(44) Documentary Photography ဓါတ္ပံုပညာရပ္ဆိုင္ရာ မွတ္စု (၄၄)
မွတ္ တမ္း
ဓါတ္ပံု ရိုက္ကူးျခင္း
( Documentary
Photography )
By Soe
Hlaing
စကားဦး
ဓါတ္ပံု ပညာရပ္ ႏွင့္ပတ္သက္၍
ေရးျပီး သည့္ အေၾကာင္း အရာ မ်ား မွာ အေတာ္ မ်ား ေနျပီ ျဖစ္သျဖင့္ ထပ္ေရးရန္ ေခါင္း
စဥ္ ရွာ ရ ခက္ေနပါသည္။ အဆိုပါ အေျဖ အေနမ်ိဳး တြင္ တစ္စံု တစ္ဦး ေသာ မိတ္ေဆြ က ေရး
ရန္ ေခါင္းစဥ္ ေလးမ်ား ေပး လာေလ့ ရွိပါသည္။ ထိုစဥ္ မွသာ သတိရျပီး အဆိုပါ ေခါင္းစဥ္ ကို ေရး ရ သည္လည္း ရွိပါသည္။
ယခု ေရးသားမည့္ Documentary Photography
ဆိုသည္မွာ လည္း အဆိုပါ ျဖစ္ရပ္တြင္ ပါ ၀င္ပါသည္။ စင္စစ္အား ျဖင့္ ဤ အေၾကာင္း
အရာသည္ ၀ါသနာ ဆိုင္ရာ ဓါတ္ပံု ပညာ ရပ္ သက္သက္ ထက္ လုပ္ငန္း တာ၀န္ အေရ ေဆာင္ရြက္
ရသည့္ Assignment လုပ္ငန္း သေဘာ မ်ိဳး
ပါသည့္ ဘာသာရပ္လည္း ျဖစ္ပါသည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ အဆိုပါ လုပ္ငန္း ကို စိတ္၀င္စားသူမ်ား
ႏွင့္ လုပ္ငန္း တာ၀န္ ဆက္စပ္ မွဳရွိသူမ်ား သာ
ထိစပ္ ယဥ္ပါးသည့္ ဘာသာရပ္ ဟု ဆိုရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
Documentary photography
Documentary
photography သည္ အခ်ိန္ႏွင့္ လိုက္ကာ ျဖစ္ပ်က္ ေနသည့္ ျဖစ္ရပ္ႏွင့္ ၄င္း၏သမိုင္း ဆိုင္ရာ
အေၾကာင္း အခ်က္ မ်ားကို ရိုက္ကူးသည့္ ဘာသာ ရပ္ျဖစ္သည္ဟု ကမၻာေက်ာ္ Wikipedia Encyclopedia
က အဓိပၼါယ္ ဖြင့္ ထားပါသည္။
ဤ ရိုက္ကူး ျခင္းသည္ အနုပညာရပ္ တစ္ခု အေနႏွင့္ျဖစ္ေစ ပညာရပ္တစ္ခု အေနႏွင့္ ျဖစ္ေစရိုက္ကူး ၾကပါသည္။ ရိုက္ကူးရာ တြင္လည္း အျမင့္တန္း
Professional ျဖစ္ေစ ၀ါ သနာရွင္ ျဖစ္ေစ မည္သူ မဆို ရိုက္ ကူးနိုင္သည့္ ဘာသာရပ္ ျဖစ္ပါသည္။
ဤ ဘာသာရပ္သည္ Street Photography ဆန္ဆန္ အျဖစ္မွန္ အား ဦးတည္ခ်က္ ျဖင့္ အထူးသျဖင့္
လူ႕ ဘ၀၏ျဖစ္ရပ္ မွန္ မ်ားကို ရိုက္ ရသည့္ ရိုက္ ကူး နည္း ျဖစ္ပါသည္။
A room in the
Central Methodist church used for individuals with HIV. Johannesburg 2011
by American Photographer Sam Wolson.
( အေမရိကန္ ဓါတ္ပံု ဆရာ Sam
Wolson ေတာင္အာဖရိက ရွိ ဂ်ိဳဟန္ နစၥ ဘတ္ ျမိဳ႕ ရွိ HIV ေရာဂါ သည္မ်ား အေၾကာင္း
ရိုက္ ကူး ခဲ့သည့္ မွတ္တမ္း ပံု မ်ား အနက္ မွ တစ္ပံု ျဖစ္ပါသည္။)
Documentary
photography သည္ အဓိက အားျဖင့္ လူ သိနည္း ျပီး
သြားလာရ ခက္ခဲ သည့္ ေနရာ မ်ားရွိ လူ အမ်ားစု သိ နိုင္ရန္ ခက္ခဲ ေသာ အေၾကာင္း အရာ မ်ားကို
ရိုက္ကူး ကာ ပရိႆတ္အား တင္ျပ ျခင္း ျဖစ္သည္။
အေမရိကန္ ဓါတ္ပံု
ဆရာ မ်ားျဖစ္ၾကသည့္ Mathew Brandy ႏွင့္ Alexander Gardner တို႕ ၏ အေမရိကန္ ျပည္တြင္း စစ္ ကို မွတ္တမ္း
တင္ ရိုက္ ကူးထားသည့္ “ American Civil
War “ ၊ Jacob Riis ၏ ၁၈၉၀ ခုႏွစ္ မ်ား အတြင္း အေျခအေနမဲ့ ဘ၀ မ်ားကို မွတ္တမ္း တင္ထားသည့္
“ How the Other Half Live ႏွင့္ The Children of the Slums ဆိုသည္ ဓါတ္ပံု မွတ္တမ္း
မ်ား သည္ လူ သိနည္း သည့္ လူ႕ ဘ၀ ရွိ ျဖစ္ရပ္မ်ား အနက္ အထူးျပဳ ျပသ ရန္လိုသည့္ ျဖစ္ရပ္ ကို
တင္ျပ သည့္ Documentary photography မ်ား ျဖစ္ၾက ေၾကာင္း Wikipedia Encyclopedia
တြင္ ေဖၚ ျပထားပါသည္။
အနီးကပ္ဆံုး ဥပမာ တစ္ခု ေပးရပါ မူ ကၽြန္ေတာ္ တို႕ ၏ ဓါတ္ပံု မိတ္ေဆြ ေတာင္ၾကီး
မွ ဓါတ္ပံု ဆရာ ကိုေက်ာ္ေက်ာ္၀င္း မၾကာမွီက ရိုက္ကူး ျဖန္႕ခ်ိ ထားသည္ “ ယင္း လူမ်ိဳးစု
မ်ား “ အေၾကာင္း သည္ Documentary
photography ပင္ျဖစ္ပါသည္။
Documentary photography ႏွင့္ Photojournalism
Documentary
photography ႏွင့္ Photojournalism ႏွစ္ခု သည္ ေရာ ေထြး နိုင္ ပါသည္။ Documentary
Photography သည္ ကိစၥရပ္ တစ္ခု ကို အတြင္းႏွိဳက္ ေလ့လာ ရိုက္ကူးရန္ အခ်ိန္ယူရိုက္ကူး
ျပဳစု သည့္ ေသာ ဘာသာရပ္ ျဖစ္ျပီး Photojournalism သည္ ရုတ္ခ်ဥ္း ျဖစ္ေပၚလာသည့္
Breaking News ၏ အေၾကာင္းအရာ ( Stories ) ကို ရိုက္ကူးသည့္ သတင္းဆိုင္ရာဘာသာရပ္ ဆန္သည့္
ရိုက္ကူးျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ သို႕ ရာ တြင္ အဆိုပါ
