Wednesday 7 August 2013

Camera Setting (Part-II)




48- Camera Setting (Part-II)                                ဓါတ္ပံုပညာရပ္ဆိုင္ရာ မွတ္စု (၄၈)

 

 

 

ကင္မရာ တစ္လံုး၏ Setting မ်ား အေၾကာင္း တစ္ေစ့ တစ္ေစာင္း

(A Brief note on Camera Settings)

Part (II)

( Aperture, Shutter Speed and Depth of Field )

 

 

စကားဦး

ဓါတ္ပံု တစ္ပံု ရိုက္ ရာတြင္ လက္ေတြ႕ အသံုးခ်ရ မည့္ အျခခံ Camera Setting မ်ား ႏွင့္ ပတ္သက္ သည့္ မွတ္စု အပိုင္း (၁) တြင္ Focusing ႏွင့္ပတ္ သက္၍ ေရး ခဲ့ျပီး ျဖစ္ပါသည္။

 

ယခု အပိုင္း(၂) တြင္ Aperture အေၾကာင္းကို အေျခခံကာ  ၄င္း ႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ ေနသည့္ အပိုင္း မ်ားကို ေရး ပါမည္။ Aperture ႏွင့္ပတ္သက္၍ ေရးရာ တြင္ Aperture တစ္ခု ထည္း အေၾကာင္း ေရး ၍ မရ ဘဲ ၄င္း ႏွင့္ တိုက္ရိုက္ ဆက္ႏြယ္ေနသည့္ အလင္း၀င္ရန္ Lens ကို ဖြင့္ ထားေပးရသည့္ အခ်ိန္ကာလ  ျဖစ္ေသာ Shutter Speed ႏွင့္ ပံု တစ္ခု ၏ ၾကည္လင္ျပတ္သားမွဳ ဧရိယာျဖစ္ေသာ Depth of Field အေၾကာင္း မ်ား အားလံုးကို စုေပါင္း ေရးရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

 

အဆိုပါ သံုး ခု သည္ တစ္ခု ႏွင့္ တစ္ခု တိုက္ရိုက္ ဆက္ႏြယ္လွ်က္ ရွိသည့္ အတြက္ တစ္ခု ထည္း ခဲြ ေရး ၍ မရ ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ အဓိက ရည္ရြယ္ရင္းမွာ ဓါတ္ပံု ႏွင့္ပတ္သက္၍ စတင္ေလ့လာ လွ်က္ရွိသူမ်ား အား တစ္ေထာင့္ တစ္ေနရာ မွ အေထာက္ အပံံ့ ျဖစ္ေစရန္ အတြက္ ျဖစ္ပါ သည္။

 

Aperture

Aperture ဆိုသည္ကို အရိုးရွင္းဆံုး ေျပာရပါလွ်င္  The size of the opening in the lens when a picture is taken.’ ဓါတ္ပံု ရုိက္သည့္ အခ်ိန္တြင္ Lens ပြင့္ေနသည့္ အက်ယ္၏ အတုိင္းအတာပမာဏ ကို ဆိုလို ျခင္း ျဖစ္ပါ သည္။

 

Lens က်ယ္က်ယ္ ပြင့္ ပါက အလင္း မ်ားမ်ား ၀င္၍ က်ဥ္းက်ဥ္း သာ ပြင့္ပါမူ အလင္း နည္းနည္း သာ ၀င္ေပမည္။
 

 
 
 

အထက္ပါ ပံု (၁) တြင္ Lens ပြင့္ ေနသည့္ အတိုင္းအတာ သည္ ပံု (၂) ႏွင့္ နွိဳင္းယွဥ္လွ်င္ မ်ားစြာ က်ယ္ေနသည့္ကို ေတြ႕ ရပါမည္။ ထို Aperture သည္ က်ယ္ ေသာ Aperture ျဖစ္၍  ပံု (၂) မွာ မူ ပံု (၁) ႏွင့္ ႏွိဳင္း ယွဥ္ ပါမူ က်ဥ္း ေသာ Apertur ျဖစ္ပါသည္။

 

