွားတတ္သည္မ်ား။





“ Camera Metering နဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ သတိျပဳ ရန္ အခ်က္ကေလး မ်ား  “







ဓါတ္ပံု ရိုက္ရာ တြင္ ပထမ ဦးစြာ သိထားသင့္ေသာ  အခ်က္ မ်ား ဟု ဆိုရမည့္ ကင္မရာ Single Point Focusing, Depth of Field မ်ားအျပင္ ေနာက္ဆံုး တြင္ Camera Metering မွတ္စု ကို ယခင္  အပတ္အ တြင္းက ကၽြန္ေတာ္ Blog တြင္ တင္ခဲ့ပါ တယ္။

Metering နဲ႕ ပတ္သက္ လို႕ အရင္ ကလည္း သတိ လြတ္ကာ အလဲြ အမွားမ်ား ျဖစ္ ခဲ့ ၍ ပံုမ်ား ပ်က္ ခဲ့ ဘူးပါ တယ္။ သို႕ ရာ တြင္ ကံ အားေလွ်ာ္စြာ ျပန္ ရိုက္ နိုင္သည့္ အေျခ အေန မ်ိဳး မို႕ လို အပ္ ေသာပံုမ်ား ျပန္ရခဲ့ ပါတယ္။


ယခု ေလာေလာ လတ္လတ္ အမွားမွာ မူ အားလံုးၾကိမ္းေသ ေအာင္ ျပင္ဆင္ထားျပီး ေနာက္ အလြန္ အဖိုးတန္ သည့္ အခြင့္ အေရး ရ ခ်ိန္ တြင္  အပိုင္ ဆိုျပီးရိုက္ လိုက္ရာ ျပန္စစ္ၾကည့္ မွ Metering ေနရာ လဲြ ေခ်ာ္ သြား သည့္ အတြက္ အဘိုးတန္ ပံု တစ္ပံု မွ ေကာင္းစြာမရလိုက္ သည့္ အျဖစ္နဲ႕ ၾကံဳ ခဲ့ရပါတယ္။

ဤ မွတ္စု မွာ ယင္း အျဖစ္မ်ိဳး ကို အျခားေသာ သူ မ်ားလည္း ကၽြန္ေတာ္ ကဲ့ သို႕ မျဖစ္ေစရန္ သတိ ထားမိၾကေစရန္ ျပန္ လည္ မွ် ေ၀ေပးသည့္ မွတ္စု ျဖစ္ပါ တယ္။


ျဖစ္စဥ္ က ဒီလိုပါ။

ျပီးခဲ့ေသာ တနဂၤေႏြ ( ၂၀၀၇ မတ္လ ၁၂ ) ရက္ေန႕ က Pasir Ris Park တြင္ Pied Fantail အသိုက္ ကို သြားရိုက္ ၾကပါတယ္။ သားေပါက္ ကေလးေတြ အေတာ္ ၾကီး ေနျပီး ျဖစ္လို႕  ငွက္ ကေလး ေတြ ကို အစာ ခြံ႕ တာနဲ႕ အသိုက္ - အ၀င္ အထြက္ in flight ရိုက္လို႕ အေတာ္ ေကာင္းတဲ့ အခ်ိန္ ပါ။ ဒါေၾကာင့့္ လည္း ျမန္မာ ငွက္ ဆရာ မ်ား နဲ႕ စင္ကာပူ က ငွက္ ဆရာ အေတာ္ မ်ားမ်ား လာၾကပါတယ္။

 ငွက္ ကေလးေတြ ေတာင္ပံ အခတ္ စမ္း ေနပံု  ၾကည့္ ရတာ ဒီေန႕ ဘဲ အသိုက္ က ထြက္ မဲ့ပံု ေပၚပါတယ္။  ဒါနဲ႕ ငွက္ ကေလး အသိုက္ ကပ်ံ အထြက္ ကို ေစာင့္ ရိုက္ မယ္ ဆိုျပီး ဇဲြ နဘဲ နဲ႕ ေစာင့္ ေနသူမ်ားလည္း ရွိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္လည္း ပထမ က ျပန္မယ္ လုပ္ျပီးမွ မျပန္ေတာ့ ဘဲ ေစာင့္ ရိုက္ ပါတယ္။