ဘာသာရပ္ ႏွစ္ခု ၏ လုပ္ငန္း သေဘာ သဘာ၀ အမ်ားစု မွာ ထပ္ေနသည္ လည္း ကို ေတြ႕ရွိ ရပါသည္။
Documentary Photography သည္
ရုပ္ပံု
ျဖင့္ ၀တၱဳ ( Story ) ေရးျခင္းဟု ဆုိုရပါမည္။ မိမိ တင္ျပလိုသည့္ အေၾကာင္းအခ်က္ႏွင့္ပတ္ သက္သည့္
ပံုရိပ္မ်ား၏ အသြင္အျပင္ ထင္ဟပ္ခ်က္ (Moment) မ်ားကို ေန႕ႏွင့္ခ်ီ၍ လည္းေကာင္း၊ အပတ္လိုက္
လည္းေကာင္း၊ လ အလိုက္ လည္းေကာင္း၊ ႏွစ္အလိုက္
လည္းေကာင္း၊ အခ်ိန္ယူကာ ျဖစ္စဥ္ မ်ားကို ရိုက္ကူး စုေပါင္း ျပဳစု တင္ျပ သည့္ ျဖစ္စဥ္
သမိုင္း ဆိုင္ရာ Visual Information ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ယေန႕ ေခတ္တြင္ မူ Documentary Photography တြင္ ဘာသာ ရပ္ အေၾကာင္း အရာ အေတာ္
မ်ားလာပါသည္။ ေရွးတုန္းက ကဲ့ သို႕ လူသူ အေရာက္အေပါက္
နည္းသည့္ ေနရာ ရွိ လူသိနည္း သည့္ အေၾကာင္း အရာ မ်ား တင္သာ မက ကမၻာ ေပၚရွိ ထူးျခားျဖစ္စဥ္ ဆိုင္ရာမ်ား၊ အားကစား
ဆုိင္ရာ မ်ား၊ အျပင္ Stock Markets ဆုိုင္ရာ
မ်ားသည္ Documentary Photography ၏ ပံုမွန္ ဘာသာရပ္မ်ား ျဖစ္လာပါသည္။
Documentary Photography သည္
Photojournalism
ကဲ့ သို႕ ရုတ္ခ်ဥ္း ျဖစ္ေပၚ လာသည့္
Breaking News ကို ျဖစ္စဥ္အလိုက္ တင္ျပျခင္း မ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ အခ်ိန္ကာလ အပိုင္းအျခား
တစ္ခုအတြင္း အကန္႕အသတ္ မရွိေသာ ျဖစ္စဥ္ မ်ားကို Story တစ္ခု ကဲ့ သို႕ ေဖၚထုတ္ျပသျခင္းပင္
ျဖစ္ပါသည္။ တစ္နည္း အားျဖင့္ ထိုျဖစ္စဥ္ အတြင္းရွိ လူ တို႕၏ ဘ၀ ( Life) ကိုေဖၚ ျခင္းပင္
ျဖစ္ပါသည္။ Phojournalism က ဘ၀ကိုေဖၚ ထုတ္ျပသ ေလ့ မရွိေသာ ဘာသာရပ္ျဖစ္ပါသည္။ အေၾကာင္း
မွာ တိုေတာင္း ေသာ အခ်ိန္အတြင္း ျဖစ္စဥ္ တစ္ခု ကို ေဖၚထုတ္ရသည့္ အတြက္ Life ႏွင့္ပတ္သက္
၍ ေဖၚ ထုတ္ရန္ အခ်ိန္ မရ သျဖင့္ လည္းျဖစ္ပါသည္။
ေအာက္ပါပံု မွာ အေမရိကန္ ဓါတ္ပံု ဆရာ Antonin Kratochvil က မြန္ဂိုးလီးယားရွိ ၾကမ္းတမ္း
သည့္ ျပည္သူမ်ား၏ ဘ၀ မ်ားကို ရိုက္ကူးထား ေသာ Documentary Photography Story ပံုမ်ားအနက္
မွတစ္ပံု ျဖစ္ပါသည္။ Antonin Kratochvil သည္ႏွစ္ေပါင္း
(၃၀) ခန္႔ ဘ၀ မွတ္တမ္း ပံု မ်ား ရိုက္ ကူးခဲ့ ျပီး နိုင္ငံ တကာ ဆု ေပါင္းမ်ားစြာ ရ
ရွိခဲ့ သူလည္း ျဖစ္ပါသည္။
Antonin Kratochvil သည္ အထက္ ပါ ပံု
ကို ၁၉၉၆ ခုႏွစ္အတြင္း မြန္ဂိုးလီးယား ျမိဳ႕ေတာ္ အူလန္ဘာေတာ (Ulan Bator) ရွိ ခေလး
ေထာင္ အတြင္း၌ ရိုက္ ကူး ခဲ့ ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ Main Subject ျဖစ္ ေသာ ၾကံဳ လွီ လွသည့္
ခေလး ငယ္သည္ ေအးစက္ မာေၾကာသည့္ နံရံ ကို မ်က္ ႏွာ အပ္ကာ ၾကံဳ လာရေတာ့မည္ ၾကမ္းတမ္း မွဳ ၾကမၼာ ကို ေစာင့္ေနပံု
ေပၚ သည့္ ပံု တစ္ပံု ျဖစ္ပါသည္။ ၄င္း ၏ မြန္ဂိုးလီးယား မွတ္တမ္း ပံု မ်ား အထဲ မွ တစ္ပံု
ျဖစ္ပါသည္။
ေအာက္ပါပံု မွာလည္း Antonin Kratochvil
ပင္ ၁၉၉၅ ခု ႏွစ္က ရိုေမနီးယား ( Romania ) ၌ ရိုက္ကူး ထားသည့္ ပံုျဖစ္ပါသည္။ ထိုစဥ္ က ၾကပ္တည္းေနသည့္
လူမ်ား သည္ ေရနံ တြင္းေဟာင္းမ်ား မွ လက္က်န္ ေရနံ မ်ားကို သယ္ယူကာ ေန႕ ဘို႕ ညစာ ရွာေနရသည့္ ဘ၀ ကို ထင္ဟပ္ထားသည့္ ပံု ျဖစ္ပါသည္။ Street Photography ကဲ့သို႕ ပင္ ဓါတ္ပံု
သေဘာ အရ ဥပေဒသမ်ား ႏွင့္ အညီ ရိုက္ထားျခင္း မဟုတ္ဘဲ ဘ၀မွတ္ တမ္း ကို ရိုက္ကူးထားျခင္း
ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ ပံု တြင္ ေျမျပင္ေပၚ ရွိ ေရနံ ကြက္ ႏွင့္ Foreground ရွိ အမ်ိဳးသမီး၏
ေခါင္းငိုက္စိုက္ ခ်ကာ လက္ ပုိုက္ထားသည့္ ပံုသည္ ၄င္း၏ ဘ၀ အေမာ အား ေျပာျပ ေနသည္ ကို အထင္းသား ျမင္
နိုင္သည့္ ပံု ျဖစ္ပါသည္။
ေအာက္ပါ ပံု ကို ရ၀မ္ဒါ တြင္ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္က ရိုက္ကူးခဲ့သည့္ ပံု ျဖစ္ပါသည္။ ရ၀မ္ဒါ
တြင္ လူမ်ိဳး အုပ္စု တိုက္ပဲြ တြင္ အစု လိုက္
အျပံဳ လိုက္ အသတ္ခံ ထားရသည္ ကို ျဖစ္ရပ္ မွတ္တမ္းပံု ရိုက္ကူးခဲ့ ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