Aperture ကို f-Stop ျဖင့္ တိုင္းထြာ ပါသည္။ ဥပမာ အားျဖင့္ f-2, f-2.8, f-4, f-5.6, f-8, f-22 စသည္ျဖင့္ တိုင္း ထြာ ပါသည္။ f/No, ေသးလွ်င္ Aperture က်ယ္ ၍ f/No. ၾကီးလွ်င္ Aperture က်ဥ္းပါသည္။ f/2 ဆိုလွ်င္ အေတာ္က်ယ္ေသာ Aperture ျဖစ္ျပီး f/22 သည္ အေတာ္ က်ဥ္းသည့္ Aperture ျဖစ္ပါသည္။

 

Apertureအမွတ္ အသား ၏ ကိန္းစဥ္မ်ား။


 

အထက္ပါ Nikon 35mm 2D Lens ၏ Aperture အမွတ္ အသား ကိန္းစဥ္ မ်ားကို ၾကည့္ပါက f-2, f-2.8, f-4, f-5.6, f-8, f-11, f-16, f-22 စသည္ျဖင့္ ေတြ႕ ရမည္ ျဖစ္သည္။ ဤ ကဲ့ သို႕ ကိန္းစဥ္ ျဖစ္ ေပၚ ရ ျခင္း မွာ (The powers of the square root of 2) တြက္ နည္း ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

 

ယင္းတြက္ နည္း မွာ Square Root 2 ( https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhFHlN9d14_pbZSmzmVoKqrUvUv0U31kIx7c_q_l78zehXIGr8lzEjHR1nN0vzchoLQr4ZHGttu5xjnbNzuNE55uwa8UQzq1aoiaur2p-ZpWelBpgb67D0pmjvtUbuFxddRS9SL9Lf0BBQ/s1600/Square+Root+of+2.png)  ၏ ထပ္ ညႊန္းကိန္း ( Power) ကို တစ္ဆင့္ စီ တိုး ၍ တြက္ခ်က္ထားျခင္း ျဖစ္သည္။ ပို၍ ရွင္းလင္းေစရန္ ေအာက္တြင္ နမူနာ အျဖစ္ တြက္ျပ ပါမည္။

 

Powers of Square root of 2 (\sqrt{2} )

 


 

 
\sqrt{2} = 1.414
 
To the Power
(ထပ္ညႊန္းကိန္း)
 
Calculation
(ေျမွာက္ျခင္း)
 
Result
( ရသည့္ ကိန္း)
 
Nerest
(အနီးဆံုးယူျခင္း)
f-No.
 
\sqrt{2}
1
1.414
= 1.414
f-1.4
\sqrt{2}
2
1.414 x 1.414
(1.414 ကို -၂- ၾကိမ္ ဆက္ တိုက္ ေျမွာက္ျခင္း)
= 1.999
f-2
\sqrt{2}
3
1.414 x1.414x1.414
(1.414 ကို -၃- ၾကိမ္ ဆက္ တိုက္ ေျမွာက္ျခင္း)
= 2.827
f-2.8
\sqrt{2}
4
(1.414 ကို -၄- ၾကိမ္ ဆက္ တိုက္ ေျမွာက္ျခင္း)
= 3.997
f-4
\sqrt{2}
5
(1.414 ကို -၅- ၾကိမ္ ဆက္ တိုက္ ေျမွာက္ျခင္း)
= 5.652
f-5.6
\sqrt{2}
6
(1.414 ကို -၆- ၾကိမ္ ဆက္ တိုက္ ေျမွာက္ျခင္း)
= 7.992
f-8
\sqrt{2}
7
(1.414 ကို -၇- ၾကိမ္ ဆက္ တိုက္ ေျမွာက္ျခင္း)
= 11.30
f-11
\sqrt{2}
(1.414 ကို -၈- ၾကိမ္ ဆက္ တိုက္ ေျမွာက္ျခင္း)
= 15.98
f-16
\sqrt{2}
9
(1.414 ကို -၉- ၾကိမ္ ဆက္ တိုက္ ေျမွာက္ျခင္း)
= 22.59
f-22
\sqrt{2}
10
(1.414 ကို -၁၀- ၾကိမ္ ဆက္ တိုက္ ေျမွာက္ျခင္း)
= 31.942
f-32

 



 

 

အထက္ပါ တြက္ခ်က္ နည္းတြင္ အေျဖ၏ ဒႆမ ကိန္းတြင္ 0.59 အထိ ( Nearest)  အနီးဆံုး ကိန္း တစ္လံုးကို ( ကိန္းျပည့္ အျဖစ္ ) တိုး၍ မယူ ဘဲ 0.59 ေက်ာ္မွ သာ Nearest  အျဖစ္ ကိန္း တစ္လံုး ကိုတိုးယူ သည္ကို ေတြ႕ နိုင္ပါသည္။