ငွက္သားေပါက္ ကေလးမ်ား ေတာင္ပံ အခတ္ စမ္းေနသည့္ ပံု။


အကယ္ ၍ ငွက္ ကေလး မ်ား အသိုက္ ကေန ပ်ံ ထြက္ ရင္ မည္သည့္ အကိုင္းက ပ်ံ ထြက္ နိုင္မည္ ဆိုသည္ ကို ကၽြန္ေတာ္ ႏွင့္ ကို ေဇာ္ ေဇာ္္ ( U Zaw Zaw ) တို႕ ေရြးၾက ပါတယ္။


ကၽြန္ေတာ္ တို႕ ႏွစ္ေယာက္ စလံုးက ေအာက္ တြင္ ျပ ထားတဲ့ သစ္ ကိုင္းက ဘဲ ပ်ံ ထြက္ ဘို႕ မ်ားတယ္ လို႕ တြက္ၾကပါတယ္။ ဒါ နဲ႕  ဒီအကိုင္း နဲ႕ Plane of Focus တစ္ညီ ထည္း က်မဲ့ ေနရာ မွာ ကင္မရာ ကို ေနရာ ခ် လိုက္ ၾကပါတယ္။




အျခား ျဖစ္နိုင္ ဘြယ္ ရာ တစ္ခု ကေတာ့ အသိုက္ ေနာက္ က သစ္ကိုင္း ကို လည္း ခုန္ ျပီး ကူး သြားနိုင္ပါတယ္။ ကိုယ္ ေမြးထားတဲ့ Model ငွက္ မဟုတ္ေတာ့ ဘာကို မွ အစိုး မရပါ။ အဲဒီေနရာ  ဆိုရင္ ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ တို႕ Setting လုပ္ထားတဲ့ Depth of Field ကေန လြတ္သြား လို႕ ပံု ျပတ္သား မွဳ မရ နိုင္ေတာ့ပါ။






ဒီေနရာ မွာ အေရး ၾကီးတာ တစ္ခု က အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ ငွက္ က ေဘးတိုက္ တည့္ တည့္ မွန္း ထားတဲ့ အကိုင္း ကေန မပ်ံ ဘဲ နည္းနည္း ေစာင္းျပီး ပ်ံ လိုက္ပါက ေခါင္းေရာအျမီး ပါ ျပတ္သားေအာင္ Depth of Field ကို Set လုပ္ရန္ လို ပါမယ္။

လိုျခင္ တဲ့ Angle ရ တဲ့ ေနရာ က အသိုက္ နဲ႕ ေ၀းေတာ့ Focal length ကို 600 mm က ေလွ်ာ႕ လို႕မရပါ။ ဒီ ေတာ့ 600 mm မွာ ရွိတဲ့ အက်ယ္ဆံုး ဖြင့္ နိုင္တဲ့ Aperture ဟာ f – 6.3 ဆိုေစကာမူ  Depth of Field  ဟာ အလြန္ ပါးေန ဆဲပါ။

ဒါေၾကာင့္ ႏွစ္ေယာက္ သား မတိုင္ ပင္ၾကဘဲ ကၽြန္ေတာ္ တို႕ Set လုပ္ထားတဲ့ Aperture Setting ေတြဟာ f – 8 ျဖစ္ေနတာ ေတြ႕ ရပါတယ္။ အလင္း ေရာင္ ကြယ္ေနတဲ့ ေနရာ မ်ိဳး မွာ Aperture ကို ဒီထက္ က်ဥ္း လိုက္ရင္   ISO ပို တက္သြားတာ ကို မျဖစ္ေစလို တဲ့ အတြက္ပါ။ အလင္းေရာင္ ေကာင္းလာရင္ f – 9 ေလာက္ လည္း ထားပါတယ္။

ငွက္ ကေလးေတြ ပ်ံ တာနဲ႕ သူတို႕ မိခင္ ဖခင္ တို႕ ပ်ံ တာကေတာ့ အသိုက္ အ၀င္ အထြက္ မို႕ သိပ္မျမန္ လွ ပါ။ အထူးသျဖင့္ အသိုက္ အ၀င္မွာ သစ္ ကိုင္းေတြ ကို ေရွာင္ ၀င္ရ လို႕ အရွိန္ ေလွ်ာ႕ ၀င္ ေလ့ ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ Exposure speed  1/1250s ေလာက္နဲ႕ ဘဲ ရိုက္ပါတယ္။ ဒီထက္ ျမန္ျမန္ ပ်ံလည္း ေတာင္ပံ ျဖား ေလးေတြ မွာ Motion Blur လည္း ရျခင္လို႕ပါ။