၁၉၉၄ ခုႏွစ္က က ရ၀မ္ဒါတြင္ အုပ္စိုးသူ လုနည္းစု တြတ္စီ ( Tutsi) နွင့္ ခုခံ တြန္းလွန္သူ
လူမ်ားစု ျဖစ္သည့္ ဟူတူ ( Hutu ) တို႕ အၾကား ျဖစ္ပြား သည့္စစ္ေၾကာင့္ ရ၀မ္ဒါ တြင္ တိုင္းျပည္
၏ လူဦး ေရ ၂၀% ခန္႕ ျဖစ္သည့္ လူေပါင္း (၅) သိန္း မွ တစ္သန္း ခန္႕ ေသဆံုးခဲ့ ရပါသည္။
အဆိုပါ ျဖစ္စဥ္ မွတ္တမ္း ဓါတ္ပံု ကို Antonin
Kratochvil က ရိုက္ကူး ခဲ့ ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဓါတ္ပံု ဆရာ က လူေသ မ်ားအေပၚ ျဖတ္ေက်ာ္
ရိုက္ကူးရာ၌ ရုပ္ အေလာင္း မ်ား၏ ေခါင္းမ်ား လက္မ်ား ကို နင္းကာ ျဖတ္ေက်ာ္ မိ၍ စိတ္ထဲ
က ေတာင္းပန္ခဲ့ ရပါသည္ ဟု ေဖၚျပ ထားပါသည္။
အထက္ပါပံု
မွာလည္း ၁၉၉၄ ခုႏွစ္ တြင္
ရ၀မ္ဒါ
ရွိ အုပ္ခ်ဳပ္သူ တြတ္စီ (
Tutsi) လူသတ္အဖဲြ႕
၀င္ တစ္ဦး ဟူတူ မ်ား ကို အုပ္စု လိုက္ သတ္ေနသည္ ကို ရိုက္ကူး ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ပံု၏ Foreground ရွိ မ်က္ႏွာ တစ္၀က္ ေပၚေနသူသည္ တြတ္စီ (Tutsi) Death Squad အဖဲြ႕ ၀င္ တစ္ ဦး ျဖစ္ပါသည္။
အထက္ပါ
ႏွစ္ပံု မွာ ရ၀မ္ဒါ တြင္ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္က ျဖစ္ ပြား ခဲ့ေသာ တြတ္စီ ႏွင့္ ဟူတူ လူမ်ိဳးစု တိုက္ပဲြ
၏ မွတ္တမ္း ဓါတ္ပံု (Ddocumentary Photography) မ်ား အတြက္ ျပည္တြင္း
စစ္ ၏ ၾကမ္းၾကဳတ္ မွဳ ေပၚ လြင္လာ ေအာင္ မည္ ကဲ့သို႕ ခက္ရာ ခဲ ဆစ္ အတြင္းသို႕ ၀င္၍ ရိုက္ကူးခဲ့သည့္ ကို
နမူနာ ျပသည့္ ပံု မ်ား ျဖစ္ပါသည္။ Rwanda Documentary Photography သည္၁၉၉၄ ခုႏွစ္က
ရက္ေပါင္း (၁၀၀) ခန္႕ ၾကာ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ျပည္တြင္းစစ္ ၏ အနိဠာ ရံုကို ျပန္ေျပာ ျပသည့္
မွတ္တမ္း ျဖစ္ပါသည္။ ဤ သည္မွာ Documentary
Photography ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ထို႕ နည္းတူးစြာ ပင္ အာဖဂန္ နစၥတန္ တြင္
ထိုစဥ္က ဆိုဗီယက္ လက္ေ၀ခံ ဘာရတ္ ကာမဲလ္ အစိုးရ ႏွင့္ အစၥလမ္ ဘာသာေရး အုပ္စု မူဂ်ာဟီဒင္မ်ား
အားျပိဳင္ တိုက္ခိုက္ ေနသည့္ ကာလ အတြင္း ျပည္တြင္း အနိဠာ ရံု ကို ေပၚ လြင္ ေအာင္ ျပသ
သည့္ ပံု မ်ား လည္း ရိုက္ကူးခဲ့ ပါသည္။
ေအာက္ပါပံုမွာ ၁၉၈၈ ခု ႏွစ္ ျပည္တြင္း မျငိမ္သက္ မွဳ ကာ
လအတြင္း မ်ိဳး သမီး တစ္ဦး က ေသဆံုးေနသည့္
သူ၏ ခေလးငယ္ ကို ၀မ္း နည္းပူေဆြးစြာ ခ်ီထား သည့္ ပံု ျဖစ္ပါသည္။ ခံ စားမွဳ ကိုေဖၚ စြမ္း
နိုင္ရန္ Slow Shutter Speed ျဖင့္ ခေလးပံု
၀ါး ေနေစရန္ ရိုက္ ခဲ့သည္ဟူ ဓါတ္ပံု ဆရာ က ေဖၚျပထားပါသည္။
ေအာက္ပါ ပံု ကိုလည္း အာဖဂန္ နစၥတန္ တြင္ပင္ ၁၉၈၈ ခု ႏွစ္က
ရိုက္ကူးခဲ့ ပါသည္။ ျပည္တြင္းစစ္ ေၾကာင့္ ေျခေတာက္ျပတ္ကာ ေျခတု တပ္ဆင္ထားရသည့္ ခေလး
ငယ္ တစ္ဦးပံု ျဖစ္ပါသည္။ အာဖဂန္နစၥတန္ ျပည္တြင္း ျငိမ္းခ်မ္း မွဳ မရွိသည္ကို ရိုက္ကူးတင္ျပ
ထားသည့္ Documentary Photography ပံု
မ်ားစြာ အနက္မွအခ်ိဳ႕ ျဖစ္ပါသည္။
အထက္ပါ မွတ္တမ္း ပံု မ်ားမွာ နိုင္ငံတကာ တြင္ ထင္ရွားသည့္ Documentary Photography ဓါတ္ပံု မ်ား အနက္ သက္ဆိုင္ရာ အေၾကာင္းအရာ
Story အလိုက္ ဓါတ္ပံု ဆရာက ဓါတ္ပံု ၀တၱဳ သဘြယ္ ျပသ
ထားသည့္ ပံု ေပါင္း မ်ားစြာ အနက္ မွ အခ်ိဳ႕ ကို နမူနာအျဖစ္ ထုတ္နွဳတ္ ျပသထားသည့္ ပံု အနည္း ငယ္ မွ်သာ ျဖစ္ပါ
သည္။
Documentary
Photography ရိုက္ကူးရာ တြင္ ေဆာင္ရန္၊ ေရွာင္ရန္မ်ား။
Documentary Photography ရိုက္ကူးရာ
တြင္ အေျခခံ သေဘာ မ်ိဳး ျဖစ္သည့္ လိုက္ နာေဆာင္ ရြက္ သင့္သည္ မ်ား မွာ -
၁။ Tell the Story.
ဓါတ္ပံု ကို ပံုျပင္ တခု ေျပာျပသကဲ့သို႕
စီစဥ္ ရုိုက္ကူး ရပါမည္။ ပထမ မိမိ မည္သည့္ အေၾကာင္း အရာ ( Story ) ကို ရိုက္ကူးမည္ကို
ဆံုးျဖတ္ရပါမည္။ မိမိ ရိုက္ ကူးမည့္ ေနရာ ၊ ေဒသ သို႕ မသြားမီ ရိုက္ကူး မည့္ စိတ္ကူး
(Idea) ကို အိမ္ မွ မထြက္ မီ ထည္းက ပံုစံ ခ်ထားရပါမည္။ လုပ္ငန္း သေဘာ အရ ပ်င္းသည္ ျဖစ္ေစ
ေပ်ာ္ သည္ျဖစ္ ေစ အမွန္ တကယ္ ရိုက္ကူး သည့္ အခ်ိန္တြင္ ပန္၀န္း က်င္ ၌ စိတ္၀င္စား ဘြယ္
ရာ ေျမာက္မ်ားစြာ ကိုေတြ႕ လာ ပါ လိမ့္ မည္။
၂။ Do some research.
