63 – Breaking the Rules (1) ဓါတ္ပံု ပညာရပ္ ဆိုင္ရာ မွတ္စု
(၆၃)
ဓါတ္ပံု ဖဲြ႕စည္းမွဳဆိုင္ရာ
ဥပေဒသမ်ားႏွင့္ ယင္းတို႕ကို ခ်ိဳးေဖါက္ျခင္း။
Photography
Rules and Breaking of it.
အပိုင္း (၁)
By Soe Hlaing
ကၽြန္ေတာ္သည္ ဓါတ္ပံု မ်ားရိုက္ကူးရာ တြင္ Subject ကို Frame
အတြင္း မည္ကဲ့ သို႕ ထားသိုလ္ဖဲြ႕စည္းရမည္ ဆိုသည့္ Photographic Composition Rule မ်ား
အေၾကာင္းကို မွတ္စု အမွတ္ ( ၅ ၊ ၆ ၊ ၇၊ ဂ ၊ ၁၀ ၊ ) စသည္ တို႕ တြင္ လက္လွမ္း မွီသမွ်
မ်ားကို ေရးခဲ့ ပါသည္။ အဆိုပါ Rule မ်ား အနက္ Rule of Thirds ကိုခ်ိဳးေဖါက္ ရိုက္ကူး
ျခင္း ႏွင့္ ပတ္သက္၍ မူ အက်ဥ္း မွ် သာေရးခဲ့ပါသည္။
ယခု မွတ္စုသည္ အားလံုးေသာ Composition ဆိုင္ရာ မွတ္စုမ်ားမွာ
ျပန္႕က်ဲ ေနသည့္ အတြက္ အားလံုးကို ျပန္လည္ စုစည္းကာ မွတ္စု တစ္ခု ထည္း ျဖစ္ေအာင္ ျပန္
လည္ ေရးသား ရျခင္း ျဖစ္ပါ သည္။
ဤမွတ္စု မွာ အားလံုးကို စုေပါင္း ထားသည့္ အတြက္ စာမ်က္ႏွာ
မ်ားလြန္း ေနပါသျဖင့္ အပိုင္း ႏွစ္ပိုင္းခဲြ ထားရပါသည္။ ပထမ ပိုင္းတြင္ ဓါတ္ပံု ဖဲြ႕စည္းမွဳ ဆိုင္ရာ အမ်ားလက္ခံ
က်င့္သံုးလွ်က္ ရွိသည့္ ဥပေဒသ အခ်ိဳ႕ ကို အက်ဥ္း ေဖၚျပကာ ဒုတိယ ပိုင္းတြင္ အဆိုပါ ဥပေဒသ
မ်ားကို လွပစြာ ခ်ိဳးေဖါက္သည့္ ရိုက္ပံု ရုိက္နည္း အခ်ိဳ႕၏ အေၾကာင္းကို နမူနာ ပံု မ်ား
ႏွင့္အတူ ေရးသား ထားပါသည္။
ဤသို႕ ေရးသားရပါေသာ္ ျငား ကၽြန္ေတာ္ သည္ ဓါတ္ပံုပညာ ရွင္တစ္ဦး
မဟုတ္ ေၾကာင္းႏွင့္ ဓါတ္ပံုႏွင့္ ပတ္သက္၍ သိလိုသည္မ်ားကို
လိုက္လံရွာေဖြကာ ဖတ္လိုက္ မွတ္လိုက္၊ ရသမွ် ၊ သိသမွ် ေလးမ်ားအား မိတ္ေဆြ မ်ားထံ ျပန္ လည္ မွ်ေ၀လိုက္ လုပ္ေနသူ တစ္ဦးမွ်သာ
ျဖစ္ ေၾကာင္း ေျပာၾကား လိုပါသည္။
ဤမွတ္စု ျပန္လည္ တည္းျဖတ္ ေရးသားရန္အတြက္ မွီျငမ္း ကိုးကား
ကာ ဟိုနည္းနည္း သည္နည္းနည္း ဘာသာျပန္ရသည့္
ေဆာင္းပါး မ်ား မွာ မ်ားေနသည့္ အတြက္ အဆိုပါ မွီျငမ္း ေဆာင္းပါး စာရင္း ကို ယခင္မွတ္စု
မ်ား တြင္ ေဖၚျပ သကဲ့ သို႕ ေဖၚ ျပ ျခင္း မျပဳ ေတာ့ ပါ ေၾကာင္း ေဖၚျပ အပ္ပါသည္။ နမူနာ
ပံု မ်ား မွာ လည္း အဆိုပါ ေဆာင္းပါး မ်ား မွ ပံု မ်ားကိုပင္ ျပန္လည္ေဖၚျပထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
အပိုင္း
(၁)
ဓါတ္ပံု
ဖဲြ႕ စည္းမွဳ ဆိုင္ရာ အမ်ားလက္ခံက်င့္သံုး
လွ်က္ ရွိသည့္ ဖဲြ႕ စည္း မွဳ ဆိုင္ရာ ဥပေဒသ
အခ်ိဳ႕ ။
Rule
of Thirds
The Rule of Thirds သည္
ဓါတ္ပံု Composition တြင္ ဓါတ္ပံု သမား အမ်ားစု လိုက္နာ က်င့္သံုးလွ်က္ရွိသည့္ ဓါတ္ပံုဖဲြ႕စည္းမွဳ ( Composition ) ဆိုင္ရာ ကနဦး ေလ့လာရသည့္ ဥပေဒသ ျဖစ္သည္။ ရွဳခင္း
ပံုမ်ားတြင္ လည္း အမ်ားဆံုး က်င့္ သံုးၾက သည့္ နည္း ျဖစ္ပါသည္။
ေအာတြင္ ျပ ထား သကဲ့
သို႕ ပံုတစ္ပံု၏ Frame ကို အလွ်ားလိုက္
ႏွင့္ ေဒါင္လိုက္ မ်ဥ္း
ႏွစ္ေၾကာင္းစီျဖင့္ ပိုင္း လိုက္ ေသာ အခါ မ်ဥ္းမ်ား၏ ဆံု မွတ္ (၄) ေနရာ ျဖစ္ေပၚ
လာပါသည္။
အဆိုပါ မ်ဥ္းမ်ားအျခင္းျခင္း
ျဖတ္သြားသည့္ ဆံုမွတ္မ်ားေနရာတြင္ သည္ ၾကည့္သူ၏ အာရံုကို ဖမ္း သည္နရာ မ်ား
ျဖစ္ပါသည္။ ေယဘူယ် အားျဖင့္ လူ တို႕ သည္ အလယ္ တည့္ တည့္ ကို ၾကည့္ သည္ထက္ အဆိုပါ
(၄) ေနရာ ကို အာရံု ျပဳ ကာ ၾကည့္ ေလ့ ရွိသည္ဟု ပညာ ရွင္မ်ားက ဆိုၾကပါသည္။
ထို႕ေၾကာင့္ မိမိ
အထူးျပဳ ျပ လိုသည့္ Subject က အဆိုို ပါ
(၄) ေနရာ အနက္ တစ္ေနရာ ရာ တြင္ ရွိေနေစရမည့္ နည္း ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ ဆံု မွတ္
မ်ားသည္ အျမင္အာရံုကို ဆဲြေဆာင္သည့္ ေနရာမ်ား ျဖစ္ ၍ Point of Interest ဟု