 

ဥပမာ 22.59 ကို အနီးဆံုးကိန္း (Nearest) ကိန္း ျပည့္ အျဖစ္ တိုး မယူဘဲ  ကိန္းျပည့္ 22 အျဖစ္ ေလွ်ာ့ ယူ ကာ 3.997 ၏ Nearest ကိန္း ကိုမူ ကိန္းျပည့္ အျဖစ္ 4 သို႕ တိုး ယူ ထားပါသည္။

 

Shutter Speed

Shutter Speed သည္ ကင္မရာ Sensor ေပၚကို အလင္း က်ေရာက္သည့္ အခ်ိန္ အနည္း အမ်ားအလိုက္ အလင္း အဖြင့္ အပိတ္ လုပ္ ေပးသည့္ Shutter  အား ဖြင့္ ထားေပးသည့္ အခ်ိန္ ျဖစ္ပါသည္။

ေယဘူယ် အားျဖင့္ Aperture က်ဥ္း လွ်င္ Lens မွ၀င္လာသည့္ အလင္းသည္ နည္းသည့္ အတြက္  ပံု တစ္ပံု ေကာင္းစြာ ေပၚလာေစရန္ Sensor ေပၚသို႕ အလင္း က်သည့္ အခ်ိန္ ပိုၾကာၾကာ ယူရပါမည္။ တစ္နည္း အား ျဖင့္ Shutter ကို အခ်ိန္ ၾကာၾကာ ဖြင့္ ထားေပးရန္ လိုပါသည္။ Slow Shutter Speed ဟု ဆိုရပါမည္။

 

ထို႕ အတူ ပင္ Aperture က်ယ္ လွ်င္ အလင္း အ၀င္မ်ားသည့္ အတြက္ ပံု တစ္ပံု ေကာင္းစြာ ေပၚလာေစရန္ Sensor ေပၚသို႕ အလင္း က်သည့္ အခ်ိန္ တိုတို သာ ယူရန္လိုပါမည္။ တစ္နည္း အား ျဖင့္ Shutter  ကို အခ်ိန္ တိုတိုသာ ဖြင့္ ထားေပးရန္ လိုပါမည္။ Fast Shutter Speed ဟု ဆိုရပါမည္။

 

သည္။  Shutter Speed ကို အပိုင္းကိန္း ျဖင့္ျပပါသည္။ ဥပမာ အားျဖင့္ ေအာက္ ေဖၚျပ ပါ ဇယား ၏ Shutter Speed ေအာက္ Collum  ရွိ 1/40 ဆိုသည္ မွာ တစကၠန္႕ ၏ အပံု ၄၀ ပံု တစ္ပံု ကို ဆိုလိုပါသည္။ သာမန္ အားျဖင့္ “  One Thousand and One “ ဆို သည့္ စာတန္းကို မွန္မွန္ ရြတ္ဆို သည့္ အခ်ိန္ သည္ တစကၠန္႕ ျဖစ္ပါသည္။

 

အလြန္ျမန္ျမန္ လွဳပ္ရွားေနသည့္ Subject ကို ျပတ္သားေနေအာင္ ရိုက္  လိုပါက Shutter Speed ကို တတ္နိုင္သမွ် ျမန္ျမန္ ႏွင့္ ရိုက္ရန္ လိုပါသည္။ ဤေနရာ တြင္ Aperture ႏွင့္ လည္း ဆက္ႏြယ္ လွ်က္ရွိေနသည္ မွာ  လွ်င္ျမန္ စြာ လွဳပ္ ရွားေနသည့္ ပံု ကို Aperture  က်ယ္က်ယ္ ႏွင့္ ရိုက္ပါက  အလင္း အ၀င္မ်ားသျဖင့္ Shutter ကို အခ်ိန္ တိုတုိ သာ ဖြင့္ထား ရန္ လုိပါသည္။  Fast Shutter Speed ျဖင့္ ရိုက္ရလြယ္ သည့္ Setting ဟု ဆိုရပါမည္။

 