မိမိ ရိုက္ကူးမည့္ အေၾကာင္းအရာ
သည္ မိမိ ႏွင့္ မည္မွ် ကၽြမ္း တ၀င္ ရွိ ေနေစကာမူ ယင္း အေၾကာင္းအရာ ႏွင့္ပတ္သက္၍ သုေတသန
( Research) လုပ္ရန္ လိုပါ သည္။ မိမိ တင္ျပ လိုသည့္ Story ကို မည္သို႕ တင္ျပ မည္နည္း၊
ပံု တစ္ပံု ထည္း နဲ႕ သာ တင္ျပ မည္ေလာ၊ သို႕
တည္း မဟုတ္ ပံု ေပါင္း မ်ား စြာ ျဖင့္ ဖဲြ႕စည္း တင္ျပမည္ ေလာ စသည္တို႕ ကို စဥ္းစား ရပါမည္။ ဤ ဘာသာရပ္သည္
Photo Essay လည္း ျဖစ္ သည့္အတြက္ မိမိ တင္ျပ လိုသည့္ အေၾကာင္း အရာကို ရုပ္ပံု မ်ား က ထိေရာက္စြာ ေဖၚ ေဆာင္နိုင္စြမ္း
ရွိရပါမည္။
၃။ Choose your Style.
မိမိ ရိုက္ကူးမည့္ ပံု မ်ား ကို မည္ကဲ့ သို႕ရိုက္ ကူးမည္၊
မည္ကဲ့ သို႕ ခံ စားခ်က္ မ်ိဳးေပၚ လြင္ ေအာင္ ရိုက္ကူးမည္ ၊ အေရာင္ႏွင့္ လား ၊ အျဖဴ အမည္း လား စသည္ ျဖင့္
ရိုက္ကူးမည့္ ပံု စံ ကို ေရြး ခ်ယ္ ထားရန္ လိုပါမည္။ ၄င္း အျပင္ Soft Light ႏွင့္ ပံု
မ်ိဳး ရိုက္မည္ လား ၊သို႕ မဟုတ္ Flash ျဖင့္
Harsh Light ပံု မ်ိဳး ရိုက္ မည္ လား စသည္ တို႕ကို လည္း ေရြး ရပါမည္။ Documentary
Photography ေတြ အနက္ ေၾကာ္ၾကား ထင္ရွား သည့္ ပံု မ်ားကို ၾကည့္ ရွဳ ေလ့လာ ထား ျပီး
စိတ္အတြင္း စ်ာန္ သြင္းထား ရန္ လိုပါသည္။
၄။ Be prepared.
မိမိ လို အပ္သည့္ ပံုစံ ကို ဆံုးျဖတ္ ျပီး သည္ႏွင့္ ရိုက္ကူးရန္အတြက္
ပစၥည္း ပစၥယ မ်ားကို ျပင္ရပါမည္။ ရွိသမွ် ကင္မရာ ပစၥည္း အားလံုး သယ္ သြားရန္ မလိုပါ။
ရိုက္ကူး ရန္ ဆံုးျဖတ္ ထား သည့္ ပံု မ်ား အတြက္ လိုသည့္ ပစၥည္း မ်ားကို သာ ယူ ေဆာင္
သြား ရန္ လိုပါမည္။ အဓိက မွာ မိမိ ရိုက္ကူးမည့္ အေၾကာင္း အရာ ႏွင့္ လက္ေလွ်ာ ညီေထြ
ရွိ ေသာ Focal Length ရွိသည့္ Lens မ်ားပါရန္
လိုပါမည္။ Tripod လိုပါမည္။ ဥပမာ အားျဖင့္ အေ၀း မွ လွမ္း ရိုက္ ရမည္ ရိုက္ ကြင္း မ်ားအတြက္
Long Tele မ်ား လိုမည္ ျဖစ္သကဲ့ သို႕ Prespective အမ်ိဳးမ်ိဳး အတြက္ ျမင္ကြင္း က်ယ္ ရိုက္ မည့္ အေၾကာင္း အရာ မ်ား အတြင္
Wide Angle Lens မ်ား လိုပါမည္။ ကင္မရာ Batteries မ်ား အားလံုး အားအျပည့္ သြင္းထားရပါမည္။
Flash Light အတြက္ Batteries အပို ႏွင့္ Memory Card လံုေလာက္ စြာ ပါသြားရန္ လိုပါမည္။
၅။ Get
Permission.
အထူး သျဖင့္ လုပ္ ငန္း ေဆာင္တာ လုပ္ကိုင္ေနသူမ်ားကို ရိုက္ကူးမည္
ဆိုပါက ခြင့္ေတာင္းရန္ လိုပါမည္။ မိမိ မည္ ကဲ့ သို႕ ေသာ အေၾကာင္းအရာ အတြက္ ရိုက္ျခင္း
ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ပါ၀င္ ကူညီ ပါမည့္ အေၾကာင္း ရွင္းျပ ခြင့္ေတာင္ သင့္ပါ သည္။ ခိုးေၾကာင္း
ခိုး၀ွက္ ရိုက္ျခင္းေၾကာင့္ Subject ကသိသြားျပီး
မလိုလား ပါက ေမာင္း ထုတ္ခံရသည့္ ကိစၥရပ္မ်ိဳးႏွင့္ ၾကံဳရတတ္ပါသည္။ ကာလရွည္ ရိုက္ကူး ရသည့္ အေၾကာင္း အရာ မ်ားအတြက္
ေဒသခံ မ်ား ႏွင့္ အကၽြမ္း တ၀င္ ရွိေနရန္ မ်ားစြာ လို အပ္ပါသည္။ ဤသို႕ ျဖင့္ အရည္ အေသြး
ျပည့္၀သည့္ အသက္၀င္ေသာ ပံု ေကာင္း မ်ား ရ နိုင္ပါ လိမ့္ မည္။
၆။ Social
Skill.
ပတ္၀န္းက်င္ရွိ လူထု ႏွင့္ စကား စျမီ ေျပာ ကာ မိတ္ေဆြ ဖဲြ႕ပါ။
မိတ္ေဆြ ျဖစ္လာ ပါက ထိုသူမ်ားက မိမိကို ကူညီၾက ပါ လိမ့္ မည္။ မိမိ ရွိေနသည္ကို ယခင္
က အထူး အဆန္း ျဖစ္ေနေစကာမူ ခင္မင္ ရင္း ႏွီးလာပါက ရိုက္ကူး ရာတြင္ ပို၍ သက္ေတာင့္ သက္သာ
ရွိလာပါမည္။ သို႕ ႏွင့္ ပံု မ်ား ၏ အရည္ အေသြး
လည္း တက္ လာပါ လိမ့္မည္။
၇။ Don’t
Rush.
အေကာင္းဆံုးေသာ Documentary Photography မ်ားသည္ ကာလရွည္
အခ်ိန္ယူ ရိုက္ကူး ၾကသည္ ခ်ဥ္းသာ ျဖစ္ၾကပါသည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ မေလာ ရန္ လိုပါသည္။ မိမိ
ရိုက္ကူးမည့္ Story အတြက္ ပံု မ်ား အားလံုးကို အေလာ သံုးဆယ္ မရိုက္ မိရန္ သတိျပဳ ရပါမည္။
မိမိ မူလက လွ်ာထားသည့္ အခ်ိန္ သည္ ရိုက္ကြင္း တစ္ေနရာ ထည္း တြင္ ကုန္သြားပါက အခ်ိန္
ကို ထပ္ တိုး၍ ယူရန္ လိုပါမည္။ အေလာ သံုးဆယ္ ရိုက္ပါက လို ရင္း မေရာက္ ျဖစ္တတ္ ပါသည္။
၈။ Get
back-up.
Digitalphotogarpher တစ္ဦး အေနႏွင့္ အေရး အၾကီးဆံုး
ေဆာင္ရြက္ ရမည့္ အခ်က္ တစ္ရပ္ မွာ ရိုက္ကူးထားသည့္ ပံုမ်ား မေျပာက္ ပ်က္ ေရး ပင္
ျဖစ္ပါသည္။ ေန႕စဥ္ ရိုက္ကူးျခင္း မွ ျပန္လာသည္ႏွင့္ External hard-drive ထဲသို႕
Back-up အျဖစ္ ပံု မ်ားကို ပြား ထားပါ။ Back-up ကို တစ္ေနရာ ထည္း တြင္ မထားဘဲ ေနရာ
ခဲြထားပါ။ တစ္ေနရာ မွ ပံု မ်ား ရန္သူမ်ိဳး ငါးပါး ေၾကာင့္ ဆံုးရွံဳး သြားပါက
အျခားတစ္ ေနရာရွိ Back-up တြင္ ပံု မ်ား က်န္ေနပါလိမ့္ မည္။ Main Computer မွာ
လည္း ေနရာ ခဲြ သိမ္း ထားပါက ပို လံုျခံဳ ပါသည္။
၉။ Process your image.