ေခၚၾကသည္။ အခ်ိဳ႕ ေသာ ကင္မရာ မ်ား ၏ View Finder မ်ားတြင္ Grid လိုင္းပါေသာေၾကာင့္
ဓါတ္ပံု ရိုုက္ စဥ္ကပင္ အေရးၾကီးသည္ Subject ကို Rule of Thirds ၏ျဖတ္မ်ဥ္းဆံု
မ်ား Point of Interest ၏ ေလးေနရာ အနက္ တစ္ေနရာရာ တြင္ အလြယ္တကူ ေနရာခ် ထား
နိုင္သည္။
Balancing Elements
ပံု၏ အဓိ က Subject ကို
အထက္ေဖၚျပပါ Rule of Thirds အရ ေနရာခ် လိုက္ပါက ပို၍ အာရံု စူးစိုက္ရာ အေနအထားမ်ား
ျဖစ္လာေစ ေသည္လည္း ပံု၏ က်န္ တစ္ဖက္ ေနရာတြင္ ဟာ သြား တတ္ပါသည္။
ေအာက္ ပံုကို ၾကည့္ပါက
Main Subject ျဖစ္သည့္ OUT ဟုေရးထားသည့္ ဆိုင္းဘုတ္ တိုင္ကို ညာ ဘက္ရွိ Rule of
Thirds ေနရာသို႕ ပို႕ လိုက္ သည့္အတြက္ ဘယ္ဘက္တြက္ ဟာ သြားသည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္
Balance မျဖစ္ေတာ့ ပါ။ ထိုအခါ အဆိုပါ ဟာသြားသည့္ ေနရာကို Main subject ထက္ အာရံု
ပို မေရာက္ေစ ေလာက္သည့္ အရာျဖင့္ အစားထိုး ထည့္ေပးရပါမည္။ ဤ သည္ မွာ ဓါတ္ပံု
ရိုက္စဥ္ကပင္ ၾကိဳ ၍ ထည့္သြင္း စဥ္းစား ရမည့္ အခ်က္ ျဖစ္ပါသည္။
အထက္ပါ ပံုတြင္ အျမင္
ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ မွ် ေစရန္ ဘယ္ဘက္ရွိ Main Subject ထက္ အာရံု ေလွ်ာ့ ေစနိုင္သည့္
အေဆာက္ အဦး ငယ္ျဖင့္ ျဖည့္ထားသည္ ကိုေတြ႕ နိုင္ပါသည္။
Leading
Lines
ဓါတ္ပံု တစ္ပံုကို ၾကည့္
လွ်င္ သဘာ၀ အားျဖင့္ ပံုေပၚရွိ Line မ်ားက အျမင္အာရံု ကို ျပလို သည့္ ေနရာ ထံ သို႕ ဆဲြ ေခၚ သြားေလ့ ရွိသည္။
အထို အခ်က္ကို အျခခံ၍ ပံုတစ္ပံုတြင္ မိမိ ျပလိုေသာ Main Subject ရွိရာသို႕ အဆိုပါ
Line မ်ားျဖင့္ ဆဲြ ေခၚ သြားရမည္ ျဖစ္သည္။ Line ဆိုရာ၌ - Straight, Diagonal,
Curvy, Zigzag, Radial -အားလံုး ျဖစ္နိုင္သည္။ အဆိုပါ Line တစ္ခု ျခင္းစီတို႕သည္
ဓါတ္ပံု ၏ Composition ကို အားျဖည့္ ေပးလိမ့္မည္။
အထက္ပါ ပံုတြင္ လမ္း
ကေလးသည္ ၾကည့္သူကို ပံု ၏ အစအဆံုး ဆဲြ ေခၚ သြားေပသည္။
Symmetry
and Patterns
မိမိတို႕ အားလံုးသည္
သဘာ၀အရ ျဖစ္ေစ လူလုပ္ထားသည္ ျဖစ္ေစ တည္ရွိေန သည့္ Symmetry and patterns စသည္ တို႕ ၏
ပတ္လယ္ တြင္ ရွိေနသည္။ အဆိုပါ အရာ မ်ားသည္ မေမွ်ာ္လင့္ ဘဲ အျမင္ အာရံု ကို ဖမ္းစား
နိုင္ ေလာက္သည့္ Composition မ်ိဳး ျဖစ္လာနိုင္သည္။ ထို႕ အျပင္ အဆိုပါ Symmetry or
pattern တို႕ ကို အျခားအာရံု
စိုက္ဘြယ္ ရာ တစ္ ခုခု ထည့္ ကာ လက္ရွိ Compositon အေနထားကို ေျပာင္း လုိက္ျခင္း
သည္လည္း ပံု ကို ပို၍ အာရံု စိုက္ လာဘြယ္ ရာ ျဖစ္လာ ေစနိုင္သည္။
အထက္ပါ ပံုတြင္ Chapel ၏
အခ်ိဳးအစားက် မွဳ Symmetry ကို ညာဘက္ ေထာင့္တြင္ ပံုး တစ္ပံုး ထည့္ကာ ရွိရင္းစဲြ
Symmetry အား ဖ်က္ထားသည္ကို ေတြ႕ နိုင္သည္။
Viewpoint
ဓါတ္ပံု တစ္ပံု တစ္ပံု
ကို မရိုက္မွီ မည္သည့္ ေနရာက ေန Angle ယူ ၍ ရိုက္ လွ်င္ ေကာင္း မလဲ ဆိုတာကို
အခ်ိန္ ယူ စဥ္းစားပါ။ အေပၚ စီးက ရိုက္ ျခင္းသည္ Composition သေဘာအရ အလြန္အားရွိေသာ
အေနအထား မ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ပံု ၏ အေၾကာင္းအရာကို ခ်က္ျခင္း သိေစနိုင္ သည့္
အေနအထားျဖစ္သည္။ ဓါတ္ပံု ရိုက္ပါက Eye Level မွ ရိုက္မည့္ အစား အထက္စီး ေအာက္စီး ၊
ေဘးတိုက္ ၊ အေနာက္ဘက္ ၊ ခတ္ေ၀းေ၀း ၊ အနီးကပ္ (High above, Down at ground level,
from the side, from the back, from a long way away, from very close up, ) စသည့္
ေနရာမ်ားမွ ရိုက္ျခင္းသည္ ပံု ၏ အျမင္အာရံုကို ပို ၍ အား ျဖည့္ ေပးေစနိုင္သည္။