ဥပမာ အားျဖင့္ လွ်င္ျမန္စြာ ပ်ံေနသည့္ ငွက္ တစ္ေကာင္ကို ျပတ္သား သည့္ ပံု ရ ေအာင္ Freeze လုပ္ရန္ အတြက္ Aperture က်ယ္သည့္ f-2.8 ကို Set လုပ္ထားပါက ျမန္သည့္Shutter Speed ျဖစ္ေသာ  1/ 1250 Sec  ျဖင့္ လြယ္ကူ စြာ ရိုက္နိုင္ ပါလိမ့္ မည္။ သို႕ရာတြင္ အဆိုပါ ငွက္ကိုပင္ က်ဥ္းသည့္ Aperture ျဖစ္သည့္  f-6 ႏွင့္ရိုက္ မည္ဆိုပါက f-2.8 မွအလင္းအ၀င္သည္ထက္ အလင္း ပမာဏ နည္း ပါမည္။ ထိုအခါ လံုေလာက္သည့္ အလင္းေရာင္ရ ရန္တြက္ Shutter ကို အထက္က ရိုက္ သည့္ အခ်ိန္္ျဖစ္ ေသာ တစ္စကၠန္႕ ၏ အပံု ၁၂၅၀ ပံု တစ္ပံု (1/1250 Sec) ဖြင့္ ေပးရံု ျဖင့္  မလံုေလာက္ေတာ့ပါ။  ထိုထက္ အခ်ိန္ ပိုၾကာၾကာ ဖြင့္ထားေပးရန္ လိုလာ သည့္ အတြက္  1/1250 ထက္ ပို၍ ေႏွးသည့္ တစ္စကၠန္႕ ၏ အပံု ၁၀၀၀ ပံု တစ္ပံု (1/1000 Sec) ျဖင့္ ရိုက္ရပါလိမ့္ မည္။ Fast Shutter Speed ျဖင့္ ရိုက္ရန္ အနည္းငယ္ ခက္ခဲလာ သည့္ Setting ဟု ဆိုရပါမည္။ ရိုးရွင္းေသာ ဆက္ႏြယ္ မွဳ သာ ျဖစ္ပါသည္။

 

ေအာက္ပါ ပံုမ်ားကို ျမန္ဆန္သည့္ လွဳပ္ရွားမွဳ မ်ားကို ျပတ္ သားေနေစရန္အတြက္ Fast Shutter Speed 1/1125 ျဖင့္ ရိုက္ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
 
 

 



အလင္းေရာင္ နည္း သည့္ အခ်ိန္မ်ားတြင္ မူ Sensor တြင္ ပံုေပၚ ေစရန္ အလင္းေရာင္ လံုေလာက္ စြာ ၀င္ နိုင္ေစရန္ အတြက္ Shutter Speed ၾကာၾကာ ထားကာ ရိုက္ ရပါမည္။ လိုအပ္လွ်င္ ၁ စကၠန္႕၊  ၅ စကၠန္႕ ၊ ၁၀ စကၠန္႕  ႏွင့္ အခ်ိဳ႕ေသာပံု မ်ား အတြက္ မိနစ္  ႏွင့္ ခ်ီကာ  Shutter ကို ဖြင့္ ထားေပးရန္ လိုပါသည္။ အခ်ိဳ႕ေသာ အေျခ အေန မ်ားတြင္ Shutter Speed ကို စကၠန္႕  သာ မက မိနစ္ ႏွင့္ခ်ီကာ ဖြင့္ထားရသည္ မ်ားလည္း ရွိပါသည္။

 

ေအာက္ပါ ပံုမ်ားကို အလင္းေရာင္ နည္းသည့္ အခ်ိန္ တြင္ Slow Shutter Speed 10- Second  ျဖင့္ ရိုက္ထားျခင္း ျဖစ္ပါ သည္။









Aperture ႏွင့္  Shutter Speed တို႕ သည္ သခ်ၤာ ဘာသာရပ္အရ ဆိုရပါမူ ေျပာင္း ျပန္ အခ်ိဳး က်သည္ဟု ဆိုရပါ မည္။ Aperture ကို က်ယ္ေပး လိုက္လွ်င္ အလင္း ၀င္သည့္ ပမာဏ မ်ားလာသည့္ အတြက္ အလင္း၀င္သည့္ အခ်ိန္ အတိုင္းအတာ Shutter Speed အခ်ိန္ တိုတို သာ ေပးရန္လိုပါမည္။ ထို႕ အတူပင္ Aperture ကို က်ဥ္း ေပး လိုက္ပါလွ်င္ အလင္း၀င္ သည္ ပမာဏ နည္းသြားသည့္ အတြက္ လံုေလာက္ ေသာ အလင္းပမာဏ ရရွိေစရန္ အတြက္ အလင္း၀င္သည့္ အခ်ိန္ အတိုင္း အတာ Shutter Speed ကို ၾကာၾကာ ဖြင့္ ေပးရန္လိုပါသည္။