ပံု မ်ားအားလံုး လံုျခံဳ စြာ ထိမ္းသိမ္းျပီးပါက ပံုမ်ားကို စတင္၍ ျပင္ (
Process ) ပါ။ Raw နွင့္ ရိုက္ထားပါက Colour, Tone, Contrast တို႕ ကို ျပင္ပါ။ Documentary
Photography အတြက္ ပံု မ်ား အတြက္ မ်ား အတြက္မူ မ်ားစြာ ျပင္ ရန္ မလို လွပါ။ အနည္း အက်ဥ္း ေလာက္သာ
ျပင္ရန္လိုပါမည္။ အျဖဴ အမည္း ေျပာင္းရန္ လိုသည့္ ပံု မ်ားကို အျဖဴ အမည္း သို႕ ေျပာင္း ရန္ လိုပါသည္။
၁၀။ Think about
presentation.
Project အားလံုး ျပီးသည္ႏွင့္ မိမိ ပံု မ်ားကို မည္ကဲ့ သို႕
တင္ျပ မည္နည္း ဆိုသည္ကို စဥ္းစားရန္ လိုလာပါသည္။ ပံုမ်ားကို Print လုပ္ကာ ေဘာင္သြင္း၍ ခ်ိန္ဆဲြ ျပသ မည္ေလာ၊
သို႕ မဟုတ္ စာအုပ္ ပံု ျဖင့္ ထုတ္ မည္ ေလာ စသည္ တို႕ ကို စဥ္းစား ဆံုး ျဖတ္ရန္ လိုပါမည္။
ဤ ေနရာ တြင္ သတိျပဳ ရမည့္ အခ်က္ မွာ “ Document “ ဆိုသည့္
စကားရပ္ ျဖစ္ပါသည္။ အဆုိပါ အခ်က္သည္ “ Truth and Objectivity “ ဦးတည္ခ်က္ ႏွင့္ အမွန္
တရား ျဖစ္ပါသည္။ မိမိ တင္ျပ လိုသည့္ အခ်က္ သည္ မွန္ကန္ မွဳ ရွိရပါမည္။ အေၾကာင္း ေၾကာင္း
ေၾကာင့္ မိမိ ေမွ်ာ္ မွန္းထားသည့္ အေၾကာင္း အရာ တစ္ရပ္ ျဖစ္ေပၚ ျခင္း မရွိ ခဲ့ပါ မူ
ရိုက္ကူး ထားသည့္ ပံု မ်ားသည္ မိမိ ရည္ စူး ထားသည့္ ဦးတည္ ခ်က္ ႏွင့္ ကဲြလဲြေန ေနမည္
ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အဆိုပါ ပံု မ်ားကို တင္ျပျခင္း မျပဳ ေတာ့ ရန္ သိ္ျပဳ ရပါမည္။
၁၁။ Learn from
the best Photographers.
နိုင္ငံတကာ ရွိ ထင္ရွားသည့္ Documentary Photographer မ်ား၏
ပံု မ်ားကို ၾကည့္ ရွဳ ေလ့လာ ကာ ျမင္ဆရာ အျဖစ္ သင္ယူရန္ လိုပါသည္။ Magnum Photo
Agency ကဲ့ သို႕ ေသာ ဓါတ္ပံု ဧဂ်င္စီ မ်ားသည္ ေလ့ လာသင္ ယူ စရာ ပံု ေပါင္း မ်ားစြာ
ရွိ ေသာ ေနရာ ျဖစ္ပါသည္။
၁၂။ Solution.
အဆိုပါ ေန႕ ရက္တြင္ လုပ္ငန္း ေဆာင္ရြက္ ၍ အေၾကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္
မျပီးပါက ေခတၱ နားလိုက္ပါ။ ကင္မရာ မွ ၁၅ မိနစ္မွ် ခြာ လိုက္ပါ။ စား မရာ ေသာက္ စရာ မ်ား
စား ေသာက္ ကာ အား ထပ္ ေမြး လိုက္ပါ။ အဆိုပါ အခ်ိန္ အတြင္း စိတ္ ကူးသစ္ မ်ား ေပၚ လာနိုင္
ပါသည္။ လန္းဆန္း လာျပီ ဆိုလွ်င္ လုပ္ငန္း ျပန္စပါ။
၁၃။ Shooting
Again.
တစ္ခါ တစ္ရန္ ရိုက္ ကူး၍ အဆင္ မေျပ သျဖင့္ စိတ္ ပ်က္ ရသည္
မ်ား ႏွင့္လည္း ၾကံဳ ရတတ္ ပါသည္။ စိတ္ မပ်က္ ပါနွင့္ မိမိသည္ လက္ရွိ အေၾကာင္း အရာ ႏွင့္ မ်ားစြာ အကၽြမ္း
တ၀င္ ရွိေနသူ ျဖစ္ပါက ေနာက္ တစ္ၾကိမ္ ထပ္ ရိုက္ နိုင္ သည့္ အခြင့္ အေရး မ်ား ရွိပါ
လိမ့္ မည္။ ေနာက္ တစ္ၾကိမ္ ထပ္ ၾကိဳးစားပါ။
၁၄။ Representing
Reality.
Documentary Photography ရိုက္ကူးရာ တြင္ တာ၀န္ ယူ ရ မွဳ
တစ္စိတ္ တစ္ ပိုင္း လည္း ပါ၀င္ပါသည္။ ရုိက္ကူး စဥ္ က ပင္မိမိ ေရွ႕ တြင္ ျဖစ္ေပၚ ေနသည့္
ျဖစ္ရပ္မ်ား ကို ရိုက္ကူး ရျခင္း ျဖစ္သျဖင့္ ပရိႆတ္ အေနႏွင့္ လည္း ျဖစ္ရပ္မွန္မ်ားဟု
ယူ ဆထားျပီး ျဖစ္ပါသည္။ ရိုက္ကူးစဥ္ Composition ခ် ထည္းက ပင္ အေရးၾကီးသည့္ အေၾကာင္း
အရာ မ်ားကို Frame ထဲ ပါေအာင္ ရိုက္ ေအာင္၊ မက်န္ ေအာင္ ရိုက္ရ ပါမည္။ မိမိ၏ Frame
ထဲ တြင္ Story ႏွင့္ပတ္သက္၍ အေရးၾကီး သည့္ အခ်က္ မ်ား က်န္ေနခဲ့ပါက အမွန္တရား ကို ေဖၚ
ေဆာင္ သည့္ အား ေျပာ့ သြား တတ္ပါ သည္။ ရိုက္ကူးရာ တြင္ မိမိ္ လိုရာ ကို အတင္း ဆဲြ ကာ
“ ဇာတ္ မနာ နာ ေအာင္ “
ရိုက္ကူးပါက လည္း ဘက္လိုက္ သလို ျဖစ္ကာ အမွန္ တရား နွင့္ လဲြ ေခ်ာ္ သြား နိုင္သည္ကို
သတိမူ ရပါမည္။
၁၅။ The Bigger
Picture.