အထက္ပါ ပံုကို အထက္
စီးမွ ရိုက္ ထားသည့္အတြက္ အျမင္ဆန္းကာ ၊ ၾကည့္သူ၏ အေတြး နယ္ ကို ခ်ဲ႕ ေစသည္။
Background
ပံုတစ္ပံုသည္ မည္မွ်ပင္
ေကာင္းေနသည္ ျဖစ္ေစ ေနာက္ခံ Background ဖ်က္ သျဖင့္ ထင္သေလာက္ Impact မရွိေတာ့
သည့္အျဖစ္ မၾကာမၾကာ ၾကဳံ ရတတ္ သည္။ လူ ၏မ်က္ေစ့သည္ ပံုထဲရွိ အရာ အားလံုး ကို ခဲြ
ျခမ္းစိတ္ျဖာ ၍ ၾကည့္ရာ တြင္ ကင္မရာ Lens ထက္ပို၍ အေသးစိတ္သည္။ ကင္မရာ Lens မွာမူ
သူ႕ ထဲ ၀င္လာသည့္ အလင္းရုပ္ပံုအလင္းတန္း အားလံုးကို ဖမ္း၍ ပံုေဖၚမည္သာ ျဖစ္သည္။
ဤသို႕ျဖင့္ ၾကည့္သူ၏ အာရံု ကို Main Subject မွ ဆဲြထုတ္ သြားေစကာ
Main Subject အေပၚ အာရံု
ေလွ်ာ့
သြားေစ နိုင္သည္။ ထို႕ေၾကာင္း မရိုက္မွီ ကပင္ ေနာက္ခံ ကို စဥ္းစားပါ။ ေနာက္ခံ
ေျဗာင္ သို႕ မဟုတ္ subject ကို မည္သို႕ေသာ အေနွာက္ အယွက္ မွ မေပးနိုင္မည့္
ေနာက္ခံကို ေရြး ခ်ယ္ျပီးမွသာ ပံု ကို Compose လုပ္ကာ ရိုက္ သင့္ပါသည္။ ဤ သို႕
ျဖင့္ ေနာက္ခံ အေႏွာက္ အယွက္ ကင္းသည့္ ပံု ကို ရပါလိမ့္ မည္။ သို႕ မဟုတ္ပါက လည္း Long Tele Lens သို႕မဟုတ္ Wide Aperture Lens တို႕ ကို
သံုး ၍ လည္း Background ကို Bokeh ျဖင့္ အေႏွာက္ အယွက္ မ်ား ေျဖာက္ နိုင္ပါသည္။
အထက္ပါပံု ၏ေနာက္ခံ
Plain Black သည္ ေရွ႕ရွိ တစ္ေယာထိုးေနသည့္ မိန္းကေလး အားမည္ သို႕ ေသာ အျမင္အာရံု
အေႏွာက္အယွက္ မွ မေပးသည္ကို သတိျပဳပါ။ တစ္နည္းအားျဖင့္ အျမင္အာရံု အားလံုးသည္
တစ္ေယာထိုးေနသည့္ မိန္းကေလး ေပၚမွ မည္သည့္ ေနရာသို႕ မွ ထြက္၍ မသြား သည္ကိုေတြ႕
ရမည္။
Depth
ဓါတ္ပံုသည္ Dimension
ႏွစ္ခု ရွိေသာ Medium ျဖစ္သည္။ အမွန္တကယ္ ျမင္ကြင္း၏ အတိမ္အနက္ ကို ၾကည့္သူ ျမင္
နိုင္ေစရန္ ေသျခာစြာ Compose လုပ္ရန္ လိုသည္။ ဤ ကဲ့သို႕ ပံုတစ္ပံု ၏ အတိမ္ အနက္
Depth ကို ျမင္ေစရန္ Foreground- Middle ground- Background ေနရာမ်ားတြင္ အရာသတၳဳ
တစ္ခုခု ထည့္ေပးရန္ လိုသည္။ အျခားနည္းမွာ အထက္ပါ အပိုင္းသံုးပိုင္းကို ခတ္၀ါး၀ါး
ထပ္ေပးလိုက္ ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ လူ ၏ မ်က္ေစ့ သည္ သဘာ၀အရ အဆိုပါ အပိုင္းသံုးပိုင္း ၏
အလႊာမ်ားကို ေပါင္း၍ ျမင္ေပ လိမ့္မည္။ စိတ္အာရံုက သူ႕ သေဘာ အေလွ်ာက္ ခဲြ ျခားကာ
ၾကည့္ေပလိမ့္မည္။ ဤ သို႕ ျဖင့္ ပံု ၏ Depth ကို ဖန္တည္း နိုင္သည္။
အထက္ပါပံု၌ အလႊာ တုိင္းတြင္
စိတ္၀င္ စားဘြယ္ရာ သတၱ၀ါ ႏွင့္ အရာ မ်ားကို အကြာ အေ၀း အမ်ိဳးမ်ိဳး အလုိက္ ထည့္
ေပးထားသည္ကို ျမင္ နိုင္သည္။ အထက္ပါ ပံုရွိ အလႊာမ်ားအား သိုးမ်ားႏွင့္ မ်က္ခင္း၊
လယ္ကြင္းမ်ား ႏွင့္ ေတာင္ေျခ၊ ေတာင္ကုန္မ်ား၊ ျမဴ ဆိုင္းေနသည့္ လြင္ျပင္၊
မွိဳင္းမွဳန္ ေ၀သည့္ ေတာင္တန္း စသည္ ျဖင့္ အလႊာ အသီးသီးကိုေတြ႕ နိုင္သည္။
Framing
ပံုကို ေဘာင္ခတ္ရာတြင္
သဘာ၀မွ ေပး အပ္ထားသည့္ ေဘာင္ Frame မ်ားစြာ ရွိသည္။ ဥပမာ အားျဖင့္ သစ္ပင္၊ Archways ၊ တံခါးေပါက္ ၊ ဂူ ေပါက္
ကဲ့သို႕ေသာ အေပါက္မ်ား ျဖစ္သည္။ Main Subject ကို အဆိုပါ သဘာ၀ကေပးလာသည့္ Frame
အတြင္း ထည့္ကာ ေဘာင္ကြပ္ ေပးျခင္း ျဖင့္ Main Subject ကို အျခားေသာ အာရံု ျပန္႕ေစ
နိုင္သည့္ အရာမ်ားမွ ခဲြထုတ္ လိုက္ကာ ၄င္း အေပၚ အာရံု ပို၍ ေရာက္လာ ေစသည္။
အထက္ပါပံု တြင္ ေဘး
ပတ္၀န္းက်င္ရွိ ေတာင္ မ်ားသည္ Frame ျဖစ္ျပီး ေရလယ္ ရွိ သစ္တုန္း ကေလးသည္ Focal
Point ျဖစ္သည္။
Cropping
အခ်ိဳ႕ ပံုမ်ားတြင္ Main
Subject သည္ မ်ားစြာ ေသးငယ္ ေန၍ အျခားအရာေတြ ႏွင့္ေရာကာ Impact မရွိ ျဖစ္ေနတတ္