ကၽြန္ေတာ္ ကေတာ့ ငွက္ ေတာင္ပံ ေတြ အားလံုး Freeze ျဖစ္ေနတာ ထက္ ေတာင္ပံ အဖ်ားေလးေတြ ၀ါး ( Motion Blur ) ေနတာ ဟာ Artistic Impression အရ လွ တယ္ လို႕ ယူဆ ပါတယ္။ ဒါ ကေတာ့ အနုပညာ သေဘာ သက္ေရာက္ လို႕ လူတစ္ကိုယ္ အၾကိဳက္ တစ္မ်ိဳး စီ ျဖစ္နိုင္ ပါတယ္။








Metering ယူ ျခင္း။


ကိုေဇာ္ေဇာ္ ေရာ ကၽြန္ေတာ္ ပါ Nikon သမားမ်ားျဖစ္ ၾက ပါတယ္။ Metering ယူ ရာ တြင္ လည္း မတိုင္ပင္ဘဲ Center Weighted Average ကို ယူ ၾကပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္႕ ကင္မရာ D4  ရဲ႕ Center Weighted Average Area ကိုေတာ့ မူလ 12 mm ကေန 8 mm ကို ေလွ်ာ့ ခ် လိုက္ပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္ တို႕ ေနရာ ယူ ထားတဲ့ ေနရာက ညေန ေစာင္း ေနက် ခ်ိန္  အလင္း ေရာင္ ေျပာင္းျပန္ ( Against the Light ) ရိုက္ ရတဲ့ အခ်ိန္ မို႕ Contrast အေတာ္မ်ား ပါတယ္။





ဒါေၾကာင့္ အလင္းေရာင္ ( Exposure ) ကို ကိုယ္ လိုသလိုရ ျခင္ တဲ့ စိတ္ ကူးနဲ႕ အသိုက္ ေနာက္ က အလင္းေရာင္ မွ် တယ္ လို႕ ထင္တဲ့ ေနရာ ဆီ ကို Active Focus Point ကို ပို႕ လိုက္ပါတယ္။

Focus က ေတာ့ ေအာက္ပါ ပံု မွာ ျပ ထား တဲ့ အတိုင္း  အသိုက္ နဲ႕ သစ္ကိုက္ ဆံု ေနတဲ့ (A) ေနရာ မွာ  AF -( C ) ရဲ႕ Single ( Active focus point ) နဲ႕ Manual အေသ ျဖတ္ထား တဲ့ အတြက္ အသိုက္ ရယ္ သစ္ ကိုင္း အဆံု ေနရာ နဲ႕ တစ္ျပင္ညီ  Plane of Focus  ေနရာ ေတြ ကို Focus  ျဖတ္ ပါ လိမ့္ မယ္။ 

Metering က ေတာ့ အလင္းေရာင္ မွ် ေစ ဘို႕ စိတ္ ကူး နဲ႕ Active Focus Point ကို ( B) ေနရာ ကို ေရႊ႕ လိုက္ပါတယ္။  ( B ) ေနရာ မွာ ရွိတဲ့  အလင္းေရာင္ အတိုင္း Firmware က Exposure ကို တြက္ေပး ဘို႕ ခိုင္းလိုက္ တာပါ။





 ( B ) ေနရာ မွာ Exposure မွ်မွ် တတ ျဖစ္ေန တယ္ လို႕ ယူဆ လို႕ ဒဓေနရာကို Active Focus Point ပို႕ ထားျပီး  Metering ယူ ရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

အထက္ပံု ( B ) ေနရာ ကိုၾကည့္ပါက သစ္ကိုင္း ေအာက္ ပိုင္းက နည္းနည္း ေမွာင္ ပါတယ္။ ေအာက္ ပံု ကို ၾကည့္ပါက သစ္ကိုင္း က လြတ္သြားတဲ့ ( D ) လို ေနရာ မွာ ေ တာ့   မဲ ေမွာင္ ေနပါတယ္  ။  သစ္ ကိုင္း ကို ေနထိုး ေနတဲ့( C )လို ေနရာ ေတြ နဲ႕ သစ္ရြက္ ေတြ က အလြန္ ေတာက္ ပေနပါတယ္။


 ဒီလို အလင္းေရာင္မတူ တဲ႕ ေနရာ ေတြ ကိုလိုက္ လို႕ မည္ကဲ့ သို႕ Exposure ထြက္ လာမယ္ ဆိုတာ ကို သိေအာင္ ငွက္ မလာ ခင္ထည္း က အၾကိမ္ ၾကိမ္ စမ္းရိုက္ ရပါတယ္။