ရိုက္ကူးရာ တြင္ ပံု အမ်ိဳး မ်ိဳး ကို Varity of Shots မ်ား
အျဖစ္ Prespective အမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖင့္ ရိုက္ပါ။
သို႕ မွသာ လွ်င္ ပရိႆတ္ အေနႏွင့္ အေျခအေန ကို မွ်တ စြာ ျမင္နိုင္ပါမည္။ ေစ်း ထဲ တြင္
သြားလာေနသူမ်ားသည္ ေစ်းတြင္ ေရာင္းေနသည့္ ပစၥည္း မ်ားအားလံုး ကို အေသးစိတ္ အနီးကပ္
ၾကည့္ လို မွ ၾကည့္ ၾက ေပလိမ့္ မည္။ သာမန္မွ်သာ ၾကည့္ၾက သည္သာ မ်ား ၾကေပသည္။ ။
Documentary Photography သည္ လည္း တစ္စံု တစ္ရာ ကို Macro Photography ကဲ့သို႕ ျပ၍
မျဖစ္ ပရိႆတ္က စိတ္၀င္စားၾကမည္ မဟုတ္။ အားလံုး ျခံဳငံု ပါ၀င္သည့္ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုခု
ကို ၾကည့္ရံု မွ်ႏွင့္ တင္ျပ လိုသည့္ Story ကို သိသာ ေအာင္ ေဖၚ ေဆာင္ ေနသည့္ ပံု ျဖစ္မွသာ
လွ်င္ စိတ္၀င္စား ဘြယ္ ရာ ျဖစ္ေပလိမ့္ မည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ အနီး အေ၀း အားလံုး ျခံဳငံု
မိသည့္ Perspective အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိေသာ ပံုမ်ား ျဖစ္ရန္ လိုပါသည္။ လူ ႏွင့္ ပစၥည္း တို႕ ၏ ဆက္သြယ္မွဳ ၊ လူ အျခင္းျခင္း
ေတြ႕ ထိမွဳ ၊ လူ ပုဂၢိဳလ္ တစ္ဥိး ျခင္းစီ ၏ Expression စသည္တို႕ ကို Perspective အမ်ိဳး
မ်ိဳး ျဖင့္ ေပၚ လြင္ ေအာင္ ရိုက္ ရပါမည္။
၁၆။ Details
& Faces
Wide Angle shot မ်ား ရိုက္ရန္ လို သကဲ့ သို႕ အေရးၾကီး စိတ္၀င္စား
ဘြယ္ရာ ေကာင္း သည့္ အခ်က္ အလက္ မ်ား၏ အေသးစိတ္ မ်ားကို ျပ နိုင္ရန္ လည္း လိုပါသည္။
ၾကည့္သူ၏ မ်က္ေစ့ ကို ဆဲြ ေဆာင္ နိုင္ သည့္ Textures, Colour, Patterns မ်ားကို ျပ
ရန္ လိုပါသည္။ အခ်ိဳ႕ေသာ ေနရာ မ်ားတြင္ ပစၥည္း ကို အထူး ျပဳ ျပသ ရန္ လိုသည့္ အခ်ိန္
မ်ားလည္း ရွိပါသည္။ ထိုအခ်ိန္ မ်ိဳး တြင္ အဆိုပါ ပစၥည္း ကို အနီး ကပ္ ရိုက္ ရန္ လိုလာပါသည္။
အထူးသျဖင့္ လူ ပံု
မ်ားကို ရိုက္ကူးပါက အဆိုပါ အေသးစိတ္ မ်ား ကိုေပၚ ေအာင္ ရိုက္ ကူးရန္ ရပါမည္။ လူ ပံု
ရိုက္ ကူးပါက ေသျခာ စြာ ရိုက္ နိုင္ေစရန္ အတြက္ ခြင့္ေတာင္းရန္ လိုပါသည္။ သို႕မွသာ အထက္ပါ အေသးစိတ္ မ်ားကို ေပၚ ေအာင္ ရိုက္ ကူး နိုင္မည္
ျဖစ္ သည့္ အတြက္ လူ မ်ား၏ မ်က္ႏွာ ေပၚတြင္ ထင္ဟပ္ခ်က္မ်ား ( Expression ) မ်ားကို ရ
နိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႕ မွသာ အဆိုပါ Subject က မိမိ ျပသ လိုသည့္ Story ကို ေျပာ ေပလိမ့္
မည္။
၁၇။ Play by the
Rule.
အခ်ိဳ႕ေသာ ဓါတ္ပံု ရိုက္ကူး ျခင္း ကို ကန္႕သတ္ ပိတ္ပင္ ထားသည့္
ေနရာ မ်ား ကို မရိုက္မိရန္ လိုပါသည္။ အခ်ိဳ႕ ေသာ ေနရာ မ်ားတြင္ မူ ဓါတ္ပံု ရိုက္ကူး
ျခင္း အား ကန္႕သတ္ ပိတ္ပင္ ထားသည္ကို စာႏွင့္ ေပ ႏွင့္ ေရးသား သတိေပးထားျခင္း မရွိေစကာမူ
လံုျခံဳ ေရး ဆိုင္ရာ အမွဳ ထမ္း မ်ားက ဓါတ္ပံု ရိုက္ကူး ျခင္း မျပဳ ရန္ လာေရာက္ တားျမစ္
ျခင္း မ်ား ရွိတတ္ ပါသည္။ အဆိုပါ အေျခ အေန မ်ိဳး တြင္ မိမိ က လည္း ယဥ္ေက်းစြာ တုန္႕
ျပန္ လိုက္ ေလွ်ာ ရပါမည္။
ဥပမာ အားျဖင့္ Shopping Mall တစ္ခု တြင္ ဆိုင္ခန္း မ်ားကို
ဓါတ္ပံု ရိုက္ ၍ မရ ေစကာ မူ Mall တစ္ခု လံုး
ကိုျခံဳ ၍ ရိုက္ နိုင္ပါသည္။ သို႕ ေသာ္ မိမိ အေတြ႕ အၾကံဳ အရ အင္ဒိုနီးရား နုိင္ငံ ဂ်ာကာတာ
ျမိဳ႕ ရွိ Grand Indonesia ႏွင့္ ၾသစေၾတးသွ်
နုိင္ငံ ဆစ္ဒနီျမိဳ႕ ရွိ Parramatta West Field Shopping Mall မ်ားတြင္ မူ စာ ႏွင့္
ေပ ႏွင့္ ကန္႕ သတ္ ထားျခင္း မရွိေစကာမူ Shopping Mall တစ္ခု လံုး၏ မည္သည့္ ေနရာ တြင္မွ
ဓါတ္ပံုခြင့္ မျပဳေၾကာင္း လံုျခံဳေရး မ်ားက လာေရာက္ တားျမစ္ သည္ကို ေတြ႕ ၾကံဳ ဘူးပါသည္။
Documentary
Photography ပံု အခ်ိဳ႕ အေၾကာင္း ကို ရွင္းလင္း ျခင္း။
La Cena
brotherhood, Seville , Spain , Palm Sunday 2011
JROTC Army Recruits. Louisville,
Kentucky 2012
အထက္ပါ
ပံု မွာ ပနားမား- အေမရိကန္
ကျပား ဓါတ္ပံု ဆရာ Adrin Fussell ၏ My
Name is Victory ဓါတ္ပံု မွတ္ တမ္း စာ အုပ္ပါ
ပံု တစ္ပံု ျဖစ္ပါသည္။ အေမရိကန္ အထက္တန္းေက်ာင္း မ်ားတြင္ JROTC Programs အရ စစ္သင္တန္း
ပို႕ ခ်သည္ကို ရိုက္ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အထက္ပါ ပံု မွာ Francis Lewis High School Cadet Team ၏ စစ္ေရးျပ (Drill ) လုပ္ေနသည္ကို ရိုက္ထားျခင္း
ျဖစ္သည္။
Shah-i-Hamadan shrine in Srinagar,
Kashmir 2010