သည္။ ဤသို႕ အေနအထားတြင္ ေဘးမွ အေႏွာက္အယွက္မ်ားကို Crop ျဖတ္ထုတ္ကာ ဖယ္
ရွားလိုက္ပါ။ Main Subject ကိုပို၍ အာရံု စိုက္လာေစနိုင္ပါသည္။
အထက္ပါ ပံုတြင္ မလိုအပ္
သည့္ အေသးအဖြား မ်ားကို Crop လုပ္၍ ရွင္းထုတ္ ထားျခင္းျဖင့္ Subject ကို အာရံု
ေရာက္ေအာင္ ပို႕ ေပးထားသည္။
Experimentation
ယခုေခတ္ သည္ Film ေခတ္
မဟုတ္ေတာ့ ဘဲ Digital ေခတ္ ျဖစ္ေနျပီ ျဖစ္၍ ပံု ကို အားမနာတမ္း စမ္း သပ္ ရိုက္ကူး
နိုင္သည္။ စမ္းရိုက္ၾကည့္ပါ Composition မၾကိဳက္သည္မ်ားကို ဖ်က္ပစ္ရပါ မည္။ အၾကိမ္ၾကိမ္
စမ္းသပ္ပါ။ မိမိ ၏ စိတ္ကူး ပံုေဖၚ မွဳကို စမ္းသပ္ မၾကည့္ဘဲ မည္သို႕ မွ် ေကာင္းသည္
ဆိုးသည္ မသိနိုင္။
Digital photography သည္
Composition အမ်ိုဳးမ်ိဳး ကို စိတ္တိုင္းက် ရနိုင္သည္ အထိ စမ္းသပ္ ခြင့္ျပဳထားသည္။
ဓါတ္ပံု တစ္ပံု၏
Composition သည္ သိပၼံ ပညာ မဟုတ္။ ရိုက္ကူးသည့္ အေတြ႕ အၾကံဳမ်ား မွ ထြက္ေပၚလာသည့္ ရလဒ္ သာျဖစ္ သည္။ စိတ္ကူးစိတ္သန္း မွ ထြက္ ေပၚလာသည့္ ထိပ္တန္း Theory အခ်ိဳ႕
မွ လဲြ၍ အမ်ားစုေသာ မွန္ကန္ခ်က္ သေဘာတရား
မ်ား ဥပေဒသမ်ား မွာ လက္ေတြ႕ ဘ၀မ်ားမွ ေပၚေပါက္ လာေသာ အရာ မ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။ ထို႕
ေၾကာင့္ လက္ေတြ႕ က်က် ေဆာင္ရြက္ၾကည့္ပါ။ မိမိ၏ အာရံုတြင္ အဆင္ မ ေျပ
ပါက ထိုပံု မ်ားကို ဖ်က္ပစ္လိုက္ ပါ။ ကာင္းမြန္သည့္ Composition ရရွိလာပါ က ထို
အတိုင္း ဆက္လုပ္ ရံုသာ ရွိပါသည္။
Rules of Composition for Landscape Photography
ဓါတ္ပံုပညာ
တြင္ Rule ႏွင့္ Guide Line တို႕ ကို တရားေသ လိုက္နာမွဳ မရွိသည္ မ်ားလည္း
ရွိပါသည္။ ေနရာတကာ တြင္ ပံုေသ ဟူ၍ မရွိပါ။ သို႕ ေသာ္ Rule ႏွင့္ Guide Line တို႕
ကို နားလည္ ထားရန္ လိုပါသည္။ ျမန္မာ စကားပံု အရ " ၀ိ နည္း တတ္ေတာ့ ၾကက္
သတ္လို႕ ရတယ္ " ဆိုတာရွိပါသည္။ ၾကက္ကို
၀ိနည္း ကို ေစာင္း ထိန္း ေနရ သူမ်ား အေနႏွင့္ အာပတ္ လြတ္ေအာင္ သတ္ လို
လွ်င္ ၀ိနည္း တတ္ ဘို႕ လို သည္ဟု တင္စား ေျပာ ထား သည့္ စကား ျဖစ္ပါ တယ္။
ေအာက္ပါ
ဥပေဒသ မ်ားသည္ ရွဳ ခင္းပံု ဖဲြ႕ စည္း မွဳ ဆိုင္ရာ ဥပေဒသ အခ်ိဳ႕ ျဖစ္ပါသည္။ အတိ အက်
လိုက္ နာရမည္ဟု မဆိုလိုပါ။
Diagonal
Lines
ေထာင့္ျဖတ္မ်ဥ္း
ဥပေဒသ အတုိင္း ဖဲြ႕စည္း ျခင္းသည္ ၾကည့္ သူ၏ အျမင္ အာရံု ကို Center of Interest
အတြင္းသို႕ေရာက္ေအာင္ ဆဲြေခၚ သြားနိုင္သည့္ နည္း ျဖစ္သည္။ အဆိုပါလိုင္း သည္ တကယ့္
လိုင္း မဟုတ္ဘဲ လမ္းေၾကာင္း ၊ သစ္ပင္ တန္း ၊ ျမစ္ ၊ ႏွင့္ အလားတူ အျခား အရာ မ်ား
ျဖစ္နိုင္သည္။ ေနရာ မတူသည့္ ေနရာမွ လာေသာ လိုင္း ႏွစ္ခု သို႕ မဟုတ္ ယင္းထက္ပိုေသာ
လိုင္းမ်ား၏ ဆံု ရပ္ Converging Lines သည္ ပံု ကို ပို ၍ အသက္၀င္ေစသည္။
Geometric Shapes
ရွဳခင္းပံု ၏ အဓိက အရာ ကို Geometric Shape ေပၚတြင္
ထား၍ ဖဲြ႕စည္း ျခင္း ျဖစ္သည္။ အထက္ပါ ပံုတြင္ Key aspect ျဖစ္သည့္ လူ ကို
Geometric Line ျဖစ္သည့္ လမ္း ေပၚတြင္ ထားျခင္း- သည္ ပံု ဖဲြ႕စည္းမွဳ အခ်ိဳးကို
ပို၍ မွ် ေစသည္။ အလြယ္ နည္းမွာ ပုံတြင္ပါရွိသည့္ Subject သံုးခု တို႕ ကို တရိဂံ ( Triangle ) ဆဲြကာ တစ္ခုစီ အား ေထာင့္ေနရာမ်ားတြင္ ပို႕ ထားျပီး
တစ္ခု ကို အလယ္ သို႕ နည္းနည္း တိုး၍ ေနရာခ် ထားရန္ ျဖစ္သည္။
အခ်ိဳ႕ ဤ နည္းကို မသံုးၾကပါ။ သို႕ ေသာ္ ဤ နည္းစနစ္သည္
ရွဳ ခင္းပံု ဖဲြ႕ စည္းမွဳ ကို အလြန္အခ်ိဳး က် ေစျပီး ၾကည့္ သူ၏ အျမင္အာရံု ကို
ဆဲြေဆာင္ နိုင္စြမ္းရွိသည့္ နည္း ျဖစ္ပါသည္။.