Active Focus Point ကို အလင္း အေမွာင္ ေနရာအမ်ိဳးမ်ိဳး ေျပာင္းကာ ေထာက္ထားသည့္ပံု။



အထက္ပါ ပံု တြင္ ျပထားသည့္ အတိုင္း အကယ္၍ သစ္ကိုင္း ေအာက္ က ေမွာင္ ေနတဲ့  ( D ) ေနရာ ကို Active Focus Point ကို ပို႕ လိုက္ရင္ Camera firmware က တအား ေမွာင္ တယ္ ဆိုကာ Exposure ကို တအားတင္ လိုက္လို႕ ေအာက္က ပံု ကဲ့ သို႕ Overexpose ျဖစ္သြား ပါတယ္။





အကယ္လို႕ တအား လင္းေနတဲ့ အသိုက္ နဲ႕ သစ္ကိုင္း ဆံုရာ ( C )  ပိုင္းကို Active Focus Point ကို ေထာက္လိုက္ ပါက  Camera Firmware က အလြန္ လင္းတယ္လို႕ မွတ္ကာ ေအာက္ က ပံု လို  Exposure ကို ေလွ်ာ့ ခ် လိုက္တာ ေတြ႕ ရပါတယ္။ 






Family Picture.


Metering ေနရာ မ်ားကို စစ္ျပီးခ်ိန္ တြင္ အသိုက္ သို႕ Pied Fantail အထီးေရာ အမ ပါ လာပါေတာ့တယ္။ ဒီလို မိစံု - ဖစံု မိသားစု Family ပံုမ်ိဳး ကို ငွက္ ရိုက္တဲ့ လူ တိုင္း လို ျခင္ၾကပါတယ္။ အလြန္ လည္း ရ ခဲ တဲ့ ပံု မ်ိဳး ပါ။

ကၽြန္ေတာ္ ဘက္ က Angle သည္ အလြန္ ရွင္း ေနပါတယ္။ Metering ကို လည္း စိတ္ တိုင္းက် Set လုပ္ထား ၊ Angle က လည္း ေကာင္း ၊ ဘာမွ ေျပာ စရာမလို ၊ ကၽြန္ေတာ္ တစ္စကၠန္႕ (၁၁ ) ပံု နွဳန္း နဲ႕ ငွက္ ေတြ အသိုက္ ေပၚ မွာ အေျခ က် ျပီး ပ်ံ ထြက္ သြား တဲ့ အထိ ပံုအေတာ္ မ်ားမ်ား ရိုက္ လိုက္ပါတယ္။

ငွက္ အထီး ၊ အမ ေတြလည္း ပ်ံ ထြက္ သြားေတာ့ ပံု ေတြ ကို အားရ၀မ္းသာ စြာ ျပန္ စစ္ပါတယ္။

 ဒီအခါ မွာ ပံုေတြ က အထင္ နဲ႕ အျမင္ တက္တက္ စင္ လဲြ ေနတာ ေတြ႕ ရပါတယ္။ ပံုေတြ ဟာ    Underexposed ျဖစ္ျပီး   ေမွာင္ ေန ကာ  သံုး မရ ေတာ့  ေလာက္နွီးပါး ျဖစ္ေနတာ ေတြ႕ ရပါတယ္။

ေအာက္ပါ Family Picture ပံု အတိုင္းပါဘဲ။





ဘာေၾကာင့္ လည္း လို႕ ျပန္ စစ္ ၾကည့္ ေတာ့ Metering ေနရာ လဲြ သြားတာ  ေၾကာင့္ ဒီလို ျဖစ္ သြားတာ လို႕ သိလိုက္ ရပါတယ္။

ဒီလို Metering ေနရာ လဲြ သြားတာဟာ ကင္မရာ လွဳပ္ သြားတဲ့ အတြက္ တကဲ့ ကို ေနရာ ေသး သး ေလး အေပၚ ေထာက္တားတဲ့ Active Focus Point ဟာ မူလ ေနရာက ေန ဒီထက္ ပို လင္းတဲ့ ေနရာ ကို ေျပာင္း သြားနိုင္ သလို ေလတိုက္ လုိ႕ သစ္ကိုင္းေတြ လွဳပ္ ရင္လဲ ေျပာင္း သြား နိုင္ပါတယ္။ 


Focal Length 600 mm ေလာက္ မွာ ကင္မရာ နည္းနည္း ေလး လွဳပ္ တာနဲ႕  Metering ဖမ္း ထားတဲ့ ေနရာ ဟာ သိသိ သာသာ ေျပာင္း သြား  နိုင္ပါတယ္။

Metering ယူရန္ Set လုပ္ထားတဲ့ Active Focus Point ဟာ အထက္ မွာ ျပ ထားတဲ့ ပံု အတိုင္း ( C ) ကဲ့ သို႕ ေနရာ မဟုတ္ေစကာမူ အေတာ္ လင္းသည့္ သစ္ကိုင္းေနရာ ကို ေျပာင္း ကာ ေထာက္ လိုက္ မိျခင္းသာ ျဖစ္ပါ မယ္။

ဒီ လိုေျပာ နိုင္တာက အရင္ က ျဖစ္ဘူးလို႕ပါ။ ကၽြန္ေတာ္ Japanese Garden မွာ Tailor bird အသိုက္ ရိုက္စဥ္ က ဒီ အတိုင္း  ျဖစ္ဘူးပါတယ္။





အထက္ပါပံု အတိုင္း Metering အနီ ေလးေထာင့္ ကြက္ ကေလးကို ငွက္ ငယ္ ကေလးေတြ ရဲ႕ ေခါင္းကို ယူ ကာ ရိုက္ပါတယ္။ အလင္းေရာင္ ဘာ ျပသနာ မွ မရွိပါ။

ဒီ အခ်ိန္ မွာ ေလ တိုက္ ေနပါတယ္။ အသိုက္ က သစ္ရြက္ေတြ ကို စည္းေနွာင္ကာ လုပ္ထားလို႕ လုပ္ ထားတဲ့ အသိုက္ မို႕ ေလ အတိုက္မွာ လွဳပ္ေနပါတယ္။ ေလတိုက္ လို႕ အသိုက္ ေရြ႕ အသြားမွာ  Metering ယူရန္ ပို႕ ထားတဲ့ Active Focus Point ဟာ အသိုက္ ေနာက္ က အလြန္ လင္း ျပီး ေနေရာင္ ေအာက္မွာ ေတာက္ပေနတဲ့ မ်က္ေတာ ကို သြား ေထာက္ လိုက္ တာ ကို ကၽြန္ေတာ္ မသိလိုက္ပါဘူး။

ဒီေတာ့ Camera Firmware က  တအားလင္းေန လို႕ မွတ္ ကာ Exposure ကို ေလွ်ာ့ ခ် လိုက္ လို႕ ေအာက္ ပါအတိုင္း ခတ္ေမွာင္ ေမွာင္ Underexposed ျဖစ္သြားပါတယ္။




သို႕ေသာ္ ဒါေလးေတြ ျပန္ ရလိုက္ပါတယ္။

ဤ ကဲ့ သို႕ မွား ခဲ့ ေပမဲ့  RAW နဲ႕ ရိုက္ထားလို႕ Pied Fantail Family Photo ကို  ျပန္ ျပဳ ျပင္ရာ ေအာက္ပါ အမိ-အဖ နဲ႕ ငွက္ငယ္ေလး ႏွစ္ေကာင္ ပါတဲ့ မိသားစု ပံုကို အေျခ အေန ေလာက္ ရလိုက္ပါတယ္။




ကံအားေလွ်ာ္စြာ ငွက္ငယ္ ေလး တစ္ေကာင္ အသိုက္ က ပ်ံ ထြက္ သြားတဲ့ ေအာက္ပါ ပံု ကိုလည္း အေကာင္းဆံုး မဟုတ္ ေစကာမူ လက္ခံ နိုင္ေလာက္တဲ့ အဆင့္ ေလာက္ ရ လိုက္ပါတယ္။



ဤက့ဲ သို႕ အမွားမ်ိဳး မွား ရာ တြင္ ျပန္ ရိုက္ နိုင္သည့္ ပံု မ်ား အတြက္ မေထာင္းတာ ပါေသည္လည္း ျပန္ရိုက္ လို႕ မည္ သို႕ မွ  မလြယ္ သည့္ ယခု လို Pied Fantail Family Photo မ်ိဳး အတြက္ မွာ မူ ၾကီးစြာေသာ ဆံုးရွံုး မွဳ မ်ိဳး ျဖစ္ေစတယ္ လို႕ ဆိုရပါမယ္။

ကၽြန္ေတာ္ ကဲ့ သို႕ အမွား မ ျဖစ္ေစ ေရး အတြက္ ကၽြန္ေတာ့္္ အေတြ႕ အၾကံဳ  ျပန္လည္ မွ်ေ၀ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

-------------------------------------

No comments:

Post a Comment