အထက္ပါ
ပံု မွာ Time မဂၢဇင္း အေမရိကန္
ဓါတ္ပံုသတင္း ေထာက္ Robert
Nickelsberg အိႏၵိယ အေနာက္ ေျမာက္ပိုင္း ကက္ရ္ွမီးယား
ျပည္နယ္ ၊ ဆရင္းနဂါး ျမိဳ႕ ( Srinagar ) ရွိ Shah-i-Hamadan Mosque တြင္ ရိုက္ ကူးသည့္ ပံု ျဖစ္ ပါသည္။ ေရာင္စံု
စကၠဴ မ်ား လွပ စြာ စီခ်ယ္ ထားသည္မ်ား ႏွင့္ ဧခ်မ္း မွဳ ကို ထင္ဟပ္ေစသည့္ ပံု
ဟု ရွင္းလင္း ေဖၚျပထားပါသည္။ ကက္ရွ္မီးယား ေၾကာင္း ရိုက္ကူး ထားသည့္ မွတ္တမ္း ပံု မ်ားအနက္
မွ တစ္ပံု ျဖစ္ပါသည္။
ကက္ရွ္မီးယား ( Kashmir ) သည္ အိႏၵိယ ျဗိတိသွ် လက္ေအာက္ တြင္ ရွိစဥ္ ထည္းက အုပ္ခ်ဳပ္သူ ဟိႏၵဴ ဘာသာ၀င္ အနည္းစု ႏွင့္ အစၥလမ္ ဘာသာ၀င္ လူထုအမ်ားစု အၾကား ျပႆနာ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ေနရာျဖစ္ ပါသည္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္တြင္ အစၥလမ္ ဘာသာ ၀င္ မ်ား ပါကစၥတန္ အျဖစ္ အိႏၵိယ မွ ခဲြ ထြက္ သြားကာ ပါစၥတန္ အျဖစ္ သီးျခား နိုင္ငံ ထူေထာင္ျပီးသည့္ ေနာက္ပိုင္း တြင္ ကက္ရွ္မီးယား နယ္ေျမ ပိုင္ဆိုင္မွဳ အတြက္ အိႏၵိယ ႏွင့္ ပါကစၥတန္ တို႕ စစ္ ျဖစ္ၾက ရာ ကုလသမ၈ၢ က ၾကား၀င္ ျဖန္ေျဖ ခဲ့ရပါသည္။ အိႏိၵယ ထိမ္းခ်ဳပ္မွဳ ေအာက္ရွိ ကက္ရွ္မီးယား ႏွင့္ ပါကစၥတန္ ထိမ္းခ်ဳပ္ေသာ ကက္ရွ္မီးယား နယ္ေျမတို႕ အား နယ္နိမိတ္ ျဖင့္ သတ္မွတ္ ျခင္း မျပဳ နိုင္ဘဲ ထိမ္းခ်ဳပ္ မ်ဥ္း ( Line of Control- LoC ) ျဖင့္သာ ခဲြျခား သတ္မွတ္ ထားသည္ မွာ ယေန႕ တိုင္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ကက္ရွ္မီးယားတြင္ ျပည္နယ္ သီးျခား ထူေထာင္ေရး အတြက္ အစၥလမ္ ဘာသာ၀င္ မူဂ်ာဟီဒင္ ( Mujahidin) လက္နက္ကိုင္ အဖဲြ႕ မ်ား ႏွင့္ အိႏၵိယ တပ္ဖဲြ႕ ၀င္မ်ား နယ္ေျမ ကိစၥ အတြက္ တိုက္ခိုက္ေန သည္မွာ ယေန႕ တိုင္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ကက္ရွ္မီးယားတြင္ လွဳပ္ရွားေနသည့္ အဆိုပါ မူဂ်ာဟီဒင္ ( Mujahidin) လက္နက္ကိုင္ အဖဲြ႕ မ်ား ကို ပါကစၥတန္က ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ မဟုတ္ေစကာမူ နိုင္ငံေရး အရ ေထာက္ခံ သည္ ျဖစ္ ၍ ဤ ကက္ရွ္မီးယား ျပႆနာ သည္ ေအးျငိမ္း ရန္ မဆိုထားဘိ ၊ ျငိမ္း ခ်မ္းေရး နည္းလမ္း ရွာေဖြ ရန္ ၾကိဳး ပမ္းသူ ကိုပင္ နိုဳဘယ္ဆု ေပးသင့္ သည္ဟု တင္စား ေျပာ ရသည့္ အေနာက္ အာရွေဒသ၏ Hot Spot တစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။
အဆုိပါ ေဒသ သို႕ Documentary Photographer မ်ား စြာ သည္ သက္စြန္႕ ဆံဖ်ား သြားကာ မွတ္တမ္း ဓါတ္ပံု မ်ား ရိုက္ၾကပါသည္။ အထက္ က ဆိုကဲ့ သလိုပင္ လူ အမ်ား ေရာက္ရန္ ခက္သည့္ ေနရာ ကို Documentary Photographer မ်ား သြားၾက ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အထက္ပါ ပံု မွာ အဆိုပါ မွတ္တမ္း ပံု မ်ား အနက္ မွ တစ္ပံု ျဖစ္ပါသည္။
ကက္ရွ္မီးယား ( Kashmir ) သည္ အိႏၵိယ ျဗိတိသွ် လက္ေအာက္ တြင္ ရွိစဥ္ ထည္းက အုပ္ခ်ဳပ္သူ ဟိႏၵဴ ဘာသာ၀င္ အနည္းစု ႏွင့္ အစၥလမ္ ဘာသာ၀င္ လူထုအမ်ားစု အၾကား ျပႆနာ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ေနရာျဖစ္ ပါသည္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္တြင္ အစၥလမ္ ဘာသာ ၀င္ မ်ား ပါကစၥတန္ အျဖစ္ အိႏၵိယ မွ ခဲြ ထြက္ သြားကာ ပါစၥတန္ အျဖစ္ သီးျခား နိုင္ငံ ထူေထာင္ျပီးသည့္ ေနာက္ပိုင္း တြင္ ကက္ရွ္မီးယား နယ္ေျမ ပိုင္ဆိုင္မွဳ အတြက္ အိႏၵိယ ႏွင့္ ပါကစၥတန္ တို႕ စစ္ ျဖစ္ၾက ရာ ကုလသမ၈ၢ က ၾကား၀င္ ျဖန္ေျဖ ခဲ့ရပါသည္။ အိႏိၵယ ထိမ္းခ်ဳပ္မွဳ ေအာက္ရွိ ကက္ရွ္မီးယား ႏွင့္ ပါကစၥတန္ ထိမ္းခ်ဳပ္ေသာ ကက္ရွ္မီးယား နယ္ေျမတို႕ အား နယ္နိမိတ္ ျဖင့္ သတ္မွတ္ ျခင္း မျပဳ နိုင္ဘဲ ထိမ္းခ်ဳပ္ မ်ဥ္း ( Line of Control- LoC ) ျဖင့္သာ ခဲြျခား သတ္မွတ္ ထားသည္ မွာ ယေန႕ တိုင္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ကက္ရွ္မီးယားတြင္ ျပည္နယ္ သီးျခား ထူေထာင္ေရး အတြက္ အစၥလမ္ ဘာသာ၀င္ မူဂ်ာဟီဒင္ ( Mujahidin) လက္နက္ကိုင္ အဖဲြ႕ မ်ား ႏွင့္ အိႏၵိယ တပ္ဖဲြ႕ ၀င္မ်ား နယ္ေျမ ကိစၥ အတြက္ တိုက္ခိုက္ေန သည္မွာ ယေန႕ တိုင္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ကက္ရွ္မီးယားတြင္ လွဳပ္ရွားေနသည့္ အဆိုပါ မူဂ်ာဟီဒင္ ( Mujahidin) လက္နက္ကိုင္ အဖဲြ႕ မ်ား ကို ပါကစၥတန္က ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ မဟုတ္ေစကာမူ နိုင္ငံေရး အရ ေထာက္ခံ သည္ ျဖစ္ ၍ ဤ ကက္ရွ္မီးယား ျပႆနာ သည္ ေအးျငိမ္း ရန္ မဆိုထားဘိ ၊ ျငိမ္း ခ်မ္းေရး နည္းလမ္း ရွာေဖြ ရန္ ၾကိဳး ပမ္းသူ ကိုပင္ နိုဳဘယ္ဆု ေပးသင့္ သည္ဟု တင္စား ေျပာ ရသည့္ အေနာက္ အာရွေဒသ၏ Hot Spot တစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။