ပံုကို ေဘာင္ခတ္ျခင္း Frame သည္ Foreground ကို
Interest Points မ်ား ျဖည့္ေပး ျခင္း ျဖစ္သည္။ ဤ သို႕ ျဖင့္ Main Subject ကို
အျမင္အာရံု ပို႕ ေပး ျခင္း ျဖစ္သည္။ အထက္ပါ ပံု ကဲ့ သို႕ ရွဳခင္း မ်ား၏
အထက္ပိုင္းတြင္ ကိုင္းက် ေနသည့္ သစ္ကိုင္းမ်ား ၊ ေဘး မွ သစ္ပင္မ်ား စသည္ျဖင့္ ထားေလ့ရွိသည္။
အခ်ိဳ႕ပံုမ်ားတြင္ တံတားမ်ားကိုလည္း Frame အျဖစ္သံုးၾက သည္။
Photo as a Story
ဓါတ္ ပံု တစ္ပံုသည္လည္း
ပံုျပင္ တစ္ခုလိုပင္ျဖစ္သည္။ ပံုျပင္သည္ စာေၾကာင္းမ်ား ကို စီိကာပတ္ကုန္း သီကုန္း
ထားသကဲ့သို႕ ဓါတ္ပံု တစ္ပံုသည္လည္း အလားတူပင္ ပံု တစ္ပံု ရိုက္ကူး ရံုမွ်
ႏွင့္မျပီး။ ပံု တစ္ပံုကို ပံု ျပင္ တစ္ခုလို စီကာပတ္ကုန္း အျဖစ္ျမင္ေတြ႕
နိုင္ရန္မွာ ပံု၏ အခ်ိဳူးက် သည့္ Composition ႏွင့္ Balance တို႕ရွိမွသာ ျဖစ္သည္။
ပံု တစ္ပံု အေနႏွင့္ ျပသလိုသည္ ကို ထိေရာက္စြာ ျပသ နိုင္ရန္မွာ ဖဲြ႕စည္းမွဳဆိုင္ရာ
ဥပေဒသ Composition Rules မ်ားအတိုင္း Subject ကို Point of Interest တြင္ေနရာ
ခ်ေပး ရန္ လိုသည္။
အကယ္၍ Area of Interest
သည္ ေရ သို႕ မဟုတ္ Horizon ျဖစ္ေနပါက Horizon Line ကို ပံု ေအာက္ သံုးပံု တစ္ပံု
တြင္ထား၍ ေကာင္းကင္ ကို သံုးပံု ႏွစ္ပံု တြင္ ထားပါ။ အေလး ေပးလို႕ ေနရာ (
ေကာင္းကင္ သို႕ မဟုတ္ ေျမျပင္ ) ေပၚ မူ တည္ ၍ အားသာသည့္ အပိုင္း ကို ပံု ၏ ဧရိယာ
အမ်ားစု ေနရာတြင္ ထားပါ။ Horizon Line ကို မည္သည့္ အခါ မွ် ပံု၏ အလယ္ တြင္ မထားပါရန္
လိုပါသည္။
ေအာက္ပါ ပံု သည္ ေရျပင္
ႏွင့္ ေကာင္းကင္ ကို ထက္၀က္ ပိုင္းထားသည့္ ပံု ျဖစ္ပါသည္။ Composition Rule အရ အျဖစ္သင့္ေသာ Composition မ်ိဳး ဟု
ဆိုရပါမည္။
အထက္ပါပံု မ်ိဳး တြင္ ေကာင္းကင္ ရွိ တိမ္ ႏွင့္
ေရျပင္ေပၚ ရွိ Reflection တို႕ ကို ယွဥ္ လိုက္ပါက တိမ္က အားပိုသားပါသည္။
သို႕ အတြက္ ရိုက္စဥ္ထည္းက ဤကဲ့ သို႕ Composition
မခ် ခဲ့ပါက ေအာက္ပါ ပံု ကဲ့ သို႕ Crop လုပ္ကာ ေရျပင္ ကို ေနရာေလွ်ာ့ခ် လိုက္ျပီး
ေကာင္းကင္ ၏ေနရာ ကို ပို ေပး သင့္ပါသည္။
ေအာက္ပါ ပံုတြင္လည္း
ေကာင္းကင္သည္ အားေကာင္း သည့္ အတြက္ ပံု တစ္ခုလံုး၏ သံုးပံု ႏွစ္ပံုေနရာ တြင္
ေနရာခ်ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ေအာက္ပါ ပံုကို
ၾကည့္လွ်င္ ေကာင္းကင္၌ အာရံု စိုက္ေစနိုင္ေလာက္သည့္ တိမ္ကဲ့ သို႕ ေသာ အရာ မ်ား
မရွိဘဲ ေျပျပင္၌ မူ အာရံု ဖမ္းစားနိုင္ေလာက္ သည့္ အရာ မ်ား ရွိေနသည့္ အတြက္
ေကာင္းကင္ ကို ေနရာ ကို ေလွ်ာ့ ကာ ေျမျပင္ကို ေနရာ မ်ားမ်ား ေပး ထားသည္ကို ျမင္
နိုင္ပါသည္။
Golden
Section Rule
ပံုမ်ား၏ ဖဲြ႕စည္းမွဳ
တြင္ အခ်ိဳ႕ ေသာ ေနရာ မ်ားက ၾကည့္ေသာသူမ်ားကို အလို အေလွ်ာက္ ဆဲြေဆာင္ သည္မ်ားလည္း
ရွိသည္။ ဆိုလိုသည္မွာ သီျခား ျပင္ဆင္ ဖဲြ႕စည္းရန္မလိုဘဲ အလုိအေလွ်ာက္ ဆဲြ ေဆာင္မွဳ
ရွိေနသည့္ ေနရာ Points မ်ား ကို ဆိုလိုသည္။
ပံုတစ္ပံု အတြင္းရွိ
အခ်ိဳ႕ေသာ သဘာ၀ ပစၥည္းမ်ား ႏွင့္ လူ လုပ္ ပစၥည္း မ်ား သည္ ကံအားေလွ်ာ္စြာ
ဆဲြေဆာင္မွဳ ရွိတတ္သည္။ Leonardo da Vinci က အဆိုပါ Beauty and Harmony ျဖစ္ေနသည့္
အခ်က္ ကို ေတြ႕ ရွိခဲ့ျပီး ယင္းကို Golden Section ဟုေခၚ ခဲ့သည္။ ယင္းမတိုင္မွီ
Babylonian, Egyptian, ႏွင့္ ေရွး ေခတ္ Greek ဗိသုကာ ပညာရွင္မ်ားလည္း အဆိုပါ
Golden Section Rule ကို သံုးခဲ့ၾကသည္။
Golden Composition
points မွာ ပံု တစ္ပံု ကို စိတ္ကူးျဖင့္ အပိုင္း ၉ ပိုင္းရရန္ မ်ဥ္း ၄ ခု ျဖင့္
ပိုင္းၾကည့္ပါ။ ေအာက္ပါပံု တြင္ မ်ဥ္း ဆံုရပ္ ၄ ေနရာစလံုး တြင္ Center of Interest
မ်ား ရွိေန သည္ ကို ေတြ႕ ရမည္။ အဆိုပါ ေနရာမ်ားကို Golden Points ဟု ေခၚသည္။
အထက္ပါ ပံု၏ Golden
Point မ်ား အားလံုးတြင္ ဤ ရွဳခင္းပံု၏ အေရးပါသည့္ Subject မ်ား ရွိေနသည္ကို ေတြ႕
နိုင္သည္။ Rule of Thirds သေဘာမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ Rule of Thirds က Subject တစ္ခု
ကိုသာ Point of Interest တြင္ ေနရာခ် ျပီး Golden Point ကမူ ဆံုရပ္ေလးခု စလံုးတြင္
ေနရာယူ ျခင္း ျဖစ္သည္။
Diagonal
Rule
ေအာက္ပါ ပံု မ်ားတြင္
ပံုကို ေထာင့္ ျဖတ္မ်ဥ္း ႏွင့္ ေထာင့္ျဖတ္ ထက္၀က္ခဲြ ကာ ေထာင့္ျဖတ္ မ်ဥ္း၏ ေဘး
တစ္ဘက္ တစ္ခ်က္ စီတြင္ မ်ဥ္း ႏွစ္ေၾကာင္း ထပ္ဆဲြ ၍ သံုးပိုင္းထပ္ ခဲြ ထားသည္။ ပံု
၏ အေရး ၾကီးသည့္ Subject မ်ားကို ေထာင့္ျဖတ္မ်ဥ္း တစ္ဘက္ တစ္ခ်က္ ရွိ ယင္း ႏွင့္
ကပ္လွ်က္ရွိေသာ မ်ဥ္း ႏွစ္ေၾကာင္း အတြင္း ၌ သာ ထားရန္ ျဖစ္သည္။ ေအာက္ပါပံုတြင္ အျမင္
မရွဳပ္ေစရန္အတြက္ အတြင္းမ်ဥ္း ကို ေျဖာက္ ထားကာ ေထာင့္ ျဖတ္မ်ဥ္း ၏တစ္ဘက္ တစ္ခ်က္
စီတြင္ ကပ္ေနသည့္ မ်ဥ္း ႏွစ္ေၾကာင္းကို သာျပထားသည္။
အေျဖာင့္ လိုင္း
မ်ားျဖစ္ၾကသည့္ လမ္း ၊ ေရျပင္ ၊ ျခံစည္းရိုး စသည္တို႕အား အေျဖာင့္အတိုင္း ထားျခင္း
ထက္ ေထာင့္ ျဖတ္ အျဖစ္ထား ျခင္းက ပံု ကို အသက္ ပို၍ ၀င္ေစသည္။
" မ "ဂဏန္း
ဥပေဒသ
(
Rule of odds )
ပံုတြင္ပါရွိသည့္
Subjects မ်ား၏ အေရအတြက္ကို စံု ဂဏန္း ( ၂-၄-၆....) အစား မ ဂဏန္း (၁--၃-၅-၇-----)
စသည္ျဖင့္ ထားရန္ ျဖစ္သည္။ ဤကဲ့သို႕ ပံုတစ္ပံုတြင္ Subject အေရ အတြက္ကို္ မ ဂဏန္း
ထားသည့္ နည္းစနစ္ သည္ ၾကည့္ သူ၏ အျမင္ ကို ပို၍ဆဲြ ေဆာာင္မွဳ ရွိ္ ေစျပီး စိတ္၀င္စားမွဳ
ကို ပိုျဖစ္ေစသည္။
ေအာက္ပါ စေတာ္ဘယ္သီးပံု
ကို ၾကည့္ပါ-
ဤ ကဲ့သို႕ စေတာ္
ဘယ္ရီသီး ( ၄ ) လံုးကို စုျပံဳ တင္ျပထားျခင္းသည္ ပံု၏ေလး နက္မွဳ ကို ေပါ့သြားေစကာ
ၾကည့္ သူ၏ အာရံု စိုက္မွဳ Center of Interest အားနည္း သြားျပီး ျငီးေငြ႕
ေစနိုင္သည္။
အဆိုပါ ပံု ကိုပင္ ၄
လံုး အစား ၃ လံုးသာ တင္ျပထားျခင္းျဖစ္သည္။ ဤ သို႕ ျဖင့္ ပံုသည္ ပို၍ စိတ္၀င္စား
ဘြယ္ရာ ျဖစ္လာသည္။
Fofus ဧရိယာ
ကန္႕သတ္ျခင္း
Limiting focus
အထူးျပဳ ျပသလိုသည့္
ေနရာကို Focus ျဖတ္ပါ။ ဤ သို႕ ျဖင့္ ေနာက္ခံ ရွဳတ္ေထြး မွဳကို တတ္နိုင္သမွ်
ဖယ္ရွား နိွဳင္သည္။ ဤသို႕ျဖင့္ ေနာက္ခံ ရွဳတ္ေထြးေနသည္ မ်ားကို
ေရွာင္ရွားရန္နိုင္သည္။ အမ်ားစု သံုးသည့္နည္း မွာ Subject ကို အေႏွာက္အယွက္
ျဖစ္ေစမည့္ ေနာက္ခံ ( Back Ground ) တြင္ ရွဳတ္ေထြး ေနသည့္ ( Distraction )
မ်ားကုုိ ကို ၀ါး (Blur) ေစ သည့္ နည္း ျဖစ္သည္။ ဤ ကဲ့သို႕ ေနာက္ခံ ၀ါး
သြားျခင္းျဖင့္ Subject သို႕ အျမင္အာရံု ပို၍ စူးေရာက္ ေစသည္။ F 1.8 ကဲ့ကို
Aperture က်ယ္က်ယ္ ကို သံုးကာ Depth of Field ကို ေလွ်ာ့ခ်ျခင္း သည္လည္း နည္း တစ္
နည္း ျဖစ္သည္။
ေအာက္ပါ အမ်ိဳး သမီး ၏ မ်က္ ႏွာ ပံု တြင္ ေနာက္ခံ
ကို အေတာ္မ်ားမ်ား ၀ါး ( Blur ) ေနေစျခင္း ျဖင့္ အမ်ိဳးသမီး ၏ မ်က္လံုးကို အာရံု
ပိုေရာက္ ေစသည္။
ရိုးရိုးရွင္းရွင္း
Simplification
ၾကည့္သူ၏ အာရံု ( Center
of Interest ) ကို ပိုရလာေစေရး အတြက္ အေကာင္းဆံုး နည္းလမ္းမွာ ရိုးရိုး ရွင္းရွင္း
တင္ျပျခင္း (Simple Looking Image ) ျဖစ္သည္။ အလြယ္ ဆံုးနည္း မွာ ပံုထဲ တြင္
Subject အေရအတြက္ကို ေလွ်ာ့ခ် ျခင္းျဖစ္ျပီး မလိုသည့္အရာမ်ားကို ၾကည့္သူ၏အာရံုမျပန္႕ေစရန္အတြက္
Background ကို ၀ါး Blur လိုက္ သည့္ နည္း ျဖစ္သည္။
ေအာက္ပံု ကို ၾကည့္ပါ။
အထက္ပါ ပံု မွာ ျပလိုသည္
ကို တိတိ က်က် သဲသဲ ကဲြကဲြ ေပၚေစသည္ ။ It makes the story clear. ဤ ကဲ့သို႕
ရိုးရွင္းေသာ ပံုသည္ ဆဲြ ေဆာင္မွဳ ရွိျပီး အၾကည့္ လည္းခံသည္။
Subject ၏ ေဘးပတ္လယ္ ကို
ရွင္းေနေအာင္ လုပ္ထားျခင္း သည္လည္း Subject အေပၚ အာရံု ပိုေရာက္ေစသည္။
သာမန္ အားျဖင့္ မည္ကဲ့
သို႕ မွ် စိတ္၀င္စား ဘြယ္ရာမရွိသည့္ Subject ကို ပံု၏အလယ္ တြင္ ရိုးရိုးေလး
ထားျခင္းျဖင့္ စိတ္၀င္စားမွဳ တိုး လာေစသည္။ အထက္ ၀ိုင္ယာၾကိဳး ပံု ကို ၾကည့္ပါ။
ေရွ႕ မ်က္ႏွာစာ
အညႊန္း
Lead room
Subject ၏ေရွ႕ မ်က္ႏွာစာ
Lead Room ကို Rule of Thirds ႏွင့္ တဲြ သံုးေလ့ ရွိသည္။ ေအာက္ပံု ကိုၾကည့္ပါ။
Snowboarder စီးေနသည့္ subject သည္ Rule of Thirds ေနရာတြင္ ရွိသည္။ သူ၏ ေရွ႕
မ်က္ႏွာစာ အညႊန္း Lead Room က Subject မည္သို႕ ေသာ ေနရာကို သြားေနသည္ကို ျပေနသည္။
အထက္ ပံုတြင္ The
Snowboarder ကို Rule of Thirds ေနရာတြင္ ခ်ထား ျပီး ၄င္း၏ lead room ကို ေရွ႕တြင္
ထားကာ ေပါင္းစပ္ဖဲြ႕ စည္းထားသည္။
အထက္ ပံုတြင္မူ
ေျပးေနသူ၏ ေရွ႕ တြင္ Lead Room ကိုထားျခင္းျဖင့္ ပံု ကို ပို၍ ၾကြ လာေစသည္။ ေန၀င္
ေနသည္ကိုလည္း ပို၍ အာရံု ေရာက္ေစသည္။
အထက္ ပံုတြင္မူ lead Room
ကို ေျပးသူ၏ေနာက္ တြင္ ထားသည္။ ဤ သို႕ ျဖင့္ ေျပးေနသည္မွာ ပံုထဲ မွ ထြက္ သြားေတာ့
မည္ တစ္နည္းအားျဖင့္ ေျပးေနျခင္း ျပီးဆံုး သြား ျပီ ဟု အနက္ဖြင့္ ေပးသည္။
S ပံု မ်ဥ္းေကြး
(S
curve )
ပံု တြင္ အဂၤလိပ္ အကၡရာ (
S
) ပံု သ႑ာန္ အေကြးေပၚေနသည့္ လိုင္းကို ဆိုလိုသည္။ ေအာက္ပံုရွိ ေမာ္ေတာ္ကား မီးေရာင္ အေကြး ကို ၾကည့္ပါ။
ၾကည့္သူကို အဆိုပါ ( S ) လိုင္းအတိုင္းဆဲြ ေခၚသြားမည့္လိုင္း ျဖစ္ သည္။
ပံု ပို၍ အ သက္ ၀င္သည္။ Model Figure မ်ား ပံု ပို၍ ေပၚ လာေစရန္ လည္း
သံုးနိုင္သည္။
အထက္ ပံု ၏ S
Curve မ်ဥ္း ေကြးသည္ အဆိုပါ ပံု ကို ပို၍ စိတ္၀င္ စားဘြယ္ရာ ျဖစ္လာေစသည္ မွာ သာဓက
ျဖစ္သည္။
S
Curve မ်ဥ္း ေကြး ပံုသည္ အထက္ပါ ပံု ကဲ့သို႕ လမ္းႏွင့္မီးတန္း တစ္ေျဖာင့္ထည္း
ျဖစ္ေနသည့္ပံု ထက္စာ လွ်င္ အားပို ေကာင္းသည္။
S
Curve မ်ဥ္း ေကြးသည္ ပံုမ်ား၏ ကိုယ္ ဟန္ အေနအထား တြင္လည္း သံုးနိုင္သည္။ အထက္ပါ
Greek and Roman ရုပ္ထု မ်ား တြင္ S Curve သံုး ထားသည္ ကို ေတြ႕ နိုင္သည္။
Foreground
မ်ားေသာ အားျဖင့္
ရွဳခင္းပံု မ်ားတြင္ Background ႏွင့္ Middle Ground တို႕တြင္ ဧရိယာပိုယူထားကာ
Foreground ေနရာမွာ အနည္း ငယ္သာရွိေလ့ ရွိသည္။ အဆိုပါ ရွဳ ခင္းပံု၏ Foreground
ေနရာတြင္ ထင္ရွား ေပၚလြင္သည့္ Subjects အခ်ိဳ႕ ထားျခင္းျဖင့္ ပံု ကို ပို၍ အာရံုစိုက္
လာေစသည္။ ၾကည့္ သူကိုယ္ တိုင္ ပံု ထဲ သို႕ ေရာက္ေနသည္ဟု ခံ စားလာနို္င္ေစသည့္
နည္းလည္း ျဖစ္သည္။
အထက္ ပံုတြင္ ပံု၏
Foreground ရွိ ေက်ာက္တံုး မ်ားသည္ ပံု၏ အကြာအေ၀း ႏွင့္ အတိုင္းအဆ တို႕ ကို ျပသည့္
ႏွိဳင္းရပ္ လည္း ျဖစ္ေနသည္။
အကယ္၍ Foreground ရွိ
ေက်ာက္တံုးမ်ားကို ဖယ္၍ ၾကည့္ပါက Foreground တြင္ အာရံု စိုက္ရန္ မည္သည့္ အရာမွ်
ရွိမည္ မဟုတ္။
ခြင္ျဖည့္ျခင္း
Fill
the frame
ဓါတ္ပံု ရိုက္သည့္ အခါ
အနားသို႕ ကပ္နိုင္ေျခ ရွိပါက အနားကပ္ နိုင္ရန္ ၾကိဳးစားပါ။ ပံု ရဲ႕ Frame တြင္
Subject ကို ျဖည့္ လိုက္ျခင္း ျဖင့္ အားေကာင္းသည့္ ဖဲြ႕စည္းမွဳ Composition တစ္ခု
ရလာနိုင္သည္။
အထက္ပါ ပံုတြင္ ၀ံပုေလြ
၏ ေခါင္းကို ညာ ဘက္က ပံု ကဲ့သို႕ frame အတြင္း ျဖည့္ လိုက္ျခင္းျဖင့္ ၀ံ ပုေလြ ကို
ပို၍ ထင္ရွားလာေစသည္။ ပံု ႏွစ္ပံုသည္ အတူတူ ျဖစ္ေစကာမူ ညာ ဘက္ရွိ ုပံု သည္ ဘယ္ဘက္
ပံု ႏွင့္ မ်ားစြာ အားေကာင္း သည္ ကိုေတြ႕ နိုင္သည္။
ေဘာင္ခတ္ျခင္း
Framing
အျခားနည္း တစ္ရပ္မွာ
Foreground ႏွင့္ ေဘာင္ခတ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေအာက္ ပံု ကို ၾကည့္ လွ်င္ Taj Mahal
ပံုကို ျပဴတင္းေပါက္ ႏွင့္ ေဘာင္ခတ္ ထားသည္ကို ေတြ႕ ရမည္ ျဖစ္သည္။ ဤ နည္းသည္ ပံု
ကို အထူး အာရံု ေရာက္ေစရန္ ပို႕ ေပး သည့္ နည္း လမ္း ေကာင္း ျဖစ္သည္။
အထက္ပံုသည္ Window Frame
Sihouette ျဖင့္ Taj Mahal ကို ေဘာင္ခတ္ ထားျခင္း ျဖစ္သည္။
ပံု ကိုေဘာင္ခတ္ျခင္းသည္
အထက္ Taj Mahal ပံုတြင္ ေဘာင္ ခတ္ ထားသကဲ့သို႕ တိတိက်က် အစဥ္ ျဖစ္ေနရန္ မလိုပါ။ အထက္ပံု ကို ၾကည့္လွ်င္
သစ္ ပင္ ႏွစ္ပင္ ျဖင့္ ပင္ Frame လုပ္ထားသည္ကို ေတြ႕ နိုင္သည္။
ေဘာင္ခတ္ျခင္း Framing
လုပ္ရာတြင္ အရာ ၀ထၳုဳ ၊ သဘာ၀ ပစၥည္း မ်ားျဖင့္ သာမက လူ ျဖင့္ လည္း
ေဘာင္ခတ္နိုင္သည္။ ေအာက္ပါပံု တြင္ Main Subject ျဖစ္ေသာ အမ်ိဳး သမီး ကို ၄င္း၏
ပတ္၀န္းက်င္ မွ လူ မ်ားျဖင့္ ေဘာင္ ခတ္ကာ ရုိက္ ကူးထားျခင္း ျဖစ္သည္။
ၾကည့္သူ
ကို မ်က္ ေစ့ မရွဳပ္ေစသင့္။
ဓါတ္ပံု
တစ္ပံု ရွိ ၾကည့္သူ၏ အာရံုကို ဆဲြေဆာင္သည့္ အရာ သို႕ မဟုတ္ အဓိကထား ျပသလိုသည့္ အရာ
မွာ COI ( Center of Interest ) ျဖစ္ပါသည္။ ဓါတ္ပံု ဆရာတို႕သည္ မိမိျပ လိုသည့္
Subject ကို Strong COI ျဖစ္လာေစ ရန္ အတြက္ ဓါတ္ပံုသမား အမ်ားစုသိျပီး ျဖစ္ၾက ေသာ
Rule of Thirds အပါ၀င္ အျခားေသာ ဥပေဒသ မ်ားအရ ဓါတ္ပံုေပၚတြင္ နရာခ်ထားၾကသည္။
ဤသည္မွာ မိမိအေနႏွင့္ မည္သည့္ အေၾကာင္းအရာအား ေဖၚျပလိုသည္ကို ၾကည့္သူ ထင္းကနဲ ျမင္သာေစရန္
လုပ္ေဆာင္သည့္ အခ်က္ပင္ ျဖစ္ သည္။
ပံု
တစ္ပံုတြင္ အဓိကက်သည့္ (Main Subject ) COI တစ္ခုသာ ရွိသင့္သည္။ တစ္ခု ထက္ပိုပါ
ကလည္း က်န္ subject မ်ားသည္ Main subject ကို ပံ့ ပိုးေပး သည့္ အေန
အထားတြင္သာရွိရပါမည္။ သို႕ ရာတြင္ ေအာက္ပါ ပံုကဲ့သို႕ ျပလိုသည့္ Subject က
မ်ားေနလွ်င္ COI မ်ား ရွဳတ္ေထြး ကုန္ကာ ၾကည့္သူ အေနႏွင့္ မည္သည့္ အရာ ကို
ၾကည့္ရမွန္း မသိဘဲ မ်က္ေစ့ လယ္ကုန္ မည္ျဖစ္သည္။
ပံု တစ္ပံု ၏ ဖဲြ႕စည္း
မွဳ တြင္ မိမိ အထူးျပဳ ျပလိုသည့္ Subject ကို Composition ဥပေဒသမ်ားအရ
ေနရာခ်ထားပါက Strong COI ရရွိေပမည္။ အဆိုပါ ဥပေဒသမ်ား ကို Composition မွတ္စုမ်ား
တြင္ ေဖၚျပခဲ့ ျပီး ျဖစ္ပါသည္။
Dynamic Symmetry
တစ္ခု က်န္ေနသည္မွာ Dynamic Symmetry ျဖစ္သည္။ ယင္းနည္း က
ပံုကို ေထာင့္ ျဖတ္မ်ဥ္း ဆဲြကာ အျခားေထာင့္ ေထာင့္ မွ အဆိုပါမ်ဥ္းထံ သို႕
မ်ဥ္းမတ္ဆဲြ ရာတြင္ ရရွိသည့္ ဆံုမွတ္ေနရာကို ျဖစ္ပါသည္။
Dynamic
Symmetry Point.
အဆိုပါ ဆံုမွတ္သည္လည္း
Point of Interest တစ္ေနရာျဖစ္ပါ သည္။ ေအာက္ပါ ပံု ကို ၾကည့္ လွ်င္ ပို
ရွင္းပါမည္။
အထက္ပါ
ပံုတြင္ ငန္း ကို Dynamic Symmetry အရ ေနရာခ် ထားျခင္း ျဖစ္သည္။
K.I.S
Composition
တြင္ အေရးၾကီးသည့္ နည္းစနစ္ တစ္ရပ္မွာ ပံု ကို ရိုးရွင္းစြာ တင္ျပ ျခင္းျဖစ္သည့္
Keep it Simple ( K.I.S ) ျဖစ္သည္။ ျပလိုသည့္ Center of Interest ကို ရိုးရိုး
ရွင္းရွင္း ႏွင့္ အထိေရာက္ ဆံုး ျပနိုင္သည့္အတြက္ Golden Rule ဟု ေခၚၾကသည္။
အလြယ္ဆံုး နည္းလည္းျဖစ္သည္။ တင္ျပ တတ္ရန္ေတာ့ လိုသည္။ ထို႕ ေၾကာင့္ The simpler
the pcture, easier to understand the meaning ဟု လည္း ဆိုၾကသည္။ အဆိုပါပံု
မ်ိဳးတြင္ Main Subject မ်ားမ်ား မျပ သင့္ဘဲ ျပလိုသည့္ ပံု ၏ Story ကို ေဖၚေဆာင္
ေပးမည္ ့ subject တစ္ခုသာ ျပသင့္သည္။ အကယ္၍ Subject မ်ားေနလွ်င္ ၾကည့္သူအ ေနႏွင့္
အာရံု ျပန္႕သြားမည္ ျဖစ္သည္။
အထက္ပါ
ပံုသည္ ေနာက္ခံ ရွင္းရွင္း Subject ရိုးရိုး စင္းစင္း ျဖင့္ ျပထားသည့္ Keep it
Simple နမူနာပံု ျဖစ္သည္။
မွတ္စု မ်ားထဲ တြင္
ပါ၀င္ျခင္းမရွိေသးသည့္ Point of Interest ေနရာသတ္မွတ္ သည့္ နည္းေတြ လည္း ရွိဦး
မည္ျဖစ္ပါသည္။
ဓါတ္ပံုရိုက္စဥ္
ထည္းက မိမိ ဘယ္ အရာ ကို အထူးျပဳ ျပလိုသည္ ကို အရင္ ဆံုးျဖတ္ရပါမည္။ ယင္းေနာက္
အဆိုပါ subject ကို Composition ဆိုင္ရာ ဥပေဒသ တစ္ခုခု ၏ အာရံုသက္ေရာက္ေစသည့္
ဆံုမွတ္ ( Point of Interest ) ေနရာတြင္ အျဖစ္နိုင္ဆံုး ထားျပီး မွ ရိုက္ပါက Post
Production လုပ္ခ်ိန္ တြင္ ယင္းအတြင္ အထူး ျပင္ဆင္ရန္ လိုမည္ မဟုတ္ေတာ့ပါ။
အပိုင္း(၂)
တြင္ မူ အထက္ပါ Rule
မ်ားကို လွပစြာ ေဖါက္ ထြက္ သည့္ နည္း မ်ားကို ဆက္ လက္ ေဖၚျပ ပါမည္။
_____________________________________
No comments:
Post a Comment