 

Aperture ႏွင့္ Shutter Speed တို႕ ဆက္သြယ္ ေနမွဳ

 

 ေအာက္ပါ ဇယား သည္ အဆိုပါ Setting အတဲြ တြင္ ISO အမွတ္ 100, 200, 400 တြင္ ထားရမည့္ Aperture ႏွင့္ Shutter Speed အတဲြမ်ားကို သာမန္ေ န႕ ခင္း အလင္းေရာင္ရွိေသာ အေျခအေနတြင္ ေယေဘူယ် သေဘာ ေဖၚျပထား သည့္ အတဲြမ်ား  ျဖစ္ပါ သည္။

 

ISO
Aperture
Shutter speed
ISO 100
f-22
1/40
Aperture is Narrow and Shutter Speed is Slow
f-16
1/125
f-11
1/250
f-8
1/500
f-5.6
1/1000
f-4.0
1/2000
f-2.8
1/4000
f-2
1/7000
f-1.4
1/14000
Aperture is Wider and Shutter speed is Faster
ISO 200
f-22
1/125
f-16
1/250
f-11
1/500
f-8
1/1000
f-5.6
1/2000
f-4.0
1/4000
f-2.8
1/8000
f-2
1/14000
f-1.4
1/22000
ISO 400
f-22
1/250
f-16
1/500
*
f-11
1/1000
*
f-8
1/2000
*
f-5.6
1/4000
*
f-4.0
1/8000
*
f-2.8
1/14000
f-2
1/22000
f-1.4
1/34000

Source Jim Pickrell’s Table

အထက္ပါ ဇယား ကိုၾကည့္ပါ က အလြန္က်ယ္သည့္ Aperture မ်ား မွ လဲြ၍ က်န္ Aperture မ်ားသည္  One Stop ေျပာင္း ကာ က်ယ္ လာသည္ ႏွင့္ အမွ်  Shutter Speed အပိုင္းကိန္းမ်ား၏ ေအာက္ေျခကိန္းျဖစ္သည့္ ပိုင္းေျခသည္လည္း ႏွစ္ဆ တိုးလာသည္ ကိုေတြ႕ ရမည္ ျဖစ္သည္။ (*) ျပ ထားသည့္ ဇယား မ်ားကို ၾကည့့္ လွ်င္ သိနိုင္ပါသည္။ အားလံုး မဟုတ္ပါ။ အခ်ိဳ႕ မွာ ႏွစ္ဆ အတိအက် မဟုတ္ဘဲ ႏွင့္ ႏွစ္ဆ ႏွင့္ အနီးစပ္ ဆံုးသာ ျဖစ္ပါသည္။ အၾကမ္း ဖ်ဥ္း သေဘာ ျပထား ျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။

 

Aperture အက်ဥ္း ႏွင့္ အက်ယ္ တို႕ ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ Depth of Field.

ေအာက္ပါ ပံု ကို Aperture က်ဥ္းက်ဥ္း f- 22 ျဖင့္ ရိုက္ ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ေရွ႕ ပိုင္းရွိ ပန္း အဖူးမ်ား ျပတ္သားေနသည့္ အျပင္ ေနာက္ပိုင္းရွိ အရြက္ ႏွင့္ ျခံ တိုင္ မ်ားပါ ေကာင္းစြာ ေပၚေနသည္ ကို ျမင္နိုင္ ပါသည္။ Deep Depth of Field ျဖစ္ပါသည္။
 

Aperture f-22

 
 
 
 

ေအာက္ပါ ပံု ကို Aperture က်ယ္က်ယ္ f-2.8  ျဖင့္ ရိုက္ ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ေရွ႕ ပိုင္းရွိ ပန္း အဖူးမ်ား သာ ျပတ္သားေန ျပီး  ေနာက္ပိုင္းရွိ အရြက္ ႏွင့္ ျခံ တိုင္ အားလံုး သည္ Shallow Depth of Field ျဖစ္ ေနကာ ၀ါးေနသည္ကို ေတြ႕ နိုင္ပါသည္။

 

Aperture f-2.8
 

ထို႕ ေၾကာင့္ Aperture  ႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ ေနသည့္ Depth of Field ( DOF) ကို ရွင္းလင္း ရန္ လို လာျပန္ပါသည္။
 
 
Depth of Field (DOF)
 ဓါတ္ပံုတစ္ပံု၏ ပံုရိပ္သည္ ေနရာအားလံုး၌ ၾကည္လင္ျပတ္သားမွဳ ရွိျခင္မွရွိေပမည္။ ရိုက္ကူးသည့္ Lens ၊ ၄င္း၏ Apertureအက်ဥ္း အက်ယ္၊ Lens ၏ Focal Length၊ Subject ႏွင့္ ကင္မရာ အကြာ အေ၀း စသည္ တို႕ အေပၚ မူတည္ကာ ျပတ္ သားမွဳ ဧရိယာ ႏွင့္ မွဳန္၀ါး မွဳ ဧရိယာ အနည္း အမ်ား ကြာ ျခား နိုင္ပါသည္။
 
ဆိုလိုသည္မွာ ပံုအေရွ႕ ေနရာအခ်ိဳ႕သည္ အနည္းငယ္ ၀ါး ေနမည္ ။ သည့္ ေနာက္ အဆိုပါ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ပံု ရိပ္သည္ ျပတ္သား ေနမည္။ ထို႕ေနာက္ ၄င္း၏ ေနာက္ ပိုင္း ဧရိယာမ်ား တစ္ျဖည္း ျဖည္း မွဳန္ ၀ါး မွဳ သည္ နည္းရာ မွ မတစ္စ တစ္စ ပို၍ မွဳန္၀ါး လာကာ ပံု၏ ေနာက္ ဆံုးေနရာတြင္ မူ လံုး၀ မွဳန္၀ါးသြားမည္ စသည့္ အေန အထားမ်ိဳး ရွိနိုင္ပါသည္။ ပံု တစ္ခုလံုးကို ျခံဳ၍ ၾကည့္ပါလွ်င္ ပံုရိပ္ ၾကည္လင္ျပတ္သားသည့္ ဧရိယာတစ္ေနရာ ရွိပါသည္ ။ ထိုဧရိယာကို Depth of Field (DOF ) ဟု ေခၚသည္။
 
ထိုေနရာကို အတိအက် စာ စကားျဖင့္ ဆိုရပါေသာ္ ပံု ရိပ္၏ မွဳန္၀ါးေနသည့္ ေရွ႕ ပိုင္း ႏွင့္ ေနာက္ပိုင္း ေနရာ မ်ား အၾကား လက္ခံ နိုင္ေလာက္ေသာ ၾကည္လင္ျပတ္ သား သည့္ ဧရိယာ ကို Depth of Field ဟု ေခၚ သည္ “ ဟု ေခၚသည္။
 
အေၾကာင္းမွာ Lens သည္ တစ္ခ်ိန္တြင္ တစ္ေနရာကိုသာ တိက်ေသာ Focus လုပ္ေပး သျဖင့္ Focus ျဖတ္ထားသည့္ ၾကည္လင္ေသာ ပံုရိပ္ေနရာမွေန၍ ေရွ႕ဧရိယာသည္ လည္းေကာင္း ေနာက္ ဧရိယာသည္ လည္းေကာင္း တျဖည္းျဖည္း ၀ါးသြားရျခင္းျဖစ္ သည္။ ေအာက္ပါပံု ကိုၾကည့္ လွ်င္ ပိုရွင္း ပါလိမ့္ မည္။
 
 
 
 
 
 
 
 

 
အထက္ပါ ပံုမ်ား ကိုၾကည့္ပါက Depth of Field အတြင္းရွိ ပံုမ်ား မွာ ျပတ္ သား ျပီး ယင္း၏ ေရွ႕ ႏွင့္ ေနာက္ ရွိ ဧရိယာမ်ားမွာ တစ္စ တစ္စ ပို၍ မွဳန္၀ါး လာသည္ကို ေတြ႕ နိုင္သည္။
 
 
က်ဥ္းသည့္ Aperture  ေၾကာင့္ ထြက္ေပၚလာသည့္ Deep Focus Depth of Field.
 
Aperture က်ဥ္းက်ဥ္း ျဖင့္ ရိုက္ပါက Depth of Field ရွည္ လာကာ ပံု ၏ေရွ႕ မွ ေနာက္ အထိ အားလံုး ျပတ္သား ပါသည္။ ေအာက္ ပါပံုကို ၾကည့္ပါက ေရွ႕ ေရာ ေနာက္ပါ ေနရာအားလံုးသည္ Focus မိ ကာ ျပတ္သားေနသည္ ကို ေတြ႕ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ယင္းကို Deep Focus Depth of Field ဟု ေခၚပါသည္။ ရွဳ ခင္း မ်ားကို ဤ ကဲ့ သို႕ Depth of Field မ်ိဳး ျဖင့္ ရိုက္ ေလ့ ရွိသည္။
 



ရွဳခင္း ပံု တစ္ပံု ရိုက္ရာတြင္ ျပတ္သားသည့္ ဧရိယာ က်ယ္ျပန္႕ ေသာ Depth of Field ရွိ သည္ ကို ေတြ႕ နိင္သည္။
 
1/320s @ f/11, 18mm.
 
1/400s @ f/16, 35mm
 
အထက္ပါပံုမ်ား ကို ၾကည့္ပါက Between Heaven and Earth ေနရာအားလံုးသည္ Focus မိ ကာ ျပတ္သားေနသည့္ကို ေတြ႕ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
 
 
 
 
က်ယ္သည့္ Aperture ေၾကာင့္ ထြက္ေပၚလာသည့္  Shallow Depth of Field
 
Aperture ကို က်ယ္က်ယ္ ဖြင့္ ထားကာ  ရိုက္ပါက ျပတ္သားသည့္ ေနရာမွာ ေသးငယ္ ျပီး ၄င္း၏ ေရွ႕ ႏွင့္ ေနာက္ ဧရိယာ မ်ား ၏ မွဳန္ ၀ါး ေနသည့္ ဧရိယာ က ပိုမ်ားေနပါသည္။ ယင္း ပံုမ်ိဳး ၏ Depth of Field ကို Shallow Depth of Field ဟု ေခၚၾကသည္။ အဆိုပါ ပံု မ်ား မွာ Main Subject ကို သာ အဓိက အသားေပး ျပသလိုျပီး က်န္ေနရာ မ်ားကို အာရံု ထဲ မေရာက္ ေစရန္ လုပ္လို လွ်င္ အဆိုပါ Depth of Fieldမ်ိဳးကို သံုးၾကပါသည္။ Portrait ကဲ့ သို႕ ပံုမ်ိဳး ကို လည္း ဤ ကဲ့သို႕ ရိုက္ေလ့ ရွိသည္။





 

အေပၚပံုသည္ Shallow Depth of Field ရ ေစရန္ အတြက္ Subject ကို ကင္မရာ အနီးသို႕ ကပ္ ထားကာ Wide Aperture ျဖင့္ ရိုက္ျခင္း ကိုျပ သည့္ Diagram ျဖစ္ပါသည္။
 
 
 
အထက္ပါ ပံု ကိုၾကည့္လွ်င္ ေရွ႕ ႏွင့္ ေနာက္ ၀ါး ေနကာ အလယ္ တြင္ ျပတ္သားေနသည္ကို ေတြ႕ နိုင္ပါသည္။
 
 

 အထက္ပါ ပံု မွာမူ Focus ယူ ထားသည့္ ပံု ေရွ႕ ပိုင္း ရွိ ေသနပ္ ေျပာင္း ထိပ္ သာ လွ်င္ ျပတ္သားေနျပီး ေနာက္ပိုင္း အားလံုး ၀ါးေနပါသည္။
 
 
 

 အထက္ပါ ပံု မ်ား အားလံုးသည္ Aperture က်ယ္ က်ယ္ ႏွင့္ ရိုက္ ထားသည့္ Shallow Depth of Field ပံု မ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။ အကယ္၍ သာ Aperture က်ဥ္းက်ဥ္း ျဖစ္သည့္ f/16 ခန္႕ ျဖင့္  ရိုက္ပါမူ ေရွ႕ ေရာ ေနာက္ပါ  ျပတ္သား လာပါ လိမ့္ မည္။
 
DOF ႏွင့္ Lens ၏ Focal Length အတို၊ အရွည္ ဆက္ႏြယ္မွဳ။
 
Aperture ႏွင့္ Depth of Field ဆက္သြယ္ ေနသကဲ့သို႕  Depth of Field ႏွင့္ Focal Length တို႕ သည္လည္း ဆက္ႏြယ္ လွ်က္ ရွိျပန္ပါသည္။ ယင္းကို မူ အတို ခ်ဳပ္ မွ်သာ ရွင္းပါမည္။
 
ဥပမာ အားျဖင့္ Lens ၏ Focal Length ကို 50mm တြင္ အေျခခံ Focal Lengthအျဖစ္ ထားပါက 100mm, 150mm, 200mm စသည္ျဖင့္ Focal Length ရွည္လာျခင္း၊ သို႕ မဟုတ္ 35mm, 16mm, 10mm စသည္ျဖင့္ တိုသြားျခင္း မ်ိဳး ရွိလာပါသည္။ ယင္းအေပၚ လိုက္၍ Depth of Field ဧရိယာ လည္း ေျပာင္းလဲပါ သည္။
 
ေအာက္ပါ Diagram သည္ Focal Length 35mm ႏွင့္ 100mm တို႕ ေၾကာင့္ ျဖစ္ ေပၚလာသည့္ Depth of Field အထူ အပါး မ်ားကို ျပထားသည့္ Disgram ျဖစ္ပါသည္။

 


 
 
 
 

 
အထက္ပါ နွစ္ပံု တြင္ မ်ဥ္း ႏွစ္ေၾကာင္း အၾကားရွိ ဧရိယာသည္ ျပတ္သား သည့္ Depth of Field ဧရိယာ ျဖစ္သည္။ အထက္ Diagram ပံု ၏ Focal Length မွာ35mm ျဖစ္ပါသည္။ အဆုိပါ Focal Length အတုိျဖင့္ ရိုက္ထားသည့္ ပံု၏ Depth of Field မွာ ထူပါသည္။ ပို၍ ရွည္ ပါသည္။
 
ေအာက္ Diagram ပံု မွာ100mm ျဖင့္ ရိုက္သည့္ ပံု၏ Depth of Field  ျဖစ္ပါသည္။ Focal Length ရွည္သည့္ 100mm ျဖင့္ ရိုက္သည့္ ပံု၏ Depth of Fieldမွာ ပါး ပါသည္။
 
ကင္မရာ ႏွင့္ Subject တို႕ ၏ အနီး အေ၀း ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ DOF။
30mm @ f/2, taken from Focal Distance 40cm
 
 
85mm @ f/2, taken from Focal Distance 110cm
အထက္ပါ ပံု ႏွစ္ပံု အနက္  အထက္ ပံုမွာ Focal distance  40cm ျဖင့္ ရိုက္ထားရာ Depth of Field က်ယ္ ပါသည္။  ေအာက္ပံု ကိုမူ Focal distance  110cm ျဖင့္ ရိုက္ ထားရာ Depth of Field  ပါး ပါသည္။  DOF သည္ ကင္မရာ ႏွင့္ Subject,  Sensor Size စသည္တို႕ ႏွင့္လည္း ဆက္ႏြယ္ေနပါသည္။ သို႕ ေသာ္ လက္ရွိေခါင္းစဥ္ တြင္ ေဖၚျပရန္မလိုဟု ယူ ဆသျဖင့္ မရွင္းေတာ့ပါ။ DOF အက်ယ္ ကို shlaing.blogspot.com ရွိ Note No 23 –Depth of Field တြင္ ဖတ္ရွဳ နိုင္ပါသည္။

အထက္ပါ သက္ဆိုင္ရာ က႑ အလိုက္ ျဖစ္ေပၚ လာသည့္ ျဖစ္စဥ္ မ်ား ကို သိ လာပါလွ်င္  ကင္မရာတြင္ မည္သို႕ Setting လုပ္ရမည္ကို သေဘာ ေပါက္ လာမည္ဟု ယံုၾကည္ပါသည္။
ကင္မရာ Setting တြင္ အေရးပါလွသည့္ Metering ကို Part (III) အပိုင္း (၃) ျဖင့္ ဆက္လက္ ေဖၚျပ ပါမည္။
 
_______________________________________________
 
 

 

No comments:

Post a Comment