အဆုိပါ ေဒသ သို႕ Documentary Photographer မ်ား စြာ သည္ သက္စြန္႕ ဆံဖ်ား သြားကာ မွတ္တမ္း ဓါတ္ပံု မ်ား ရိုက္ၾကပါသည္။ အထက္ က ဆိုကဲ့ သလိုပင္ လူ အမ်ား ေရာက္ရန္ ခက္သည့္ ေနရာ ကို Documentary Photographer မ်ား သြားၾက ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အထက္ပါ ပံု မွာ အဆိုပါ မွတ္တမ္း ပံု မ်ား အနက္ မွ တစ္ပံု ျဖစ္ပါသည္။
Iasi, Romania 2008
အထက္ပါ ပံု မွာ အီတလီ
အေျခစိုက္ Freelance
Photographer Carlo Gianferro ရူေမးနီးယား
တြင္ ရိုက္ကူးခဲ့ေသာ Roma Interior Portrait မွ ပံု တစ္ပံု ျဖစ္ပါသည္။ ၁၉၉၂ ခု
ႏွစ္ အေရွ႕ ဥေရာပ နိုငိ္ငံမ်ား ဆိုဗီယက္ ယူနီယံ ၏လႊမ္း မိုးမွဳ ေအာက္မွ လြတ္ေျမာက္ ျပီးသည့္ ေနာက္ပိုင္း အေျခအေန ကို မွတ္တမ္း ရိုက္ ကူးထားသည့္ ပံု
မ်ား အနက္ မွ တစ္ပံု ျဖစ္ပါသည္။
ရူေမးနီးယား ေခတ္ေျပာင္းခိ်န္ ၏ တုိးတက္ ျဖစ္ေပၚ မွဳ ကို ရိုက္ကူးထားသည့္
မွတ္တမ္း ပံု မ်ား အနက္ မွ တစ္ပံု ျဖစ္ပါသည္။
The knife thrower’s assistant. Kent,
Englandယ
အထက္ပါ
ပံု ကို အဂၤလိပ္ ဓါတ္ပံု ဆရာ Time
Richmond ၏ ဓါးပစ္ သမား ႏွင့္ ၄င္း၏ အကူ တို႕ ကို ရိုက္ကူးရန္ ရွာေဖြ ခဲ့ရာ အဂၤလန္
ရွိ Jon Anton တြင္ ဓါးပစ္ ဆရာ က သူ၏ အကူ ျဖစ္သူ ႏွင့္ ေလ့ က်င့္ ေနသည္ကို ေတြ႕ ၍ ရိုက္ကူး
ခဲ့ ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထိုစဥ္ ခဏ ရွိ ဓါး အပစ္ခံ ရသူ အမ်ိဳး သမီး မ်က္ႏွာ တြင္ ေပၚ လြင္
ေနသည့္ Moment ကို အရ ဖမ္းယူ ရိုက္ ကူးခဲ့ ျခင္း ျဖစ္သည္ ဟု ေဖၚျပထား ပါသည္။
An unemployed
Moroccan, Canary Islands , Spain 2009
အထက္ပါ
ပံု မွာ နယ္သာလန္မွ Joel van
Houdt ၏ ပုံ ျဖစ္သည္။ ၄င္း၏ မိတ္ေဆြ ျဖစ္သူ Mohamed သည္ စပိန္သို႕ တရား မ၀င္ ေရာက္ရွိလာကာ
နိုင္ငံေရး ခိုလွံဳ ခြင့္ ေတာင္း ေနစဥ္ ကာ လအတြင္း မိတ္ေဆြ တစ္ဦး ၏ အိမ္ ၌ အိပ္ေနစဥ္
ရိုက္ထား သည့္ ပံု ျဖစ္ပါသည္။ ဥေရာပ တြင္ အလုပ္ အကိုင္ အဆင္ေျပ မည္ အထင္နွင့္ လာေရာက္
ခဲ့ေသာ္ လည္း ဥေရာပ တိုက္တြင္ စီး ပြားေရး ကပ္ ဆိုက္ ေနသည့္ ကာ လ ႏွင့္ၾကံဳ ေန သျဖင့္
ေတာက္ေလွ်ာက္ အလုပ္ လက္မဲ့ ျဖစ္ခဲ့ ရသည့္ မွတ္တမ္း ပံု ျဖစ္ပါသည္။
From the series “Lost Villages“.
Skipsea, East Riding of Yorkshire ,
England.2011
အထက္ပါ
ပံု ကို အဂၤလိပ္ ဓါတ္ပံု ဆရာ Neil A, White ၏
Lost Village Series မွ ပံု တစ္ပံု ျဖစ္ပါသည္။
အဂၤလန္ အေရွ႕ ေျမာက္ ပိုက္ ရွိ Holderness Coast တြင္ ေရ တိုက္စားျခင္းေၾကာင့္
ေျမမ်ား ျပိဳကာ တစ္ေျဖးေျဖး ရြာ လံုး ေျပာက္သားသည့္ ျဖစ္ရပ္ ကို မွတ္တမ္း ဓါတ္ပံု ရိုက္
ထားသည့္ အထဲ မွ ပံု တစ္ပံု ျဖစ္ပါသည္။ ၄င္း ဓါတ္ပံု ရိုက္စဥ္က လမ္း ေပၚ မွ ျဖစ္ေသာ္လည္း
ဓါတ္ပံု ရိုက္အျပီး ပစၥည္း သိမ္းကာ ကားေပၚ သို႕ အသြား ျပန္ လွည့္ ၾကည့္ရာတြင္ ၄င္း
ဓါတ္ပံု ရိုက္သည့္ ေနရာ သည္ မရွိတာ့ ဘဲ ကမ္းျပိဳကာ
ေရ ထဲ ပါသြား သည္ ဟု ေဖၚျပထားပါသည္။
Dili, East Timor 2012
Documentary
Photography နမူနာ ပံုမ်ား။
ေအာက္ပါပံု မ်ား ကို ကူးယူ ေဖၚျပရာတြင္ ပံု ႏွင့္ပတ္သက္သည့္
အေၾကာင္း အရာ မ်ားကို ရွာေဖြ ေတြ႕ ရွိျခင္း မရွိသျဖင့္ ပံု အတိုင္း ကိုသာ နမူ နာ ပံု
မ်ား အျဖစ္ ေဖၚျပ နိုင္ပါသည္။ ေအာက္ပါပံု မ်ား အနက္ ပထမ ႏွင့္ ဒုတိယ ပံု ႏွစ္ပံု မွာမူ
ကမၻာေက်ာ္ ပံု ႏွစ္ပံု ျဖစ္ ပါသည္။ ပထမ ပံု မွာ လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္ စုႏွစ္ (၃) စု ခန္႕က ဖီယက္နမ္ တြင္ Naplm
Bomb ေၾကာင့္ ကိုယ္တုန္းလံုး ႏွင့္ ထြက္ေျပးခဲ့ ရသည္ ခေလးမ ေလး ၏ ပံု ျဖစ္ပါသည္။ ယခု ဆို လွ်င္ အသက္ ၃၀ ေက်ာ္ေနကာ အေမရိကန္ တြင္
ေနထိုင္လွ်က္ ရွိပါသည္။
ဒုတိယ ပံု မွာ ဗီယက္နမ္ တြင္ သူ႕ ကိုယ္ သူ မီးရွိဳ႕ကာ စစ္ဆန္႕က်င္ ေရး ဆႏၵျပ
သည့္ ဘုန္းေတာ္ၾကီး တစ္ပါး တို႕ ၏ ပံု ကို သာ လွ်င္ မိမိ သိရွိထားသည့္ အေၾကာင္း အရာမ်ား
ျဖစ္ သျဖင့္ ေဖၚ ျပ နိုင္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
___________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment